88 שנים חלפו מאז מותו של נתן בירנבוים, אחד מההוגים הפחות מוכרים אך המשפיעים ביותר בתולדות התנועה הלאומית היהודית. בירנבוים היה אדם שחי בתוך רעיונות גדולים והעז לשנות אותם. הוא היה מחולל מושגים, מחפש דרך, ותמיד צעד צעד אחד לפני בני דורו.
ממציא הציונות
בירנבוים היה הראשון לטבוע את המונח "ציונות". עוד לפני הרצל, הוא קרא ליהודים לשוב אל ארצם, אך לא רק כלאום פוליטי, אלא כתרבות ייחודית ורוחנית. הוא ראה בציונות לא רק פתרון למצוקת היהודים, אלא תהליך של תחייה תרבותית, של חידוש הקשר בין העם לשפתו, לערכיו ולמורשתו.
מראשי "חובבי ציון" ועד אגודת ישראל
אך בירנבוים לא נשאר ציוני כפי שהכרנו את הציונות ההרצליאנית. לאחר שהחליט כי ''התפכח'' מהתנועה הלאומית החילונית, הוא עבר תהליך של חזרה אל עולם התורה והאמונה. הוא הפך לאחד ממייסדי אגודת ישראל, מתוך אמונה שהציונות הפוליטית לבדה לא תוכל לתת תשובה שלמה לשאלת הזהות היהודית.
בין יידישיזם ליהדות חרדית
אחד מהפרקים המרתקים בחייו היה עמדתו כלפי היידיש. בעוד שהציונים דגלו בהחייאת העברית, בירנבוים ראה ביידיש לא רק שפה מדוברת אלא תרבות חיה, ביטוי עממי אותנטי של העם היהודי בגולה. כך הפך, לפרק זמן מסוים, לדובר נלהב של התנועה היידישיסטית, אך גם כאן לא עצר.
חזרתו בתשובה הובילה אותו לראות את מקומו בתוך היהדות החרדית, תוך ניסיון לשלב בין חיי הרוח לבין התרבות היהודית בת זמנו.
הטרגדיה של המקדימים את זמנם
בירנבוים היה אדם ששינה את עמדותיו פעמים רבות, אך לא מתוך חוסר יציבות אלא מתוך חיפוש עמוק ומתמיד. הוא היה הוגה שנדד בין אידיאולוגיות אך תמיד ביקש לחבר בין הלאומיות לבין האמונה.
הוא לא נכנס להיסטוריה כהרצל או כבן-גוריון, אך ללא ספק היה מהאנשים שהשפיעו על עיצוב הזהות היהודית המודרנית. במלאות 88 שנים למותו, אפשר לומר שנתן בירנבוים לא באמת נעלם—רעיונותיו ממשיכים ללוות אותנו, אם דרך החיפוש אחר זהות יהודית משלבת, אם בדיונים על מקומה של הדת בתוך הלאומיות, ואם בשאלת הקשר בין העברית ליידיש. האיש שהקדים את זמנו ממשיך לדבר אלינו, גם אם לא תמיד אנחנו שומעים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו