מרד בר כוכבא: ההצלחה והנפילה // מכון מגלי"ם

לא תצליחו לנחש: מי באמת המציא את הלחימה באמצעות מנהרות?

השיטה לא הומצאה על ידי ארגון הטרור אלא ע"י היהודים עצמם - בדגש על שמעון בר כוכבא • במלחמה עם הקיסר הרומי, הצליח העם היהודי להגיע להישג משמעותי בזכות הלחימה מתחת לאדמה

לא מעט דובר על המנהרות שחמאס משתמש בהם במהלך המלחמה הנוכחית. השימוש שלהם כלל מחסנים לייצור אמצעי לחימה, נתיבי הברחות וגם כמקום מחבוא. 

אלא ששיטת הלחימה הזו לא הומצאה על ידי ארגון הטרור וגם לא על ידי גורמים אחרים במאה ה-20. למעשה את התחבולה של לחימת מנהרות המציאו היהודים עצמם, בדגש על המצביא היהודי בר כוכבא, שהוביל לפני כ-1800 שנה את אחת המרידות החזקות והחריפות ביותר נגד האימפריה הרומאית.

מרד בר כוכבא (אילסוטרציה), צילום: מכון מגלי"ם

בר כוכבא, הוביל בנייה רחבה של מנהרות הגנה ותקיפה לאורך כל אזור יהודה וכך הצליח להילחם ולפגוע בצבא הרומי במשך שלוש שנים מטלטלות מאד, מבחינת הקיסר הרומאי הדריאנוס. 

התגליות על פעילותו של בר כוכבא ועל שיטות הלחימה שלו התגלו על ידי ארכאולוגים יהודים ובינהם הארכיאולוג רא"ל (במיל') פרופ' יגאל ידין. במהלך עבודתם הם מצאו כתבי יד ואגרות שנכתבו על ידי בר כוכבא בעצמו, אשר שפכו אור על מלחמתו ושיטותיו הצבאיות.

הניצוץ הראשוני והמרכזי שהוביל למרד היהודי הייתה כוונתו של הקיסר הרומאי הדריאנוס, להקים בירושלים עיר אלילית כשעל הר הבית, במקום בית המקדש, יוקם מקדש ליופיטר. הדבר עורר סערה גדולה בקרב העם היהודי ועשרות אלפים התאספו יחד עם בר כוכבא והתארגנו למרד על מנת להשיב את ירושלים לשלטון יהודי ולמנוע את חילול הר הבית.

פסל הנשיא הודריאנוס המוצג במוזיאון ישראל, צילום: מכון מגלי"ם

המרד החל בתשעה באב וגרם לרומאיים אבדות קשות עד שהדריאנוס נאלץ להביא כוחות מחוץ לארץ. אחת הסיבות לקשיים היו מנהרות התקיפה שיזם בר כוכבא, מהם יצאו וחזרו המורדים היהודים. לרומאים היה קשה לחדור למנהרות משום שהיו בעלות מבנה צר ומורכב.  בסופו של דבר ואחרי שהחריב כמעט את כל היישוב היהודי בחבל יהודה, הצליח הקיסר הדריאנוס לדכא את המרד. הדיכוי הגיע לשיאו בהחרבת המעוז היהודי האחרון העיר בית"ר ובהריגת שמעון בר כוכבא עצמו.

לאחר מכן הוא הדריאנוס הוציא לפועל תוכנית רדיפה חסרת תקדים כנגד העם היהודי. הוא אסר על קיום המצות וביצע פשעי מלחמה נגד העם היהודי. כך הפך הקיסר הרומאי לאחת הדמויות השנואות ביותר והזכורות לרעה בקרב היהודים.

כך או כך, דווקא כעת כשכוחותינו נלחמים באנשי ארגון הרצח חמאס, ראוי לתת את הקרדיט הראוי למי שהמציא את שיטת הלחימה במנהרות: שמעון בר כוכבא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו