"פגיעה בערכים מדעיים וארכיאולוגיים": במנהל האזרחי מתכוונים לכסות שטח ובו עתיקות - ולבנות מעליו

הממצאים אותרו בזמן העבודות להנגשת מערת המכפלה • בגוף המקביל לרשות העתיקות ביו"ש דרשו לכסות את הממצאים בשל דרישה משפטית • ביישוב היהודי טענו: "יש מסלול קצר וזול שפותר את הבעיה" • המנהל האזרחי: "נפתח את האתר"

הממצאים הארכיאולוגים. יכוסו?, צילום: נ עם ארנון

ממצאים מתקופת בית המקדש השני, שהתגלו בחפירות ארכיאולוגיות בסמוך למערת המכפלה בחברון, עלולים להיעלם, זאת מכיוון שכרגע מתכננים בקמ"ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, הגוף המקביל לרשות העתיקות ביהודה ושומרון, לכסות אותם בשל דרישה משפטית. המתיישבים בחברון יוצאים למאבק ודורשים למצוא פתרון לסבך המשפטי שיאפשר את שימור העתיקות.

בתחילת השנה יצאו לדרך, אחרי שנים ארוכות של עיכובים, העבודות להנגשת מערת המכפלה. החלק המרכזי של ההנגשה היה מעלון שיאפשר עלייה לבעלי מוגבלויות לקומה העליונה, אך לצידו גם החלו בהנגשת המדרגות שמובילות לרחבת המתחם.

חפירות ארכיאולוגיות, אילוסטרציה// צילום: גלעד שטרן, רשות העתיקות,

בעת העבודות התגלו ממצאים ארכיאולוגיים, בתחילה מתקופות מאוחרות יחסית, כדוגמת תקופת העות'מאנים, אך ככל שהתקדמה החפירה התגלו ממצאים מוקדמים יותר ויותר. בחפירה, שאותה מוביל חיים שקולניק, ארכיאולוג מחוז יהודה בקמ"ט ארכיאולוגיה עם מתנדבים רבים, התגלו בין היתר אבן שסותתה עבור המבנה העתיק והושלכה הצידה מסיבה כלשהי, יסודות של מבנה מימי הבית השני, מבנה ציבור מתקופת המשנה והתלמוד, ביצור צלבני שהקים את המבנה, ועוד.

חרף הגילויים המרגשים, והעובדה שמדובר באתר שמוסיף רבות להיסטוריה היהודית והלא יהודית באזור, במנהל האזרחי מתכוונים בעתיד הקרוב לכסות את כל שטח החפירות במילוי אדמה ולבנות מעליו את שביל ההנגשה, כפי שתוכנן בתחילה.

הסיבה המרכזית לכך היא שהאישור להפקעת השטח היה לטובת הנגשה, ולא לחפירה ארכיאולוגית, וכל ניסיון לשנות את המתווה עלול לגרור אחריו שנים של עתירות לבג"ץ. מתיישבי חברון יצאו למלחמה נגד הכוונה לכסות את הממצאים.

היסטוריה יהודית ולא יהודית בסכנה: אילוסטרציה,

ד"ר נעם ארנון, דובר היישוב היהודי בחברון, פנה לאחרונה לשר התרבות והספורט חילי טרופר בבקשה לנסות לפעול בעניין.

"אין חולק על הצורך בהנגשה, אך כיסוי שטח החפירות אינו הכרחי והוא מהווה פגיעה מיותרת בערכים מדעיים, תרבותיים, ארכיאולוגיים ותיירותיים", כתב לו.

טעות קולוסלית

ארנון הסביר בשיחה עם "ישראל היום" כי ישנה אפשרות לערוך תוכנית חלופית להנגשת המתחם מבלי לפגוע בממצאים החשובים. "אין ספק שכיסוי החפירות יתפרסם ויתפרש בכל העולם כפגיעה מכוונת בשכבות ובממצאים מהתקופה המוסלמית והעלמת חלקים מההיסטוריה והתרבות החומרית של הארץ. מעבר לכך, תיתכן גם תגובה חמורה יותר, של פגיעה באתרים יהודיים בשטח הרשות הפלשתינית.

"זו טעות קולוסלית. יש לנו תוכנית אלטרנטיבית להנגשה, מסלול קצר וזול שפותר את הבעיה. אם בקמ"ט ארכיאולוגיה אומרים שיש להם בעיה משפטית - שיפתרו אותה. לא צריך לכסות את הכל ולפגוע בהיסטוריה שלנו", הוסיף ארנון.

מערת המכפלה בחברון, צילום: שריה דיאמנט

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה: "במסגרת עבודות הקמת שביל הגישה בפרויקט הנגשת מערת המכפלה, וחפירות ההצלה שבוצעו על ידי יחידת קמ"ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, נחשפו ממצאים ארכיאולוגיים - בהם מטבעות, שברי חרסים ושרידי מבנים. אנשי המקצוע ביחידה ביצעו עבודות שימור של הממצאים, לצד ניטור, רישום ושימור הידע.

"עם סיום חפירות ההצלה, ובהתאם להחלטות של גורמי המקצוע בתחום, הממצאים הארכיאולוגיים שנחשפו יכוסו וישומרו באופן שישמור על שלמותם ושרידותם, כך שתישמר היכולת והאפשרות בעתיד לפתח את האתר ולפותחו לקהל הרחב. המנהל האזרחי רואה חשיבות רבה בשימור ממצאים ארכיאולוגיים ואתרים דתיים והיסטוריים חשובים, ולצד זאת פועל ומקדם את הפרויקט הכה חשוב להנגשת מערת המכפלה לבעלי מוגבלויות ולציבור הרחב".

"חובה לסיים את ההנגשה מידית". מנכ"ל בצלמו שי גליק, צילום: ללא קרדיט

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר:"המינהל האזרחי מחוייב להנגשת מערת המכפלה כפרויקט הומניטרי. כל עיכוב בהנגשת המערה יגרום צער וסבל רב למאות אלפי אנשים עם מוגבלויות, וימנע מהם את האפשרות להתפלל במקום. כעת, על פי החוק ניתן לכסות בלבד ולא לבנות אתר ארכיאלוגי במקום.
ועל כן חובה לסיים את ההנגשה מידית, אסור לא לחכות ולו יום אחד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר