ורה בת ה-10 קיבלה את כל תשומת הלב

ורה הגיעה מאוקראינה לישראל כדי לעבור השתלת מסתם בצנתור לתיקון מום בלב • מדובר בניתוח ראשון מסוגו במטופל כה קטן • אמה הנרגשת: "הניתוח עבר בשלום והיא בסדר"

ורה, בת 10 מאוקראינה, הגיעה לטיפול רפואי ייחודי בישראל, צילום: דוברות שיבא

בזמן שהמתיחות במדינתה הולכת וגואה, הגיעה ורה בת העשר מאוקראינה לישראל כדי לעבור טיפול מציל חיים וראשון מסוגו בילדה כה קטנה, בבית החולים "שיבא". ורה עברה השתלת מסתם בצנתור, לתיקון מום שאיתו נולדה.

החלפת מסתם בצנתור היא פעולה שאינה נדירה, אבל במקרה של ורה מדובר בילדה בת 10 ששוקלת 20 ק"ג בלבד והיא הקטנה ביותר שעברה את הפרוצדורה הזו בשיבא. המסתם שהושתל בליבה הוא מסתם בגודל של אדם מבוגר, דבר שמונע צורך של החלפה חוזרת בעתיד הקרוב.

ורה נולדה עם מום לבבי שכלל חור גדול במחיצה בין חדרי הלב והיצרות במוצא ימין של הלב. החור שבמחיצה תוקן בניתוח, אך במהלך הניתוח נפגע המסתם הריאתי שלה. "הייתי בהיריון עם תאומים. ללא כל הכנה מוקדמת, לאחר שבני נולד בריא, בתי יצאה לאוויר העולם ומייד החלה להכחיל" מספרת נטליה (42), אמה של ורה שליוותה אותה לטיפול בישראל.

"הצוות הרפואי אבחן שיש בעיה בליבה. כאשר מלאו לבתי ארבעה חודשים, היא עברה ניתוח לב פתוח שבעזרתו התאוששה והתפתחה כמו ילדה נורמלית בגילה. לצערי, בגיל 6 חלה נסיגה בהשפעת הניתוח על תסמיני מום הלב שמעכבים את התפתחותה ותפקודה של בתי, והיא הגיעה לגיל עשר כשהיא שוקלת 20 ק"ג בלבד. חיפשתי פתרון בכל העולם למצב המורכב שלה. לבסוף, הגעתי לבית החולים ספרא לילדים דרך המלצה של משפחה בקייב, שעברה בספרא הליך דומה של השתלת מסתם ללב במערך הקרדיו־כירורגי".

ד"ר שרון בוריק, קרדיולוגית ילדים בכירה, היא זו שהובילה את הטיפול הייחודי: "מה שהיה מיוחד במקרה הזה זה משקל הגוף נמוך. זו הילדה הכי קטנה שאי פעם טיפלנו בה בארץ. המשמעות היא שכעת נוכל לתת את הטיפול לילדים יותר ויותר קטנים".

לסיכום הטיפול אמרה האם כי "הניתוח עבר בשלום, הילדה אינה חיוורת כפי שהיתה בעבר, היא אוכלת טוב וישנה היטב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר