גאווה: "ישראל במקום הראשון בתרומות כליה מהחי"

שיעור בנתינה: דו"ח של האו"ם ציין את את ההישג המרשים • יו"ר "מתנת חיים": "מקווה שנהפוך למדינה הראשונה שבה אין צורך להמתין לתרומת כליה"

חדר ניתוח באיכילוב. "ישראל היא אור לעולם כולו בתחום", צילום: גדעון מרקוביץ'

גאווה ישראלית: מהפכת תרומות הכליה האלטרואיסטיות בישראל צברה תאוצה רבה בשנים האחרונות, ועכשיו היא הופכת גם לשם עולמי.

לפי דו"ח שהתפרסם כעת, של ה־GODT הפועל מטעם ארגון הבריאות העולמי וה־ONT של ספרד, במטרה לאסוף נתונים גלובליים על תרומות איברים והשתלות, ישראל היא המובילה העולמית בתחום תרומות הכליה מן החי בשנת 2020, וככל הנראה ממשיכה בראש הרשימה גם בשנת 2021, לאור הנתונים החיוביים מתחום תרומות הכליה בישראל.

לפי נתוני הדו"ח - בשנת 2019 ישראל היתה במקום הרביעי, וב־2009, בטרם הוקמה עמותת "מתנת חיים" שמובילה את קידום הנושא בעשור האחרון, ישראל היתה במקום ה־28.

מהדו"ח, שמקיף 194 מדינות ברחבי העולם, עולה כי ישראל מגיעה לראשונה למקום הראשון בתרומות כליה מן החי בשנת 2020, ביחס של היקף התרומות מול מספר התושבים במדינה.
בשנת 2021 נשבר שיא ישראלי, כאשר 215 אנשים תרמו כליה באמצעות עמותת "מתנת חיים" - המובילה את תחום עידוד תרומות הכליה מן החי. תורמי כליה נוספים תרמו דרך המרכז הלאומי להשתלות. ישראל שוברת מדי שנה את השיא של עצמה בתחום תרומות הכליה, ואף מובילה בעולם כולו בתחום זה.

את המהפכה הישראלית בתחום תרומות הכליה האלטרואיסטיות בארץ החל בשנת 2009 הרב אברהם ישעיהו הבר ז"ל, שהיה זקוק בעצמו לתרומת כליה לאחר שחלה במחלת כליות. הוא הקים את עמותת "מתנת חיים", והחל בפעילויות הסברה וברתימת תורמי כליה להצלת חיי חולים במחלקות הדיאליזה. מאז, מדי שנה מספר תרומות הכליה מזנק ועולה בהתמדה.

הרבנית רחל הבר, יו"ר "מתנת חיים", אומרת כי "ישראל היא אור לעולם כולו. כאשר בעלי התחיל לעודד אנשים לתרום כליות, חשבו שהוא יצא מדעתו. לצערי - בעלי, שיסד, יזם והוביל את המהפכה הגדולה הזאת, נפטר מקורונה, אך אנחנו ממשיכים ורואים את פירות ההשקעה שלו לאורך השנים. אנו ממשיכים בחזון ובחלום לחסל לחלוטין את רשימת הממתינים לתרומות כליה, בתקווה שישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שבה אין צורך להמתין לתרומת כליה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר