בתי חולים פסיכיאטריים מונעים ביקורי הורים

בשל הקורונה נאסר לבצע ביקורי הורים בגהה ושלוותה, ואושר להורים לפגוש את ילדם מבעד לגדר • הורים: "מפגש כמו אסירים רק יחריף את הניתוק" • שירותי בריאות כללית: "מדובר בהנחיה זמנית"

המרכז לבריאות הנפש גהה (ארכיון) , צילום: יהושע יוסף

הורים לילדים שמאושפזים בבתי החולים הפסיכיאטריים גהה ושלוותה מתלוננים כי לא מתאפשר להם לבקר את ילדיהם, הסובלים מבעיות רגשיות ונפשיות קשות, לאחר שמדיניות הביקורים הוחמרה בגלל הקורונה.

ההורים אמרו ל"ישראל היום": "ילדינו, בני נוער, מאושפזים בגהה כתוצאה מבעיות רגשיות שחלקן אף החריפו בתקופת הקורונה. הופתענו לקבל הודעה חד־צדדית ממוסד גהה ולפיה ביקורי ההורים מופסקים מיידית. כמו כן, נמנע מחלק מהצוות המסייע לילדים להמשיך בטיפול ובתמיכה. ילדינו נדרשים לתמיכת ההורים בשלב השיקום עד ליציאה מהמוסד. חייהם התהפכו, והם נדרשים לחיבוק המשפחתי".

ההורים מתלוננים כי מדובר בהחלטה שרירותית שלא מקובלת במוסדות אחרים. ואכן מתלונה הפוכה שהגיעה ל"ישראל היום" עולה כי בבתי החולים הכלליים מותרת כניסת מלווים. כך למשל, במחלקות יולדות מותרת כניסת מלווים מבלי שהם נבדקים וללא בדיקת תו ירוק.

לאחר שההורים התלוננו בפני הנהלת בית החולים, אושרו ביקורים בתנאים מוגבלים ובעייתיים, שלוש פעמים בשבוע, חצי שעה לביקור להורה בודד, נאסר קשר ישיר בין ההורה לילד וחייבת להיות גדר ביניהם. אך המתווה הזה מכעיס עוד יותר את ההורים.

"החלטה מנותקת ואטומה זו הינה לעג לרש", טוענים ההורים. "הקונוטציה של מפגש מאחורי גדר, בדומה לאסירים, רק תחריף את הניתוק והקושי הרגשי לילדינו. אנו דורשים לבטל את ההגבלות הבלתי סבירות".

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ עידית סילמן פנתה בנושא לשר הבריאות ניצן הורוביץ, והיא תקיים דיון בנושא בוועדת הבריאות. "יש לבחון את ההנחיה שלא לאפשר או להגביל ביקורי משפחות למתמודדים", אומרת ח"כ סילמן. מלשכת שר הבריאות לא התקבלה תגובה.

משירותי בריאות כללית, המפעילה את בתי החולים, נמסר בתגובה: "מדובר בהנחיה זמנית לתקופה של כשבועיים, שמטרתה להגן על הילדים ועל הצוותים. במחלקות סגורות יש חשש למאומתים בקרב המטופלים והצוות, וחשיפה של הצוות תחייב בידוד ותקשה את הטיפול". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר