הממשלה הכריזה על תכנית חירום לאומית לבריאות הנפש בקרב בני נוער וילדים

שרי הבריאות, הרווחה והחינוך סיכמו על הקמת שני צוותי חירום שיובילו תוכנית לאומית להתמודדות בקרב ילדים ובני נוער • צוות חירום אחד ימליץ על פתרונות מידיים וצוות שני ידון בפתרונות ארוכי טווח ובניית תכנית שתבטיח את איכות הטיפול שנים קדימה • הצוותים יתחילו לעבוד במידי ויתנו את המלצותיהם בתוך שבוע

הורוביץ עם רזניק בוועידת החוסן , צילום: גדעון מרקוביץ'

לאחר חשיפת "ישראל היום": שר הבריאות ניצן הורוביץ, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ושר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן קיימו היום (חמישי) דיון חירום בנושא מצב בריאות הנפש בקרב ילדים ובני נוער וסיכמו על הקמת שני צוותי חירום.

כזכור, את דבר קיומה של התוכנית הלאומית החדשה חשף הורוביץ בראיון שערך עם רן רזניק בוועידת "ישראל היום" שעסקה בבריאות הנפש ובחוסן הנפשי של בני הנוער. "אני מכריז על תוכנית לאומית לטיפול בנוער עם משרדי החינוך והרווחה. ישנו משבר לאומי בתחום בריאות הנפש לילדים ואין כוח אדם, זו תוכנית חירום לאומית", אמר.

הורוביץ חשף בוועידת "ישראל היום": "אגיש לממשלה תוכנית חירום לאומית לטיפול נפשי בילדים ונוער" // צילום: פיוז'ן

השלכות מגיפת הקורונה, הבידודים והסגרים הובילו למצב חירום בבריאות הנפשית בקרב ילדי ישראל ולעלייה בהופעה של הפרעות נפשיות. ישנה עליה חדה בפניות לכל מסגרות הטיפול כולל מרפאות, טיפולי יום, מיונים, אשפוזים וקווי חירום וטיפולים פרטיים.

בפגישה בין השרים הוחלט על הקמת שני צוותים בהובלת משרד הבריאות ובשיתוף משרדי החינוך והרווחה. צוות חירום אחד ימליץ על פתרונות מידיים וצוות שני ידון בפתרונות ארוכי טווח ובניית תכנית שתבטיח את איכות הטיפול שנים קדימה. הצוותים יתחילו לעבוד במיידי ויתנו את המלצותיהם בתוך שבוע.

השרים הורוביץ, שאשא-ביטון וכהן,

התוכניות יתייחסו לקיצור זמני ההמתנה, הקמת מרכזי טיפול חדשים ייעודיים לילדים ונוער, הוספת תקנים, חיזוק בריאות הנפש בקהילה וחלופות האשפוז דוגמת "בתים מאזנים" ומרכזים אינטגרטיביים, הקמת צוותי ביקורי בית ועוד.

שר הבריאות ניצן הורוביץ: "אנחנו במצב חירום לאומי בבריאות הנפש. זו מגפה שקטה שהקורונה גרמה בכל העולם, והיא לא פחות חמורה מהמחלה עצמה. אנחנו מתמודדים עם גל ענק של פניות של מצוקה נפשית, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער.

"נדרש כאן שילוב ידיים בין המשרדים כדי לתת מענה מיידי למי שצריך סיוע וכדי להציל חיים, ממש כך. הצוות המקצועי שהקמנו היום יגיש תוכנית פעולה לטיפול במגפה בבריאות הנפש בתוך שבוע. אסור להקל ראש בעניין הזה. חייבים לפעול עכשיו וכך נעשה".

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון: "אחרי שנתיים מורכבות של בידודים והיעדר שגרה, אנו עדים לעלייה ניכרת במצוקות של הילדים ובני הנוער גם בתחום בריאות הנפש. שיתוף הפעולה בין שלושת המשרדים יסייע בהגברת המענים הנדרשים בטווח המיידי, וכן ביצירת מהלכים לטווח הארוך, בתוכם, שיפור השכר ותנאי ההעסקה במקצועות הטיפוליים שבהם ניכר מחסור בשטח".

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן: "אנחנו נמצאים בחירום. בתקופת הקורונה ההתמודדות של בני הנוער והילדים היא מורכבת מאוד ובעלת השפעות ארוכות טווח. עלינו לפעול מתוך תפיסה של חירום. שיתוף הפעולה שלנו עם משרדי הבריאות והחינוך הוא הכרחי, אנחנו צריכים לתת מענים מיידים לסוגיות בריאות הנפש אצל ילדים ונוער בכלל המסגרות שלנו. במיוחד עכשיו, המענים האלה הם הכרחיים ונטפל בהם בשיתוף פעולה ובפעולות מהירות".

הרב אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית חם" הנותנת מענה רחב בתחומי בריאות הנפש זה 25 שנה, מסר: "אני מברך על שיתוף הפעולה ועל ההתגייסות יוצאת הדופן של כל המשרדים לטובת הטיפול בנושא החשוב והכל כך בוער. החוסן שלנו מתחיל בבריאות הנפש של הילדים ובני הנוער שלנו שעברו שנתיים מטלטלות וקשות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר