מחקר חדש מוכיח: מצבי לחץ גורמים להידרדרות בריאותית בקרב מבוגרים

הדוקטורנטית מיכל לוינסקי מהאוניברסיטה העברית ביצעה את הסקר שלפיו הסיכון העיקרי נמצא בקרב בני 65 ומעלה • התוצאות חזרו על עצמן גם כשנוספו למשוואה משתנים כגון הכנסה, אזור מגורים, מגדר וכו'

הדרדרות בריאותית במצבי לחץ בקרב מבוגרים // צילום: Getty Images

נפש בריאה, גוף בריא: מחקר חדש הוכיח כי גורם סיכון בולט להידרדרות בריאותית מהירה בגילים מבוגרים, הוא התמודדות עם מצבי טראומה, לחץ ומתח, שעשויים להוביל למחלות ולבריאות לקויה. כאשר מדובר במצבים חוזרים ונשנים, כלומר לחץ מצטבר, ההשלכות עשויות להיות משמעותיות אף יותר, על אחת כמה וכמה בגילים מבוגרים.

המחקר בוצע על ידי הדוקטורנטית מיכל לוינסקי, בהנחיית פרופ' מרים שיף מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, ובחן לראשונה את הקשר בין מצבי לחץ מצטברים וההתדרדרות בריאותית בקרב אנשים מבוגרים לאורך תקופת זמן ארוכה בתהליך ההזדקנות - 14 שנים ושש נקודות זמן.

הנתונים נאספו בסקר הבריאות, הזקנה והפרישה באירופה ובישראל (SHARE) שנערך על האוכלוסייה המבוגרת החל משנת 2004. ניתוחי מדגם של כ-7,000 איש מתוכו הראו כי מבוגרים בני 65 ומעלה, שדיווחו על מצבי לחץ וטראומה מצטברים, נמצאים בסיכון גבוה להידרדרות בריאותית מהירה וחמורה יותר. התוצאות חזרו על עצמן גם כאשר משתנים כמו גיל, מין, הכנסה, מדינת המגורים ובריאות נפשית נלקחו בחשבון.

מצבי לחץ וטראומה מצטברים מסכנים את הבריאות // צילום: Getty Images,

ממצאי מחקר זה מחזקים את הטענה כי חשוב לבחון את ההשלכות של הצטברות מצבי לחץ שמתרחשים לאורך כל החיים, ולא בעיקר בילדות כפי שבוחנים מרבית המחקרים. עם זאת, הנתונים הראו כי ההשלכות של לחץ וטראומה לא זהות על היבטים שונים בבריאות. כך, ההשלכות על ההתדרדרות במדד האובייקטיבי, שבו בדקו את מגבלות התנועה של הנבדקים, הייתה משמעותית יותר מאשר ההתדרדרות במדד הסובייקטיבי שבו המשתתפים נדרשו לדרג בעצמם את הערכת הבריאות הכללית שלהם.

ממצא זה עשוי להצביע על מורכבות ההשלכות של לחץ וטראומה על הבריאות – על אף שקיימת התדרדרות אובייקטיבית מהירה יותר בבריאות, אנשים עשויים לתפוס את הבריאות שלהם באופן שונה, ולדווח על תחושת התדרדרות מועטה יותר. הסבר אפשרי אחד לכך עשוי להיות טמון בעובדה שטראומה יכולה להיות גם בעלת השלכות חיוביות לבריאות לעתים, וליצור דווקא חוסן פיזי או נפשי במצבים מסוימים, ויתכן שהמדד הסובייקטיבי משקף גם את ההיבט הבריאותי הזה.

סקר שעליו מבוסס המחקר, התחיל בשנת 2004 ונמשך עד היום ב-28 מדינות באירופה ובישראל. הסקר נערך בחסות מרכז הידע לחקר הזדקנות האוכלוסייה בישראל באוניברסיטה העברית, ומבוצע במסגרת התקשרות של המשרד לשוויון חברתי עם מרכז הידע, במימונו השתתפו משרד ראש הממשלה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד המדע והטכנולוגיה, משרד הבריאות, המוסד לביטוח לאומי והוועדה לתכנון ותקצוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר