מכתב הרופאים הבכירים: "מתווה המתמחים יפגע במטופלים, זהו יום עצוב לרפואה"

לאחר ההסכם שאמור לקצר את תורנויות המתמחים, הפרופסורים עידית מטות מאיכילוב ויורם קלוגר מרמב"ם פרסמו מכתב חריף שבו הם טוענים: "ללא הכשרה נאותה וללא מעקב התחלואה והתמותה יעלו" • "המתווה פופוליסטי, האחריות - על הממשלה"

שר הבריאות הורוביץ עם בפגישה עם מתמחים (ארכיון) , צילום: אורן בן חקון

התנגדות חריפה מתוך המערכת: לאחר ההגעה להסכמות בין המתמחים ברפואה לשר הבריאות ניצן הורוביץ, הפרופסורים עידית מטות מאיכילוב ויורם קלוגר מרמב"ם פרסמו הערב (רביעי) מכתב שבו הם טוענים שקיצור התורנויות יפגע קשות במטופלים. 

המכתב נפתח באמירה כי זהו "זהו יום עצוב לרפואה בישראל". לדבריהם, "הכשרה ורציפות טיפולית הם הבסיס ללימוד מקצוע הרפואה ולניהול רפואי ראוי של החולה. ללא הכשרה נאותה וללא מעקב אחר חולים, התחלואה והתמותה יעלו". שני הרופאים הבכירים קובעים כי "במתווה הפופוליסטי שעליו יהיו חתומים שר הבריאות והממשלה הנוכחית, הרופא לא יכיר את המטופל.

יו"ר ארגון המתמחים: "שמנו סוף לתורנויות בנות 26 שעות, זהו ניצחון של כל עם ישראל" // צילום: יוני ריקנר

"רפואה זה לא מקצוע רגיל. יש הכשרה קריטית שרובה נעשית בבוקר", ציינו. "מתוך כל הימים בחודש (22 ימי עבודה שאינם סופי שבוע), המתמחים ייעדרו מהמחלקה בלפחות עשרה ימים, ולעיתים 12. הם לא יהיו בבוקר בבית החולים בגלל היעדרות לפני התורנות, כפי שהמתווה מכוון, ויום מנוחה לאחר התורנות. עם שש תורנויות - תעשו את החשבון. הרופאים המתמחים ייעדרו מהמחלקה בבקרים יותר מאשר יהיו נוכחים בממוצע חודשי".

הפרופסורים מטות וקלוגר הוסיפו כי "מספר הפרוצדורות שהמתמחים יבצעו בכירורגיה ובהרדמה יקטן משמעותית. לא רק עקב העובדה שהם לא נמצאים בבית החולים, אלא מעצם העובדה שיהיו יותר מתמחים והניתוחים יחולקו בין יותר רופאים שלומדים. התוצר יהיה רופא שאולי יעבור את הבחינות התיאורטיות, אך בחדר ניתוח ובטיפול שלאחריו הוא יהיה לא בשל, לא עצמאי, פגום. כמו נהיגה... צריך ניסיון לתמרן בכביש וצריך קילומטראז'. המומחה הלא בשל יטפל בכם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר