"זה יגרום למוות": הממשלה מקדמת החלפת רוקחים ברובוטים בחוק ההסדרים

במסגרת הרפורמה מכונות אוטומטיות ואנשים שלא הוכשרו כרוקחים יימכרו תרופות ותרופות נרקוטיות • המטרה: לייעל את העבודה • ארגוני הרוקחים בארץ זועמים על המהלך ומתריעים מפני הסכנות: "ניפוק תרופות מרשם ללא מעורבות של רוקח פוגעת בבריאות הציבור, וגם יפוטרו אלפי רוקחים"

רוקח בבית מרקחת, אילוסטרציה (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה), צילום: יהושע יוסף

מכונות אוטומטיות שיימכרו תרופות, או מוכרים בבתי מרקחת שאינם רוקחים - זהו אחד הסעיפים שנמצאים בחוק ההסדרים הקרוב וגורמים לסערה בקרב הרוקחים. הרוקחים מזהירים שמכירת תרופות במכונות אוטומטיות עלולה להגיע עד לכדי פגיעה בחיי אדם.

לפי הסעיפים בחוק ההסדרים, אדם שאינו רוקח וכן מכונות אוטומטיות יוכלו לנפק תרופות ואפילו תרופות נרקוטיות. סעיף נוסף קובע שבית מרקחת יוכל להיות בגדול קטן מ-30 מ"ר ושיתאפשר להקים בתי מרקחת ניידים, שיגיעו למקומות מרוחקים בארץ.

לפי דברי ההסבר לחוק ההסדרים, מטרת המהלך היא להתגבר על המחסור ברוקחים ובמקביל לפנות את הרוקחים למתן ייעוץ. "מקצוע הרוקחות אינו עוסק רק בניפוק סטנדרטי של תרופות, אלא בעל אופי קליני, משפר בריאות והיענות ודורש מומחיות והשכלה מעמיקה. בשנים האחרונות קיים קושי בגיוס רוקחים לאור שחיקה הנובעת מעבודת הדלפק. על מנת לפנות את זמן הרוקח לעיסוק בתכנים קליניים, על חשבון מטלות לוגיסטיות ועל מנת לשפר ולייעל את השירות הניתן בבתי המרקחת, מוצע להכניס אמצעי דיגיטציה אשר יסייעו לייעול עבודת הרוקח", מנמקים בדברי ההסבר לחוק ומדגישים: "השינוי המתואר יפנה את זמנו של הרוקח, ויאפשר לו להקדיש את זמנו לעבודות הכוללת מתן ייעוץ והדרכה, שיפור היענות והיצמדות המטופל לטיפול תרופתי, ייעוץ רוקחי והבטחת טיפול תרופתי איכותי במקרים בהן מעורבותו הכרחית".

אלא שבארגוני הרוקחים זועמים על המהלך. "ניפוק תרופות מרשם ללא מעורבות של רוקח פוגעת בבריאות הציבור ואין לזה אח ורע בעולם", מזהיר דודו פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל, שהוסיף כי "אישה קשישה שמקבלת 8 תרופות, וזה לא נדיר, זה המצב של רוב הקשישים, מי מתדרך אותה? מי מסביר לה? יום אחד נותנים לה תרופה של חברה אחת ובחודש הבא הקופה מחליפה לחברה שונה. הקשיש מתבלבל ואין עם מי להתייעץ. זה יפגע בבריאות של אנשים וזה גם יגרום מוות", מתריע פפו.

"תארי לך שאני נותן לילד כרטיס קופ"ח ומבקש שיוציא תרופות במכונה? אין על זה שום פיקוח, המכונה לא יודעת מי לקח. יכול להיות שימוש לרעה בתרופות. אני לא יכול לדמיין כל מיני סיטואציות, אבל ברור שהרוקח זה המחסום האחרון לפני שהמטופל נוטל תרופה, טען פפו שהדגיש כי מאחורי הסעיף בחוק ההסדרים עומדות קופות החולים: "אין פה שום הפחתת רגולציה. יפוטרו אלפי רוקחים, שזאת בעצם מטרת הצעת החוק הזאת. קופות החולים רוצות לקצץ בהוצאות השכר. במקום לפטר רופאים מפטרים רוקחים. זו תהיה בכיה לדורות ויחסלו ככה את מקצוע הרוקחות שאף אחד לא ילך ללמוד אותו".

ארגוני הרוקחים חוששים מפיטורים המוניים, מישל דוט קום

ד"ר אלינה אמיתי, יו"ר ארגון הרוקחות: "באוצר רואים את מקצוע הרוקחות בראייה טכנית בלבד ומתעלמים לגמרי מהפן הקליני והטיפולי שבו. הרפורמות המוצעות בחוק ההסדרים חסרות תוכנית סדורה להנגשת הייעוץ וההדרכה הרוקחית למטופלים. צפויה פגיעה מהותית במיליוני ישראלים, ובראש ובראשונה חולים מורכבים, קשישים ואנשים נוספים שמועדים להיפגע על רקע שימוש לא נכון בתרופות או טעויות, אנשים עם קשיי שפה, אוכלוסיות עם צורך בהנגשת ידע ומידע בתחום הטיפול התרופתי ועוד. רוקח אינו עובד לוגיסטי! רובוט אינו תחליף לרוקח אנושי! עוד ברפורמה המוצעת הן ניידות בתי מרקחת, הצעה זו היא לעג לרש. מה שמוצע בחוק ההסדרים הינו בעצם 'התייעלות פופוליסטית' על חשבון המטופלים ועלול להוות פגיעה אנושה בעיסוק ברוקחות, ללא אח ורע בעולם בכלל ובארץ בפרט". 

במכתב, שעליו חתומים 11 ארגוני רוקחים שונים בקופות החולים, בהסתדרות ובבתי החולים, שנשלח לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר הבריאות ניצן הורביץ כתבו הרוקחים: "לא נוכל לאפשר התנהלות חד-צדדית וכוחנית המשנה סדרי יקום אשר תסכן את בריאות המטופלים".

לטענתם, "הרוקח מוגדר כמטפל בחוק זכויות החולה, הרוקח הוא החוליה המקשרת בין האבחנה אותה מבצע הרופא, לבין המטופל. חולייה זו הינה חיונית להתאמת הטיפול שנרשם, לאיכות הטיפול ולבטיחות המטופל. במקרים רבים הרוקח הינו הנקודה האחרונה בה יפגוש את המטופל לפני שהוא נוטל את התרופות, או הנקודה הראשונה אליה מגיע מטופל להתייעץ לפני שהוא פונה אל רופא, או בוחר דרך לטפל בעצמו. כך או כך, הרוקח הינו נקודה קריטית בשרשרת הטיפול הבריאותי במטופל".

עוד הזהירו במכתבם כי "הצעת המחליטים, לפיה ניפוק תכשיר או רעל רפואי יתאפשר גם באופן אוטומטי או על ידי אדם שאינו רוקח מהווה רעיון תקדימי ומסוכן! כולנו בעד התייעלות והקטנת ההוצאה הציבורית, אך לא על חשבון בטיחות הטיפול התרופתי תוך סיכון חיי אדם. מתן אישור לניפוק תרופות ללא המעורבות של הרוקח, הוא צעד לא שקול, צעד שמתעלם בצורה תמוהה ומסוכנת משיקולי איכות רפואה בטוחה ונאותה".

ממשרד האוצר נמסר: "בשנים האחרונות קיים קושי בגיוס רוקחים לאור שחיקה הנובעת מעבודת הדלפק. על מנת לתת מענה לצורך פינוי זמן הרוקח לעיסוק בתכנים קליניים, על חשבון מטלות לוגיסטיות ועל מנת לשפר ולייעל את השירות הניתן בבתי המרקחת, מוצע להכניס אמצעי דיגיטציה אשר יסייעו לעבודת הרוקח. מטרת המהלך הינה לשפר את הטיפול התרופתי הניתן למטופלים ולהכניס אמצעים דיגיטליים באופן שישפר את הטיפול ולא יפגע בו. הנהלים הברורים לשימוש בדיגיטציה ייכתבו על ידי משרד הבריאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר