מתנות הן עניין עדין, במיוחד בקרב מתמודדות עם סרטן

מחקר חדש בקרב נשים צעירות עם סרטן מגלה פער כואב בין הכוונות הטובות של הסביבה לבין מה שבאמת עוזר • לא עוד ערכות שי מוכנות מראש - אלא מספר דברים בסיסיים המקלים באופן מוחשי

מוצרי טיפוח פרקטיים שאינם מגרים עור רגיש. צילום: Freepik

מתנות בימי חג או חול מביאות איתן רצון כן להביע קרבה, אהבה ותמיכה. אלא שברגעי משבר, הן עלולות להחטיא את מטרתן. הפער בין מה שנותני המתנה מבקשים לומר לבין מה שמקבליה חווים בפועל עלול להפוך למחסום רגשי של ממש, בעיקר כאשר מדובר בהתמודדות עם מחלה קשה.

הנסיבות האישיות של מקבלת המתנה מעצבות את משמעותה. מה שנראה כמחווה מנחמת מבחוץ, עלול להיתפס כזר, מיותר או אפילו מכביד מבפנים.

מתוך המתח הזה יצאו לדרך שתי חוקרות - ד"ר אלן ט' מייזר וד"ר נתלי ריטה, סוציולוגיות שחקרו את תרבות הנתינה סביב חוויית הסרטן בקרב נשים צעירות.

סיוע בקניות סופרמרקט, דרך מצוינת לסיוע,

שתיהן הגיעו למחקר לא רק מהאקדמיה, אלא גם מהחיים עצמם. בשנת 2021, כל אחת מהן אובחנה בסרטן בתחילת שנות ה־30 לחייה. מייזר עם סרטן השד, ריטה עם סרטן רירית הרחם. החוויה האישית הפכה לזרז למחקר רחב יותר על נשים מילניאליות החיות עם המחלה.

עד שנת 2023 ראיינו השתיים 50 נשים שאובחנו בסרטן, ושוחחו איתן על היבטים חברתיים, רגשיים ויומיומיים של ההתמודדות. מתוך חוויותיהן האישיות, הן הבחינו בדפוסים חוזרים במתנות שקיבלו מהסביבה - והחליטו להקדיש לכך פרק ייעודי במחקר.

מה מגיע מהלב - ומה מגיע מהמדף

אחת השאלות הראשונות הייתה פשוטה: אילו מתנות נשים צעירות עם סרטן מקבלות מהקרובים אליהן. התשובות היו מגוונות מאוד. המרואיינות סיפרו על מאות פריטים ומחוות - מבובות פרווה ועד עזרה בטיפול בילדים, מבלנדרים יוקרתיים ועד משלוחי אוכל.

הרצון להעניק היה ברור. אך מתוך השפע הזה בלטו עשרה פריטים שחזרו שוב ושוב: גרביים רכים, מזון ומשקאות - בעיקר תה צמחים, מצרכים וארוחות דרך שירותים קהילתיים - כסף ותרומות, שמיכות, מוצרי טיפוח בסגנון ספא, מכתבים עם מחשבות ותפילות, פרחים ועציצים, ספלים ובקבוקי שתייה, חוברות צביעה למבוגרים וספרים.

כוונות טובות. מאגים וגרביים, צילום: Pixabay

רוב הנשים הבינו והעריכו את הכוונות שמאחורי המתנות. ספרים כהסחת דעת, פרחים כדי לייפות את המרחב. בעיניהן, המתנות היו עדות מוחשית לניסיון להקל ולתמוך.

ובכל זאת, חזרתיות היתר עוררה סימני שאלה. מדוע כמעט כולן מקבלות גרביים? מדוע כל כך הרבה חוברות צביעה?

השוק שמכתיב רגש

החוקרות זיהו שני מקורות עיקריים לדפוסים הללו: ערכות מתנה מוכנות לחולי סרטן ומדריכי מתנות מקוונים.

מרואיינות רבות סיפרו שקיבלו חבילות שנרכשו בפלטפורמות כמו Etsy ואמזון, או מחברות ייעודיות המתמחות במארזים מעוצבים עם מסרים מעודדים, שנועדו "לחגוג כוח וחוסן" בזמן טיפולים וכוללות לרוב פריטי טיפוח, ביגוד או אביזרים עם סיסמאות השראה, לצד מוצרים שנועדו לספק תחושת פינוק ותמיכה רגשית. הערכות כללו לרוב מוצרי טיפוח "מרגיעים" - שמנים ארומתרפיים, שפתונים, נרות - לצד תה צמחים, ספל עם סיסמה מעודדת וסוכריות.

מוצרים "מרגיעים". נרות ארומטיים מייגן מרקל, צילום: אתר רשמי / asever.com

גם מדריכי המתנות המדורגים גבוה בגוגל הציעו פריטים דומים, כולל בגדים ותכשיטים עם הצהרות השראה כמו "אני חזקה מהסרטן".

לדברי החוקרות, אין מדובר בצירוף מקרים אלא בביטוי למסחור רחב של מחלת הסרטן. המחלה הפכה לזירה כלכלית, והחולים - לקהל יעד. כוחות השוק הללו, כך עולה מהמחקר, מעצבים את דמיונם של נותני המתנות לגבי מה שאנשים עם סרטן צריכים ורוצים.

מה באמת מקל על היום־יום

כאשר נשאלו מה היו רוצות לקבל באמת, התשובות של הנשים היו פשוטות בהרבה:

ארוחות ומצרכים, במיוחד עבור אמהות עם ילדים;

עזרה במשימות יומיומיות - שמרטפות, הסעות, ניקיון וטיפול בגינה;

שמרטפות. סיוע מממשי לאימהות חולות, צילום: Freepik

כרטיסים ומילים אישיות של אהבה, כהתעניינות ונוכחות מתמשכת;

מוצרי טיפוח פרקטיים שאינם מגרים עור רגיש;

טיפול שמכבד עור רגיש. קרם לחות, צילום: Pixabay

כסף מזומן או כרטיסי שי שימושיים;

הדגש היה על הקלה מוחשית. לא פינוק סמלי, אלא סיוע שמאפשר לנשום.

הנשים תיארו עומס כלכלי שנוצר מהוצאות רפואיות, עייפות שמגבילה את היכולת להיות נוכחות עבור הילדים, ותחושת אשמה כלפי בני זוג. מול המציאות הזו, עציץ מעוצב סיפק נחמה רגעית בלבד. לעומת זאת, שיחה בזמן קיפול כביסה או תבנית אוכל ביתי יצרו תחושת הקלה אמיתית.

ובעיקר, מחוות כאלה גרמו להן להרגיש נראות. שמישהו רואה את המציאות המורכבת שלהן, לא את הדימוי המעוצב של "חולה מעוררת השראה".

לקראת עונת המתנות הבאה, מציעות החוקרות מחשבה אחרת: פחות גרביים רכים, יותר תשומת לב למה שמכביד באמת. מתנה, או עזרה קטנה, שמצליחה להקל על היום־יום - עשויה להיות המשמעותית מכולן.

———

הערות סיום:
המחקר המוזכר בכתבה טרם פורסם במועד כתיבתה.
ד"ר אלן ט' מייזר היא פרופסורית לסוציולוגיה באוניברסיטת הוואי בהילו.
הכתבה מבוססת על מאמר שפורסם בשיתוף The Conversation, ארגון חדשות ללא מטרות רווח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר