אחד מכל ארבעה עובדים - הוא בן משפחה מטפל: אדם המטפל בבן משפחה המתמודד עם מחלה, מוגבלות, פציעה או זקנה. בישראל יש כ־1.5 מיליון בני משפחה מטפלים, מספר שגדל בעקבות הפצועים שנוספו במלחמה. כ-60% מהם עובדים.
המציאות הזו יוצרת עומס רגשי כבד, פגיעה בפרודוקטיביות, היעדרויות ולעיתים גם עזיבת עבודה. המשמעות היא לא רק קושי אישי - אלא גם סיכון ארגוני: ירידה בתפוקות, שחיקה, פגיעה במורל ובשייכות, ואובדן עובדים מיומנים.
לענת מושיחוב, עובדת בחברת התרופות אסטרהזניקה, קשה לשתף גם היום - כעשר שנים אחרי - על בן המשפחה שלה. בנופש עם ילדיה, בנה עילאי בן השנה משך כבל של קומקום רותח ונכווה בשליש מגופו. "הוא היה עם כוויות קשות מהקרקפת עד הרגל. החופשה הפכה לסיוט", היא מספרת. השבועות שלאחר מכן עברו בטיפול נמרץ "עם טיפולים שאני לא מאחלת לאויבים שלי".
בתוך כל זה התקשרה למנהלת שלה רק כדי להודיע שלא תגיע. "היא אמרה לי: 'הכל טוב. תסגרי את הטלפון ושזה לא יעסיק אותך'. אחרי כמה ימים התקשרה משאבי אנוש, אמרה לי כמה ימי מחלה יש לי ושאני יכולה לנצל אותם. הייתי עם עילאי חודשיים בבית. לא עניינה אותי העבודה, חשבתי שאתפטר. היום אני מבינה עד כמה כולנו סבלנו".
רק אחרי שנים של טיפולים, כשהצלקות החלו להגליד, היא התאוששה רגשית. "הבנתי שיש זכויות שלא הכרתי. לא בכל מקום היו אומרים לי 'קחי את הזמן'. זה מה שהחזיר אותי", אמרה.
במהלך הקורונה חיפשה מושיחוב מידע על זכויות של בני משפחה מטפלים - וכך פגשה את Caregivers ישראל - הארגון הארצי לבני משפחה מטפלים. היא פנתה למנכ"לית רחל לדאני ואמרה: "תגידי לי מה עוד לא עשית. אני רוצה שנעשה שינוי".
באותו זמן גיבש הארגון שיתוף פעולה עם נציבות שירות המדינה והוביל מדיניות חדשה עבור כ־90 אלף עובדים - משרדי ממשלה, יחידות סמך ובתי חולים. בהמשך אומצה המדיניות גם עבור 44 אלף אנשי קבע בצה״ל.
עובדים שהוכרו כבני משפחה מטפלים במגזר הציבורי זכאים לשעון עבודה גמיש, שעה ללא ניכוי משכר, עבודה מהבית, ואפשרות להעברת ימי מחלה בין עובדים.
אבל במגזר הפרטי - זכויות כאלה כמעט לא היו.
מכאן נולד WorCare
מושיחוב ולדאני הקימו את WorCare - פלטפורמה ארגונית ראשונה מסוגה בישראל שמאפשרת לחברות לזהות עובדים מטפלים, להבין את הצרכים שלהם, לבנות מדיניות תומכת ולהעניק ליווי.
התוכנית כבר פועלת בעשר חברות גדולות: אסטרהזניקה, שירותי בריאות כללית, שטראוס, קבוצת עזריאלי, ביה"ח אסותא אשדוד, מטח , פייזר, MSD, ישראכרט וצ'מפיון מוטורס
העובדים מקבלים מידע על זכויות, ייעוץ אישי וקבוצתי, וובינרים, סדנאות ותמיכה רגשית. מושיחוב: "זו דרך לשמר טאלנטים בלי משכורות ובונוס. אותי זה השאיר נאמנה לארגון".
מנכ"ל אסטרהזניקה ישראל, אוהד גולדברג הוסיף: "זו אחריות אנושית, חברתית ומקצועית – לאפשר לעובדים לטפל במשפחה בלי לחשוש למקום עבודתם".
"כשעובד מרגיש שרואים אותו – הוא עומד ביעדים"
הילה מקויסיוס, סמנכ"לית משאבי אנוש בשטראוס, היא בעצמה בת משפחה שטיפלה באמה שנפטרה, ובהמשך באביה. בהשפעתה שטראוס הפך לאחד הארגונים הראשונים שאימצו את WorCare. "כשאת בן משפחה מטפל, את נחשפת לקושי ולצורך", היא מתארת. "מאז המלחמה זה רק הולך וגדל. יש בני משפחה שנפגעו ונפצעו מהמלחמה, ויש לנו עובדים בצפון ובדרום עם בני משפחה שנפגעו. ברגע שהתחלנו גילינו מספר גדול של אנשים שלא ידענו עליהם, ויכולנו לתת לזה מקום''.
גם קבוצת עזריאלי הצטרפה ליוזמה. סמנכ"לית משאבי האנוש מיכל אלאלוף תמיר: "כשעובדים יודעים שהארגון לצידם ברגעים מורכבים - נוצר אמון ושייכות שמחזקים חוסן ותרבות ארגונית בריאה".
רחל לדאני, מנכ"לית הארגון הוסיפה: "אני קיירגיברית סדרתית. בעלי חלה בלימפומה בשלב מתקדם. ניסיתי לתמרן בין בית החולים לעבודה - אבל לא הייתה לכך התייחסות. זה בסוף מה שהוביל להקמת הארגון".
לדאני אספה נתונים - והתמונה המצטיירת קשה. כך לפי מחקר של מכון ברוקדייל מדצמבר האחרון: הזמן הממוצע שמוקדש לטיפול בבן המשפחה עומד על 13-15 שעות בשבוע.
בעקבות כך, 8% מבני המשפחה המטפלים מתפטרים 13% מותרים על קידום מעל 80% הפסידו ימי או שעות עבודה ו- 60% לא מספרים לאף אחד בארגון על המצב. כמו כן, בקרב בני משפחה מטפלים נמצאו שחיקה גבוהה, בעיות שינה, פציעות והסחות דעת. לדאני הוסיפה : "אלו עובדים שמגיעים שחוקים. זה משפיע עליהם, על הארגון ועל שורת הרווח".
בסוף נובמבר יתקיים בבית הנשיא כנס ייחודי לתמיכה והכרה בבני משפחה מטפלים, ביוזמת הנשיא ורעייתו שביקשו לקחת חסות על הנושא החשוב. לדאני מסכמת: "זו מהפכה שקטה. זה ייגע בכל אחד. צריך להיערך לזה עכשיו - לא בזמן חירום".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
