הרובוט שכבש את חדר המיון: "לא רצו לעזוב אותו"

לחוצים בחדר המיון? מחקר חדש גילה כי רובוט קטן פרי פיתוח של אוניברסיטת רייכמן, שהוצב בהלל יפה, הפחית חרדה ומתח - ואף גרם ללא מעט חיוכים בקרב המטופלים • "הם לא רצו לחזור למלווה שלהם והעדיפו להמשיך ולשבת מול הרובוט"

רובוט קטן וזעיר הפחית מתחים בחדר המיון. צילום: דוברת המרכז הרפואי הלל יפה ואוניברסיטת רייכמן

מחקר ראשון מסוגו בישראל בדק ומצא שרובוט קטן וזעיר הפחית מתחים בחדר המיון העמוס של בית החולים הלל יפה, גרם לחיוכים בקרב המטופלים ואפילו הצליח לייצר ניסיונות שלהם להתחבב עליו ולהעדיף את חברתו על פני המלווים שלהם.

הרובוט, פרי פיתוח של אוניברסיטת רייכמן, ביצע מחוות הזדהות שונות כלפי משתתפי המחקר והצליח לכבוש את ליבם.

בית החולים הלל יפה, צילום: ללא קרדיט

מי מאיתנו לא מכיר את הלחץ, החרדה, וגם את המצוקה והמכאוב כשאנחנו פונים לחדר המיון בבית חולים, שאליהם מצטרפים אי־ודאות לגבי האבחון והטיפול. בנוסף, העומס הרב בחדרי המיון לא מאפשר לצוותים הרפואיים להעניק את הליווי הרגשי למטופלים ולמלווים שלהם.

לדברי ד"ר דקלה דהן־שריקי, סגנית מנהל המרכז הרפואי הלל יפה ומי שעמדה בראש המחקר המשותף, "השילוב של שני האלמנטים הללו הוא הבעיה שבחרנו להציג לצוות המחקר של המעבדה לחדשנות במדיה של אוניברסיטת רייכמן". המרכז הרפואי הלל יפה ואוניברסיטת רייכמן ביצעו למעשה מחקר מקיף שבחן את ההשפעות של רובוט קטן, שמידותיו כגודל מנורת שולחן, שממוקם בחדר המיון שם מתהלכים המטופלים.

ביצע מחוות הזדהות שונות כלפי משתתפי המחקר והצליח לכבוש את ליבם, צילום: דוברת המרכז הרפואי הלל יפה ואוניברסיטת רייכמן

הממתינים בחדר המיון שהשתתפו במחקר (מטופלים אמיתיים שהגיעו לשם) חולקו לשלוש קבוצות. קבוצה אחת נחשפה לרובוט שהביע בהם עניין, התייחס למטופל בכל רגע נתון, הסתכל עליו, רכן בעניין לכיוון המטופל והנהן בתגובה להתייחסות המטופל אליו. קבוצה שנייה נחשפה לרובוט שבחן את הסביבה אבל לא התמקד במטופל. קבוצת הביקורת טופלה ללא רובוט.

לדברי ד"ר הדס אראל, ראש תחום רובוטים חברתיים במעבדה לחדשנות במדיה ברייכמן, התוצאות היו מדהימות ומובהקות סטטיסטית. "המשתתפים שישבו לצד הרובוט שהיה קשוב רק אליהם חייכו הרבה יותר, דיווחו על רמות סטרס נמוכות משמעותית ותיארו תחושה שמישהו רואה אותם, מלווה אותם".

מחמוד חמדאן, אח בחדר המיון בהלל יפה שליווה את הפרויקט, ויובל רובין מצוות החוקרים של אוניברסיטת רייכמן מתלהבים. "התגלית המפתיעה ביותר היתה עוצמת הקשר שנוצר בין המטופלים לרובוט. הם לא רצו לחזור למלווה שלהם והעדיפו להמשיך לשבת מול הרובוט".

חדר מיון (אילוסטרציה), צילום: לירון אלמוג

העלות לא גבוהה

המחקר נחשב לראשון מסוגו לאור העובדה שבחן אובייקט רובוטי כזה בשדה קליני מחוץ לתנאי מעבדה, אך החוקרים כבר מתכננים מחקרי המשך לבחינת השפעתו של הרובוט בקרב מטופלים וצוותי הרפואה.

ד"ר דהן־שריקי מציינת שיש כוונה לבחון גם כיצד נוכחות הרובוט במחלקות אשפוז משפיעה על מדדים רפואיים של מטופלים.

"מחקר כזה יכול להיות דרמטי באשר לתוצאותיו. אם אכן יוכח שזה משפיע ונוכחות הרובוט מיטיבה מדדים רפואיים של מטופלים, מקבלי ההחלטות יידרשו להחליט האם להציב רובוטים במחלקות האשפוז. העלות של הרובוט לא גבוהה והיא לא תשתווה לרמת התועלת שלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר