בית "האח הגדול". צילום: אורן בן חקון

"מסרים מסוכנים המשפיעים על צעירים": העמותה לסרטן העור נגד "האח הגדול"

דיירי "האח הגדול" מציגים שיזוף כאידיאל יופי מבלי להזכיר את הסכנות הרבות • העמותה דורשת שילוט אזהרה בחצר הבית ועל המסך בדומה לפינות עישון • "ישראל בראש מדדי התחלואה במלנומה והתוכנית משפיעה על קהלים צעירים"

[object Object]

העמותה הישראלית לסרטן העור שלחה הבוקר (שני) מכתב חריף לעורך הראשי של "האח הגדול", רועי עוז פרבשטיין, בדרישה לנקוט בצעדים מיידיים בעקבות שיח החוזר על עצמו בין דיירי הבית, המציג את השיזוף בבריכה ובחצר הבית כמשהו נחשק, אופנתי ובלתי מזיק. על פי העמותה, מדובר במסרים מסוכנים אשר עלולים להוביל להרגלים בריאותיים מסכני-חיים במיוחד בקרב בני נוער וצעירים.

עדן סניגו

במהלך שידורי התוכנית, הן בפריים טיים בערוץ 13 והן בערוץ 26 המשדר מבית האח הגדול בשידור חי, נשמעו דיירים מתייחסים לשיזוף כמשהו חיובי ואסתטי. בין היתר עלו התבטאויות דוגמת "מי הכי שזוף בבית", "נשארתי בבריכה כדי לצאת עם צבע" ואף "אם הייתי יכולה, הייתי שמה שמן שיזוף על הפנים".

במכתב שנשלח לעורך הראשי של התוכנית, התריעה מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן העור, קרן ביתן שמש, כי מדובר בדוגמה בולטת להשפעה מסוכנת של תכנים פופולריים על תפיסות של צעירים בנוגע לבריאות.

דרישה לצעדים מידיים

העמותה דורשת להפסיק להציג את השיזוף כחלק מטרנד בידור וסטייל, ולהוסיף שילוט ברור ואזהרות מפני הסכנות הבריאותיות של חשיפה לא מבוקרת לשמש, בדומה לשילוט הקיים בפינות עישון. כמו כן, העמותה קוראת להימנע מהצגת שיזוף כמשהו נחשק ומחמיא, במיוחד כאשר מדובר בדמויות ציבוריות המשפיעות על בני נוער, ולבחון שיתוף פעולה עם העמותה כדי לקדם מודעות לסכנות השמש במסגרת השיח הציבורי שהתוכנית יוצרת.

העמותה קוראת להימנע מהצגת שיזוף כמשהו נחשק ומחמיא. סרטן עור (אילוסטרציה), צילום: iStockphoto

לדבריה: "מסרים כאלה משקפים תופעה רחבה ומדאיגה, שבה שיזוף מוצג כאידיאל אסתטי או אופנתי, מבלי להתייחס להשלכות הרפואיות הקשות והמסוכנות שיכולות לנבוע מחשיפה לא מבוקרת לשמש".

היא מוסיפה: "חשיפה מוגברת לשמש, ובוודאי שללא קרם הגנה, היא מהגורמים המרכזיים להתפתחות של סרטן עור, ובמיוחד מלנומה שהיא מסוג סרטן עור קטלני, אלים ומתפשט. ישראל נמצאת מזה שנים בראש מדדי התחלואה במלנומה, והחשש העיקרי שלנו הוא מהשפעה של תוכן פופולרי על תפיסות מוטעות אצל קהלים צעירים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...