דייר ברמת גן מפונה מביתו לאחר שהבניין נפגע מטיל. צילום: יוסי זליגר

הנתונים נחשפים: 10,000 ישראלים ללא בית מפונים במלונות

71 מלונות מאכלסים את הישראלים שאיבדו את בתיהם • קופות החולים ומשרד הבריאות מסייעים ברפואה דחופה וגם בסיוע נפשי • "הפקנו המון לקחים מחרבות ברזל - עכשיו האירוע יותר מנוהל"

במשרד הבריאות ובקופות החולים מטפלים ב-9384 מפונים מ-16 רשויות שנמצאים ב-71 מלונות. הקופות והמשרד דואגים לאספקת תרופות למפונים, לקביעת תורים חדשים במקום תורים שבוטלו ולשמירת רצף טיפולי למשל לילדים אוטיסטים שעוברים טיפולי התפתחות הילד.

60 נציגי משרד הבריאות במלונות עובדים ביחד עם נציגי הרשויות השונים בכל מלון ויחד עם מרכז השלטון המקומי על מנת לתת את המענה. במשרד הפיקו לקחים בעקבות הטיפול אחרי השבעה באוקטובר באשר למענה המיידי הנדרש. עם זאת, עדיין יש פערים בקבלת המידע. משרד הבריאות מקבל דיווחים לגבי מספר המפונים מרשות החירום הלאומית, בעוד שנתוני מס רכוש מראים על מספר רב יותר של מפונים -10,600 כך שיש חשש שלא הצליחו להגיע לכל המטופלים.

המפונים מגיעים מהערים תל אביב, הרצליה, בת ים, רעננה, רחובות, אשקלון, חיפה, ירושלים, פתח תקווה נתניה ועוד. לצד אספקת שירותי בריאות דואגים במשרד גם לרפואה מונעת לרבות תזונה ופעילות גופנית (לקחים שנלמדו גם כן מהפינוי בחרבות ברזל) והמוגנות של ילדים ונוער ששוהים במלונות.

אחד מ-10 אלף. ישראלי שאיבד את ביתו, צילום: יוסי זליגר

קופות החולים עידכנו שהן פועלות לספק תרופות במשלוח עד לבית המלון ללא חיוב תוך 24-48 שעות, או ברכישה מיידית למבוטחים שמגיעים לקופות החולים. באחת הקופות עידכנו שהם מסייעים לתאם תורים במקום שאליו פונו למטופלים שהיה להם תור לבדיקה או לטיפול. במאוחדת יוצרים קשר בצורה יזומה עם כל מי שמתגורר ברדיוס של חצי קילומטר ממקום הנפילה.

בתחום בריאות הנפש הטיפול הראשוני ניתן כבר באתרי הפינוי הראשונים (בתי ספר או מתנ"סים) על ידי מרכזי חוסן של הרשויות המקומיות. מענה נוסף ניתן על ידי מרכז החוסן הארצי של משרד הבריאות וכן לכל קופת חולים יש אפשרות לתת שלושה מפגשים ויותר בבריאות הנפש עם מי שזקוק.

טיפול במפונים בעקבות מבצע עם כלביא, צילום: .

ד״ר גלעד בודנהיימר, ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות "הפקנו המון לקחים מחרבות ברזל. בעוד בחרבות ברזל היה בבת אחת מאות מפונים עם מעט יכולת, עכשיו האירוע יותר מנוהל. בעקבות חרבות ברזל הקמנו את מרכז החוסן ארצי, שמאפשר לנו לתת את ההתערבות הראשונית בצורה ארצית. בכל שעות היום נמצאים נציגים במלונות ונותנים מענים נדרשים. בחרבות ברזל הבנו שבשביל למנוע פוסט טראומה חשוב לתת לאנשים לתפקד בעת טראומה ולכן מאוד חשוב לשמור על האפקטיביות והחיוניות, והיכולת שלהם לתפקד לפי מודלים של שגרה. לכן אנחנו רואים חשיבות גדולה לא להקים מרפאות של קופות חולים בתוך המלונות אלא לראות איך עוזרים לאנשים להתחבר לשירותי הבריאות שבסביבת המלון. בניגוד לתחילת חרבות ברזל, כאן המלונות נמצאים בסביבה עירונית בדרך כלל, בסביבה שיש קופות חולים ואכן צריך שנציגי הקופות יהיו במלונות לסייע להם להתחבר. אבל בסוף רוצים את האזרחים מסוגלים להתמודד בעצמם. כי בן אדם פסיבי בעקבות טראומה, הסיכון שלו לפתח פוסט טראומה יותר גדול".

"הפקנו המון לקחים מחרבות ברזל". מפונים במלונות באילת (ארכיון), צילום: יהודה בן יתח

לדברי ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות, "המצב דינאמי. נפתחים כל הזמן והתמונה שאנחנו מגבשים מורכבת מכמה מקורות מידע שונים, דוגמת רח"ל (רשות החירום הלאומית), רשויות מקומיות או מס רכוש. אין גורם שמיידע אותנו באופן אקטיבי. אנחנו אלה שפונים כדי לקבל את המידע. לפעמים נציגים שלנו, שמסתובבים בשטח, מעדכנים אותנו שנפתח עוד מלון", היא מסבירה.

"כבר באירוע הראשון באזור גוש דן ולאחר מכן בחולון הבנו שמדובר באירוע גדול. מדובר בתקופה שלצערנו תהיה ארוכה", אמר שר הבריאות אוריאל בוסו "חלקם הגדול של המפונים, אם לא רובם, יצאו עם הבגדים שעליהם בקושי, לחלק אין כרטיס מגנטי, ובטח לא תרופות. בחלק מהאזורים מדובר באוכלוסיה מוחלשת, שנזקקת לשירותי בריאות, אוכלוסייה מבוגרת, עולים חדשים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...