מי נמצא בסיכון, איך שומרים על הילדים ומה הקשר לצבע השתן? כך תתגוננו מהשרב

גל החום הקיצוני מחייב משנה זהירות כדי שחלילה לא נתייבש • ד"ר קיי אלקרא מסבירה ל"ישראל היום" כיצד נכון להתגונן בפני השרב, כמה מים צריך לשתות ואיך הכי נכון להתלבש • כל מה שצריך וחשוב לדעת

יום שרב בירושלים . צילום: אורן בן חקון

גל החום שפוקד כעת את ישראל צפוי להימשך ולהתעצם ביומיים הבאים: שישי ושבת, כאשר עומסי חום כבדים מאד עד קיצוניים ישררו ברוב חלקי הארץ עם טמפרטורות גבוהות באופן חריג ברוב ערי ישראל.

החום הכבד אינו רק מעמסה לא נעימה אלא עלול להגיע לכדי סכנת חיים. "חשוב לשמור על שתייה מתמדת לאורך כל היום". אומרת ד"ר קיי אלקרא, רופאת משפחה במחוז צפון של קופ"ח מכבי. "שמירה על מאזן נוזלים בגוף חיונית למען זרימת דם תקינה לרקמות. כאשר הגוף נחשף לחום גבוה, עולה כמות הזיעה שהגוף מייצר כדי לקרר את הגוף ולכן גובר הצורך בתוספת של נוזלים בשתייה כדי לפצות על איבוד הנוזלים".

מים, כמה שיותר, צילום: גטי אימג'ס

לקראת הימים הבאים, בהם יש לנקוט משנה זהירות על רקע החום הקיצוני, ד"ר אלקרא מסבירה ל"ישראלהיום" כיצד נכון להתמודד עם מזג האוויר החריג, מי הן האוכלוסיות בסיכון וכיצד נגן עליהן, מהי התייבשות ואיך בוחרים את קרם ההגנה המתאים לגופנו.

לדברי המומחית, שלב ההגנה הראשון מהשרב הוא על ידי צריכה קבועה של מים, גם כשאנחנו לא מרגישים בצמא. 

איך נדע שיש לנו מספיק נוזלים?
"הסימן לכך ששתית מספיק הוא צבע השתן בגוף. הקפידו לשתות עד אשר צבע השתן נעשה בהיר. שתן בצבע כהה מעיד על מחסור נוזלים בגוף ומהווה נורת אזהרה שיש להתייחס אליה מיד".

מה זו התייבשות ולמה היא כל כך מסוכנת?
"התייבשות היא למעשה מאזן שלילי של הנוזלים בגוף, כלומר, כמות הנוזלים שהגוף מאבד היא גבוהה יותר מכמות הנוזלים הנכנסת לגוף. אין להקל ראש בהתייבשות, שכן היא עלולה לגרום לסכנת חיים ממשית".

השמש חשובה לגופנו אך גם מסוכנת מאוד. הצטיידו בקרם הגנה עם SPF, צילום: יהושע יוסף

בכל הקשור לסימני ההתייבשות מביאה ד"ר אלקרא, מספר סימנים שמהווים פעמון אזהרה מצלצל. "חשוב מאוד לשים לב לסימנים של התייבשות. מדובר בחולשה, כאבי שרירים, כאבי ראש, בחילה, הרגשת צימאון, יובש בפה, עור יבש, סחרחורת, מיעוט במתן שתן, שתן מרוכז (צבע כהה), לחץ דם נמוך ודופק מהיר. במצבי קיצון התייבשות מובילה לבלבול, התעלפות, איבוד הכרה ופרכוסים", היא מציינת.

בכל הקשור למניעת התייבשות מסבירה המומחית, כי "הדרך הטובה ביותר למניעת התייבשות היא כמובן שתיית מים, והרבה לפני שמרגישים צימאון. בממוצע אדם צורך בין 1.5 עד 2 ליטר נוזלים ביום, אבל בימים חמים מאוד רצוי לשתות כמובן יותר: שתיית כוס, כוס וחצי של מים בכל שעה עד שעתיים". 

יש אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר כשחם בחוץ?
"בהחלט. ישנן אוכלוסיות בסכנה מוגברת להתייבשות כגון ילדים, זקנים, אנשים לאחר אירוע מוחי, חולים עם סוכרת לא מאוזנת, חולים עם יתר לחץ דם ומטופלים עם תרופות של משתנים, חולים עם מחלות כרוניות או בפעילות פיזית מוגברת ולכן בימי שרב מומלץ לאנשים אלה להמעיט ביציאה מהבית ככל הניתן".

אולטרה זהירות

ד"ר קיי אלקרא, מזהירה מאד מפני חשיפה לשמש וממליצה בחום על הימרחות בקרם הגנה לפני כל יציאה אל השמש. לדבריה "חשיפה לשמש עשויה להזיק מאוד לעור. קרני השמש מכילות קרינה אולטרה סגולה שיכולה לפגוע בתאי העור ולהגדיל את הסיכון לחלות בסרטן העור. מצד שני, חשוב לזכור שחשיפה לקרני השמש מביאה עמה גם יתרון משמעותי – היא עוזרת לגוף לייצר ויטמין D, החשוב לשמירת מבנה תקין של העצמות".

גל החום קיצוני. ילדים במזרקת מים באשדוד. להמעיט ביציאה מהבית ככל הניתן, צילום: לירון מולדובן

"לכן במידה ורוצים להיחשף לקרני השמש יש לעשות זאת בשעות שקרני השמש מכילים כמות קטנה של קרינה של אולטרה סגולה, אלו בדרך כלל שעות הבוקר (עד 10:00) ובשעות אחר הצהריים המאוחרות. כך למעשה ניתן להנות מיתרונות השמש וגם לצמצם את ההשפעות השליליות שלה על בריאותנו".

באיזה קרם הגנה כדאי להשתמש?
מומלץ להתמרח בקרמים נגד קרינת השמש עם הגנת SPF, קרמים אלה מכילים חומרים שסופגים את הקרינה האולטרה סגולה מקרני השמש ומונעים ממנה להגיע לתאי הגוף. חשוב לזכור שאין זה מספיק למרוח פעם אחת לפני היציאה מהבית; אם אנחנו מתכננים יום ארוך בחוץ מומלץ מאוד לחדש את המריחה פעמים נוספות בהתאם לרמת החשיפה לשמש".

ד"ר אלקרא מציינת שכבת הגנה נוספת, שנוגעת לבגדים שכדאי לנו לבחור כשאנחנו יוצאים החוצה. לדבריה "דרך נוספת להגן על עצמנו בימים החמים היא לחבוש כובע וללבוש בגדים מנדפי זיעה. בגדים עבים מבדים שאינם מתאימים לקיץ יכבידו על גופנו ויקשו עלינו להתאוורר כראוי. כיום גם ניתן לקנות מגוון פרטי ביגוד הכוללים הגנת UV, משמע הבד שלהם חוסם את קרינת השמש בצורה טובה יותר", היא מסבירה.

לסיום, כמה מסוכן לילדים לצאת החוצה בגל החום?
"ילדים נמצאים בסיכון מוגבר לסכנה בריאותית בימי שרב. גופם רגיש יותר לחשיפה לשמש ולהתייבשות. בנוסף, כאשר הם קטנים הם אינם תמיד יודעים להתריע במקרה של צמא. יש להקפיד אפילו יותר על חבישת כובע ולהלבישם בבגדים מתאימים. כאשר הולכים לים - מומלץ לרכוש עבורם בגד ים עם שרוולים ארוכים כדי למנוע כמה שניתן חשיפה ישירה של העור לשמש. בימים חמים מאוד כדאי לוודא שהילדים נמצאים כמה שפחות בחוץ. במידה והם במסגרת חינוכית רצוי להימנע מיציאה לחצר בשעות החמות ולהישאר במקום סגור וממוזג".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר