מי מכשיל הקמת פקולטה ללימודי רפואה באילת? "מנציחים את הנחיתות והפריפריה"

המשקיעים קיימים, הגב האקדמי הבינלאומי קיים, קופות החולים רוצות, אבל למועצה להשכלה גבוהה נדרשו רק 10 ימים כדי לומר: לא תקום ולא תהיה • שר החינוך, יואב קיש, החליט לקיים דיון חוזר בבקשה

העיר אילת. צילום: יהודה בן יתח

הקמתה של פקולטה בינלאומית חדשה לרפואה באילת עשויה לקדם את מערכת הבריאות באילת ובערבה ולצמצם את האפליה, הקיפוח וההזנחה המתמשכים של שירותי הבריאות בפריפריה הכי מרוחקת בישראל. 

לימודי רפואה, אילוסטרציה, צילום: Gettyimages

קופ"ח כללית - ארגון הבריאות הגדול במדינה שבבעלותו כמחצית מבתי החולים בארץ - כולל ביה"ח יוסטפל באילת, ראש עיריית אילת אלי לנקרי ורופאים בכירים מבתי חולים בארץ יזמו את הבקשה להקים את הפקולטה החדשה בעיר הדרומית ביותר בישראל.

"הקמת פקולטה בינלאומית לרפואה בעיר הממוקמת בציר שלוש יבשות ושוכנת במשולש גבולות הכרחית לא רק לשיפור שירותי הבריאות החסרים באילת, אלא גם להגשמת חזון הפרחת השממה בנגב, למימוש הסכמי אברהם וחיזוק מדינת ישראל כולה", אומר לנקרי ל"ישראל היום".

ראש עיריית אילת אלי לנקרי, צילום: רוני בלחסן

"אנו יודעים כי פקולטה בינלאומית לרפואה באילת תהווה מנוף צמיחה לעיר, הסובלת כבר שנים משירותי רפואה נחותים ומארחת יותר מ־3 מיליון תיירים בשנה. כמו כן, היא תהווה מקור משיכה לסטודנטים לרפואה מכל קצות העולם ותסייע בעידוד עלייתם של סטודנטים יהודים, אשר בהמשך ימצאו כאן את עתידם. אני סבור כי מדובר במהלך שעשוי להיות גיים צ'יינג'ר לאזור כולו".

הבקשה עצמה הוגשה על ידי חברת "מדיקל דוקטור", באמצעות הבקשה למל״ג להקמת פקולטה לרפואה באילת הוגשה על ידי עו״ד גיא הרשקוביץ משרד עורכי הדין הרשקוביץ ושות'. שעוסקת זה כ־20 שנה בהכנת סטודנטים ישראלים ללימודי רפואה בחו"ל. התוכנית היא להקים את הפקולטה בחסות אקדמית של אוניברסיטאות באיטליה, בצ'כיה ובקרואטיה שלהן פקולטות מובילות ברמה עולמית לרפואה. הבקשה נסמכת גם על ההסכמה של "כללית" לשתף פעולה עם הפקולטה לרפואה באילת, "נוכח החשיבות הלאומית ש'כללית' רואה בהגדלת מספר הרופאים ובחיזוק הפריפריה בכלל ובאילת בפרט", כך כתבה עוד בספטמבר ד"ר אורלי וויינשטיין, ראש חטיבת בתיה"ח ב"כללית", בהצהרת הקופה שבה התחייבה לאפשר לסטודנטים בפקולטה החדשה ללמוד באופן מעשי ביוספטל ובעוד בתי חולים של הקופה.

ד"ר אורלי וויינשטיין, צילום: ללא

הבקשה להקמת הפקולטה, המתפרסת על פני 600 עמודים, הוגשה למל"ג ב־1 באפריל. "לאורך שנים רבות", נכתב בה, "בשל היעדר מרכז רפואי מתקדם בעל סטנדרטים בינלאומיים בעיר אילת, סבלו וסובלים תושבי אילת והערבה מהיעדר שירותי רפואה מתקדמים ונאותים, שרק הלכו והצטמצמו עקב קשיים רבים בביסוס אילת כיעד אטרקטיבי עבור רופאי ישראל. הגשמת חזון בית הספר לרפואה באילת מהווה הזדמנות היסטורית לחזק את העיר ולהובילה לעתיד רפואי איכותי בעל מצוינות רפואית ואקדמית".

רק אוניברסיטאות מכאן

למועצה להשכלה גבוהה נדרשו רק פחות משבועיים כדי להחזיר תשובה שלילית. דחיית הבזק מסתמכת ברובה על תשובה שלילית שניתנה לבקשה דומה עוד לפני 21 שנה, שלפיה רק אוניברסיטאות בישראל שלהן פקולטות לרפואה רשאיות לקיים ולהפעיל ישירות הכשרה קלינית לרופאים בבתי חולים בארץ, וההצעה החדשה "אינה מבטיחה פיקוח אקדמי מספק וסביבה מחקרית הנדרשת ללימודי רפואה".

ד"ר ורדה בן שאול. נמצאים באיזון סביר, צילום: יואב אלון

הדחייה עוררה זעם רב. ראש עיריית אילת כתב לד"ר ורדה בן שאול, מנכ"לית המל"ג: "תמוהה בעיניי העובדה כי השבתם במהירות מופרזת תשובה אמורפית ומופשטת לבקשה רצינית ומעמיקה, שהיא תוצאה של עבודה יסודית של יותר משנתיים וחצי. הרושם שקיבלנו מכם הוא שפנייתנו נפלה על אוזניים ערלות ומזלזלות. לא זו אף זו, היא כמעט 'העתק־הדבק' לתשובה קודמת ששלחתם אלי. כנבחר ציבור וכראש קהילה אני חש חוסר נוחות מהתנהלות חסרת אחריות זו ומסרב לקבל כי בהינף קולמוס אתם סותמים את הגולל על עבודה משמעותית ויצירתית, אשר עשויה להביא לפריצת דרך בתחום שירותי הרפואה ולהיטיב עם בריאות תושבי אילת וישראל כולה".

ד"ר משה כהן, מייסד ומנכ"ל "מדיקל דוקטור": "תשובת המל"ג מנציחה את נחיתות הפריפריה ומהווה דה־פקטו פגיעה אנושה בשירותי הבריאות לעיר אילת. כולי אמונה ותקווה שנצליח לשלב ידיים עם כל השותפים לחזון ובסוף נביא אותו למימוש בהקדם".

ד"ר משה כהן, צילום: .

אין פיקוח אקדמי מספק

מ"כללית" נמסר: "אנו שותפים למיזם מתוך הבנה כי יביא לחיזוק משמעותי של ביה"ח יוספטל ושל כל אזור אילת, ומובן שיתרום להגדלת מספר הסטודנטים והרופאים בישראל. גוף כמו כללית ערוך להעמיד מומחים מכל התחומים לצורך לימוד איכותי של המקצוע".

מהנהלת המל"ג נמסר בתגובה: "מדינת ישראל חווה משבר עקב מחסור בהכשרת רופאים. המל"ג רתומה למשימה זו ופועלת להגדלת המכסות בפקולטות הקיימות ובפתיחת פקולטות חדשות, בכפוף לעמידה בדרישות הסף ללימודי הרפואה. תשובת המל"ג ונימוקיה מדברים בעד עצמם, ועיקרה הוא כי תוכנית לימודים לרפואה אינה יכולה להתקיים על ידי שלוחה מחו"ל, שכן היא אינה מבטיחה פיקוח אקדמי מספק וסביבה מחקרית כפי שמתחייב בלימודי רפואה".

מחר יתקיים באילת כנס מיוחד, שבו תוצג היוזמה החדשה. בכנס מיועדים לשאת דברים שר הבריאות, השרה להגנת הסביבה ושר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר