משרד הבריאות יוצא נגד השמועות על עלייה במספר ההתאבדויות: "השיעור אף נמוך מהממוצע"

בניגוד לנאמר בוועדת הבריאות של הכנסת שהתכנסה לפני כשבועיים בה צוין כי "אנשים רבים הם אובדניים בצורה בלתי רגילה", במשרד הבריאות מסבירים כי "הנתונים אף מראים ירידה בהתאבדויות בישראל בין אוקטובר לדצמבר בהשוואה לאשתקד" • עם זאת, פרופ׳ גיל זלצמן, יו״ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות מזהיר: "העלייה בפניות מצוקה לקווים חמים של ער״ן וסה״ר עלולה לבשר שינוי מגמה בתום הלחימה ומצריכה מודעות והיערכות"

"אנשים היו בהיסטריה. חלק נפצעו. אמרתי להם שיירגעו, שהכל יהיה בסדר". תמונות נרצחים וחטופים ממסיבת ה"נובה" במקום המסיבה ליד קיבוץ רעים. . צילום: לירון מולדובן

משרד הבריאות, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד, ד״ר גלעד בודנהיימר והמועצה הלאומית למניעת אובדנות במשרד בראשות פרופ' גיל זלצמן מגיבים לסוגיית האובדנות (התאבדויות), שצפה בחודש האחרון על רקע אירועי מלחמת חרבות ברזל. 

מזל טזזו שניצלה מהמסיבה ברעים מספרת על התופת שעברה// כתב: אסף הדר // צילום: משה בן שמחון // עריכה: סיון שוסטר

בוועדת הבריאות של הכנסת שהתכנסה ב-18 בדצמבר 2023 עלה לדיון המענה הטיפולי לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ב-7 באוקטובר. "יש לנו עשרות פניות ואין איך לטפל", אמרה ד"ר צביה זליגמן, מנהלת מרכז לוטם לטיפול בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית באיכילוב, שהוסיפה גם: "אתם יודעים כמה אנשים התאבדו מאז 7 באוקטובר? אנשים רבים הם אובדניים בצורה בלתי רגילה".

הנתונים מראים תמונה אחרת

השיח על נושא ההתאבדויות מגיע מטבע הדברים על רקע הזוועות והעדויות הגרפיות הנוראיות מהטבח ביישובי העוטף ומסיבת הנובה בקיבוץ רעים. למרות זאת, במשרד הבריאות יצאו בהבהרה רשמית שמציגה תמונה אחרת לחלוטין, לפיה, "בניגוד לשמועות ודיווחים על אירועים בודדים בתקשורת ובמדיה החברתית, הנתונים לא מראים עליה ואף מראים ירידה בהתאבדויות בישראל בחודשים אוקטובר עד דצמבר בהשוואה לחודשים אלו בשנים האחרונות כולל שנות הקורונה".

מתחם נובה. חלק מהמבלים עברו תקיפות מיניות חמורות על ידי מחבלי חמאס, צילום: Getty Images

על פי הנתונים שמציג משרד הבריאות - בהתבסס על נתוני המכון לרפואה משפטית אליו מגיעים מרבית ממקרי ההתאבדות כל שנה והדיווחים מבתי החולים בעניין - שיעור ההתאבדויות נמוך מהממוצע החודשי גם בשאר חודשי השנה.

"באופן נורמלי לאחר טראומה ישנם סימפטומים שונים שככל שהם מתמשכים יש לפנות לקבלת טיפול רגשי מוקדם ככל האפשר, שמסייע בהפחתת מצוקה נפשית ובחזרה מהירה יותר לתפקוד", אומרים במשרד הבריאות. "התערבות ראשונית יכולה הרבה פעמים למנוע התפתחות של תסמינים פוסט טראומטיים, ולכן היא חשובה ביותר".

מתחם מסיבת הנובה (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

מעמותת ״בשביל החיים״ נמסר: ״עדכון משרד הבריאות על כך שאין עליה במספר ההתאבדויות בשני חודשי המלחמה, הוא מעודד. עם זאת, דווקא לאחר תקופות המשבר, שכיחים מקרים בספרות המחקרית של עליה במקרי האובדנות. על כן, הכרח להיערך לגל הצפוי. בנוסף, כפי שציין משרד הבריאות, הנתונים בידיו חלקיים. יש חשיבות רבה למינוי בקר למקרי אובדנות שיכיר את הנתונים בזמן אמת וניתן יהיה להתאים מענה מתאים".

"עמותתנו תמשיך לתמוך במשפחות שכולות עקב התאבדות, בין היתר, כדי למנוע הישנות, כי הן בסיכון פי 10 להתאבדות נוספת בתוך המשפחה. כמו כן, יש משמעות רבה בהמשך העלאת המודעות לזיהוי משבר אובדני כך שכל אחד מאיתנו יוכל לסייע בהצלת חיים״

המלצה לבריאות הנפש - הימנעו מצפייה בזוועות

ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות: "הנתונים החשובים שמראים שאין עליה באובדנות בתקופה זו לא באים להפחית מעוצמת הקושי שכולנו חווים, אלא מחזקים את ההבנה שהנפש שלנו יודעת לגייס כוחות להישרדות ולהתמודדות.

ד"ר גלעד בודנהיימר. "לצפות בחדשות אך במידה", צילום: יהושע יוסף

בודנהיימר מוסיף וממליץ: "כולנו נדרשים לאחריות כדי לאפשר לנפש הפוגה: לחזור לשגרות ככל הניתן, לצפות בחדשות במידה ולהימנע מצפייה בזוועות, ולא להיחפז למסקנות או ידיעות שעלולות להגביר את הייאוש במקום את התקווה".

מרגיעים ומתכוננים

למרות המידע שהציג משרד הבריאות - המנוגד לטענות על עלייה בשיעורי האובדנות, פרופ׳ גיל זלצמן, יו״ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות, מזהיר בפני הבאות: "לצד נתונים אלו הוצגו למועצה נתונים של עלייה ניכרת בפניות מצוקה לקוים חמים של ער״ן וסה״ר בעשרות אחוזים, עליה בפניות לסיוע בקופות החולים ובשימוש בתרופות הרגעה ונוגדי חרדה.

"העלייה הזו עלולה לבשר שינוי מגמה בתום הלחימה ומצריכה מודעות והערכות מוגברת של שירותי היעוץ ובריאות הנפש בכל המערכת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר