ה"פטרייה העזתית" - הקהילה הרפואית נערכת לטיפול בתופעה: "לא מדובר בפטרייה ייחודית וספציפית לעזה"

זיהום מאותו סוג קרה גם באסון המכביה, מחשיפה לפטרייה במי הירקון, שגרמה למוות של אחת הנפגעות • הזיהום איננו מידבק, אין חשש שיתפשט בבתי החולים בין הפצועים • דובר צה"ל לא מסר נתנים אודות זיהומים פטרייתיים בחיילים הפצועים • רופאים ביקשו לייבא לישראל תרופה ניסיונית של חברת "פייזר"

חיילים בזמן פעילות מבצעית ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

באיגוד המומחים למחלות זיהומיות עוקבים אחרי מספר מקרים שבהם חיילים שנפצעו בעזה הגיעו עם זיהומים מחיידקים ופטריות ולחילופין עם חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. לפני כשבועיים נפטר חייל שהיה פצוע קשה מאד ואושפז בטיפול נמרץ ב"אסותא"-אשדוד, כשהוא עם קטיעת רגליים ובמהלך האשפוז עבר קטיעה נוספת בשל הידרדרות במצבו. הרופאים ב"אסותא" נלחמו על חייו ואף התייעצו עם מומחים מחו"ל, אך לצד איבוד דם רב ומצבו הקשה הוא נדבק בעת שנלחם בעזה גם בזיהום פטרייתי שנמצא בקרקע המקומית, ולכן מצבו הידרדר במהירות.

לא רק באדמת עזה

פרופ' אורן צמחוני, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי "קפלן" וחבר האיגוד למחלות זיהומיות, מסביר מהו הזיהום המדובר: "בפציעות שיש בהן חשיפה לאדמה עלולים לפלוש לדם עובשים ופטריות, וזה דבר ידוע שקיים בכל חשיפה סביבתית של פצעים חודרים, לא רק באדמת עזה. זיהום שכזה קרה גם באסון המכביה מחשיפה לפטרייה במי הירקון, שגרמה למוות של אחת הנפגעות. שילוב של חשיפה ממושכת לאדמה ונוכחות של רקמות פגועות ונימקיות מהווה מצע נוח להתפשטות של עובשים.

פרופ' אורן צמחוני, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי קפלן, צילום: גלעד שעבני שופן

"הטיפול העיקרי הוא טיפול כירורגי של הסרת הרקמות הפגועות. ישנו גם טיפול תרופתי אבל נחוץ שילוב של כמה טיפולים כדי להתגבר. במקרה המדובר אני מניח שהיו שם כמה בעיות נוספות קשות מעבר לזיהום".

יצויין שמדובר בזיהום שאיננו מידבק ואינו עובר ממטופל למטופל, כך שאין חשש שיתפשט בבתי החולים בין הפצועים. אחת ההערכות הן שהחייל שנפטר נדבק בעובש מסוג פוסריום - זיהום שעלול להתפשט דרך מחזור הדם ולהגיע למקומות נוספים בגוף.

ביקשו תרופה נסיונית מ"פייזר", צילום: קובי קלמנוביץ'

באיגוד המומחים למחלות זיהומיות ידונו בשבוע הבא בהתמודדות עם זיהומים מפטריות ועובשים, וכן בזיהומים נוספים מחיידקים עמידים שנמצאו אצל חיילים פצועים. למרות בקשה, מדובר צה"ל לא נמסרו נתנים אודות זיהומים פטרייתיים בחיילים הפצועים, או תגובה למקרה.

תרופה ניסיונית של "פייזר"

ד"ר אולגה פלד-סימון, מומחית למחלות זיהומיות במחוז מרכז של "מאוחדת": "מה שגורם למוות היא הפציעה הקשה, ולאו דווקא הזיהום. הזיהום מגביר את חומרת המצב ומקשה על הטיפול. בבתי חולים רואים לוחמים עם פציעות קשות כתוצאה מירי והדף שגרמו לריסוק רקמות עד כדי נמק. זה קורה בשטח פתוח בו יש חשיפה לאדמה עם סוגים שונים של פטריות ועובשים, חתיכות האדמה על הפצעים מזהמות את הפצע. לא מדובר בפטרייה ייחודית וספציפית לעזה אולם בנסיבות אלו הפציעה מחמירה".

לאחרונה ביקשו רופאים בשני בתי חולים לייבא לארץ תרופה ניסיונית של חברת "פייזר" לטיפול בפטריות, בשם Fosmanogepix, כאשר באחד המקרים המועמד לקבלת טיפול זה הוא חייל פצוע הסובל גם מזיהום פטרייתי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר