טיפול באנונימיות מוחלטת של הצוות המטפל: נוהל הטיפול במחבלי חמאס

משרד הבריאות פרסם אתמול נוהל טיפול רפואי במחבלים במתקן שדה תימן • בין הכללים: אנשי הצוות רשאים להזדהות בפני המטופלים במקצועם והתמחותם בלבד, ואיזוק וכיסוי בעת הטיפול • וגם: תנאים מסוימים בהם ניתן להעביר מחבלים לבתי החולים

"נדרשת הסדרה מול צה"ל". מחבלי חמאס שבויים. צילום: יוסי זליגר

לאחר שחשפנו ב"ישראל היום" את העובדה שצה"ל ממשיך לפנות מחבלי חמאס לטיפולים בבתי החולים ואת התנגדות מנהלי בתי החולים לכך, משרד הבריאות מפרסם לראשונה נוהל שקובע באילו מקרים מותר להעביר מחבלי חמאס, או כפי שהם קרויים במסמך - "לוחמים בלתי חוקיים", לטיפול בישראל.

 

עשרות מחבלים נעצרו בבית החולים בית חולים "כאמל אדואן" ברצועה, צילום: דובר צה"ל

"לאור רצף האירועים הביטחוניים התעורר צורך לתת טיפול רפואי לכלואים מעזה במתקן הצבאי בשדה תימן, כחלופה לטיפול בהם במתקני רפואה אזרחיים. זאת, על רקע הפגיעה בסדר הציבורי שנבעה משהייתם בהם, והחשש כי ייפגע שלומם של הכלואים, של מטופלים אחרים באותם מקומות, ושל גורמי הרפואה המטפלים בהם" - נכתב בהנחיות שעליהן חתומה ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות.

תיעוד: עשרות מחבלים נכנעו בג'בליה

בהנחיות מצויין כי מתקן שדה תימן בו כלואים מחבלי חמאס, הוא מעין בית חולים שדה ובו רופא בכיר וצוות בעלי מקצועות רפואיים במילואים. ניתן לבצע בו ניתוחים כירורגיים "בינוניים", שלא מערבים חללי גוף גדולים, ואף הרדמה כללית.

עם זאת, הנוהל מגדיר שרופא מטפל בכיר יכול להחליט על העברת מחבל לטיפול בבית חולים כאשר קיימת סכנה לחייו אם לא יקבל טיפול שלא ניתן לתת בשדה תימן, או לאחר שרופא קבע שתיגרם למחבל נכות חמורה בלתי הפיכה ללא טיפול (כריתת גפה, אובדן עין או אובדן תפקוד של איבר חיוני). ההעברה לטיפול בבית חולים צריכה להיעשות בתיאום עם משרד הבריאות ומנהלי בית החולים הרלוונטי. והיא תיעשה עם ליווי ביטחוני מתאים.

יצויין שבאחד המקרים בחודשיים האחרונים מחבל נלקח לטיפול דיאליזה בבית חולים. לפי הנוהל העדכני יינתן רק טיפול "לפגיעות שהן בקשר עם הלחימה", ומקרים חריגים ידונו בנפרד.

עוד הנחייה יוצאת דופן היא שעל הרופאים ואנשי הטיפול להימנע מלחתום בשמם על המסמכים הרפואיים, אלא רק לציין את תחום ההתמחות שלהם. כמו כן אסור להם להציג עצמם בשם למחבלים המטופלים: "הגנה על אלמוניות מוחלטת של הצוות המטפל הכרחית לשם שמירה על ביטחונם, שלומם וחייהם של המטפלים, והגנה על זכויותיהם כאזרחים וכחיילים בשירות מילואים", נכתב.

עוד מצויין כי המחבלים הכלואים יכולים לקבל טיפול רפואי כאשר הם כבולים או עם כיסוי עיניים, אלא אם לדעת המטפל יש צורך להסיר את הכבילה לצורך הטיפול.
כמו כן צויין כי ניתן לטפל במטופלים ללא הסכמתם כאשר מדובר במצב חירום רפואי. עם זאת "כאשר הרופא או הצוות המטפל סבור שיש הצדקה בנסיבות העניין לתת למטופל טיפול רפואי בניגוד לרצונו – ניתן ורצוי לקיים היוועצות אתית".

במשרד הבריאות מציינים כי הנוהל תקף גם לגבי מחבלים קטינים - עם זאת, אין כרגע כאלה בידי ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר