לראשונה בישראל: בינה מלאכותית הצילה חיי מטופל בביה"ח בנהריה

המטופל הופנה לבצע בדיקת C.T מוח באופן לא דחוף • מייד אחרי הבדיקה זיהתה אפליקציה ייחודית שמותקנת רק במרכז הרפואי לגליל בנהריה - כי הוא סובל מדימום מוחי • הוא הובהל לניתוח וחייו ניצלו • בית החולים: "נהיה הראשונים באירופה שננהל באמצעותה מקרי טראומה"

ניתוח (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

טכנולוגיה חדשנית המשלבת בינה מלאכותית הביאה להצלת חיים במרכז הרפואי הממשלתי לגליל בנהריה.

מטופל כבן 50 תושב העיר, שהגיע כדי לבצע בדיקת C.T מוח באופן לא דחוף, הוחזר בדחיפות למרכז הרפואי, לאחר שאפליקציה ייחודית מבוססת בינה מלאכותית (AI) שהותקנה בבית החולים התריעה על חשש לדימום תוך־גולגולתי אצלו. בעקבות זאת הוא נותח בראשו וחייו ניצלו.

עימות אלים בבית החולים רמב"ם בין צעירים למאבטחים // בית החולים רמב"ם

המטופל התלונן זה זמן רב על כאבי ראש חזקים. הוא נבדק והופנה לבדיקת C.T מוח. מדובר בבדיקה הנעשית דרך זימון תורים ובאמצעות קבלת הפניה מקופת חולים. הבדיקה הלא דחופה מפוענחת במכון ההדמיה בבית החולים, והמטופל מקבל את התשובה בתוך כשבוע עד שבועיים.

אולם במקרה המדובר, בתום הבדיקה קיבל מנהל מכון ה־M.R.I של המרכז, ד"ר דן פז, התרעה דחופה באמצעות אפליקציה חדשנית המותקנת במכשיר הטלפון הנייד שלו - שממנה עלה המידע הקריטי לחשד ממשי כי המטופל סובל מדימום מוחי. האפליקציה כללה את צילום ה־C.T של המטופל ואת פרטיו הרפואיים והאישיים.

בעקבות זאת יצר ד"ר פז קשר דחוף עם המטופל, שהיה עדיין בקרבת בית החולים, וביקש ממנו לשוב בחזרה בדחיפות למרכז הרפואי - שם עבר צילומי הדמיה נוספים שמהם עלה כי הוא סובל מדימום תוך־גולגולתי. הוא אושפז למשך הלילה במחלקה הנוירוכירורגית, ולמחרת כבר עבר ניתוח מציל חיים ע"י הנוירוכירורג ד"ר סרגיי אבזגאוז, שכלל ניקוז של קריש דם שהיה מעל המוח. כעבור יומיים הוא שוחרר לביתו במצב טוב.

להציל חיים נוספים

האפליקציה שהצילה את חיי המטופל פותחה ע"י חברת Viz.ai, שמשלבת יכולות של בינה מלאכותית עם מערכות דימות, במטרה לזהות בזמן אמת מקרים כגון שבץ, דימום מוחי, תסחיף ריאה, קרע באבי העורקים ומפרצת מוחית. המרכז הרפואי לגליל הוא המרכז הרפואי הראשון במדינת ישראל שבו כבר החלה לפעול האפליקציה הייחודית, לאחר שחשיבותה ויעילותה הוכחו בכ־600 מרכזים רפואיים בארה"ב ובאירופה.

ד"ר פז. "רמת הפעילות שלנו אינה נופלת מבתי חולים גדולים בארה"ב", צילום: רוני אלברט

"האפליקציה מאפשרת לזהות בזמן אמת מצבים רפואיים דחופים, תוך סנכרון בין כל הגורמים המטפלים", אומר ל"ישראל היום" ד"ר פז, שבמקביל לעבודתו במרכז הרפואי בנהריה השתתף גם בפיתוח האפליקציה. "אילולא היתה קיימת, המטופל כנראה היה מגיע אלינו באיחור.

"אני שמח שבמרכז הרפואי לגליל מעודדים פיתוחים טכנולוגיים והשקעות בחדשנות רפואית, מתוך הבנה שמרכיבים אלה חשובים בקידום בית החולים והעמדתו בשורה אחת עם בתי החולים הגדולים בארץ, למרות מיקומו בפריפריה הצפונית והמחסור התמידי בכוח אדם. לאחר התקנת האפליקציה אצלנו קיבלתי תגובות מאנשי החברה, שהופתעו מרמת הפעילות הרפואית שלנו שאינה נופלת אפילו מבתי חולים גדולים בארה"ב.

"בזמן הקרוב אנחנו מתכוונים להרחיב את שיתוף הפעולה עם החברה, ולהיות הראשונים באירופה ומהבודדים בעולם שישתמשו באפליקציה לניהול מקרי טראומה ושבץ מוחי עוד אפילו לפני הגעת המטופל לביה"ח".

המטופל, שביקש שלא להיחשף בשמו, אמר כי הוא "שמח שזה נגמר בצורה הזו". לדבריו, הוא מרגיש מצוין וביקש להודות "לכל המלאכים הנפלאים שטיפלו בי והצילו את חיי.

בית החולים. משרתים 650 אלף בני אדם, צילום: רוני אלברט

"שמחתי גם לשמוע על האפליקציה הזו, וכולי תקווה שהיא תביא להצלת חיים של מטופלים רבים נוספים בעתיד בישראל".

גאווה כפולה

מנהל מרכז הפיתוח של Viz.ai בישראל, גד סקין, אמר כי "אנו גאים ומאושרים מכל מקרה של אדם שחייו ניצלו הודות לטכנולוגיה שפיתחנו. זו מעמידה את החברה כמובילה בתחומה בעולם כולו. כיוון שהחברה במידה רבה היא ישראלית - הגאווה היא כפולה. כאשר נודע לעובדי החברה בישראל שהמוצר שלנו יוטמע בבית חולים ישראלי, יכולתי לראות אצלם את ההתרגשות. לא אחת נשאלנו מדוע האפליקציה אינה פועלת בישראל, והנה החלום התגשם".

לדבריו, לחברה שלאחרונה הוגדרה כיוניקורן (חברת הזנק - סטארט־אפ), קיימים מוצרים נוספים הכוללים איתור כלי דם חסום בשבץ מוחי, איתור תסחיף ריאתי, מפרצות מוחיות, מפרצת באבי העורקים הבטני ומוצרים בתחום הקרדיולוגי ותומכי מחקר קליני. "כולי תקווה ששיתוף הפעולה הנוכחי הוא רק ההתחלה, ובעתיד נביא את המוצרים הנוספים לבית החולים גליל מערבי ולכלל בתי החולים בישראל", הוא אומר.

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' מסעד ברהום, אמר ל"ישראל היום": "אנו עושים הכל כדי שהמרכז הרפואי לגליל יימצא תמיד בקדמת הטכנולוגיה העולמית, דבר המסייע בהצלת חיי אדם, כפי שהיה במקרה הנוכחי. גם בעתיד נמשיך להטמיע מערכות טכנולוגיות מתקדמות לרווחת 650 אלף תושבי הגליל שאותם אנו משרתים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר