בשורה מרגשת לחולים בסרטן הערמונית

בשונה מטיפולים אחרים, טיפול חדשני שנוסה בפעם הראשונה בישראל עושה שימוש בקרינה, אך מצמצם את תופעות הלוואי ולא משאיר בגוף חומרים רדיואקטיביים • "השיטה נותנת תקווה""

"הקרינה מחליפה טיפולים בקרינה חיצונית שעלולות להיות להם תופעות לוואי קשות כמו פגיעה בתפקוד המיני או בסוגרים". צילום: Getty images, (אילוסטרציה)


טיפול חדש שנעשה לראשונה בישראל בבית החולים רמב"ם, עושה שימוש בקרינה חד פעמית עוצמתית וממוקדת כדי לפגוע בגידול סרטן הערמונית. מדובר בטיפול שמיועד לחולים בשלב מתקדם והוא צפוי להיכנס בקרוב גם לבילינסון.

במהלך הטיפול החדש שנעשה בחדר ניתוח ואורך כשעתיים וחצי, מוכנס מקור קרינה עוצמתי לתוך הגידול בשיטות זעיר־פולשניות מתקדמות והוא מוסר בתוך דקות ספורות. החשיפה הנקודתית הזו מובילה למות התאים הסרטניים בתוך כמה שבועות.

בוחנים את הטיפול, צילום: רמב"ם

הטיפול נעשה בשיטה הנקראת "ברכיתרפיה" במינון גבוה (HDR high dose rate) והיא מחליפה טיפולים בקרינה חיצונית. שעלולת להיות להם תופעות לוואי קשות כמו בתפקוד המיני או בסוגרים.

בכמה בתי חולים בישראל ניתן טיפול אחר בשם "ברכיתרפיה" במינון נמוך, שבו מוחדרים לגוף חלקיקים רדיואקטיביים הפולטים קרינה שהורסת את הגידול, אך החולים נדרשים להגבלות כגון חשיפה לאנשים אחרים. לעומת זאת, במינון הגבוה לא נותר חומר רדיואקטיבי בגוף המטופל.

ד"ר תומר חרס, מומחה לאונקולוגיה קרינתית ומנהל מחלקת אונקולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם, שביצע את הפרוצדורה, מסביר כי "אחד היתרונות הגדולים הוא האפשרות לטפל בחולים שיש להם גידול שפרץ את מעטפת הערמונית (גידול מתקדם מקומי).

ד"ר חרס על רקע המכשיר, צילום: ניצן זהר

עד היום לחולים הללו הטיפול המיטבי היה שימוש בקרינה חיצונית, דבר שכרוך בסיכון לגרימת נזק משמעותי לאיברים שסביב הערמונית ולתופעות לוואי. המחקרים מוכיחים שהשיטה החדשה מאפשרת טיפול עם פחות תופעות לוואי בשל העובדה שהקרינה ממוקדת, והמינון שלה נשלט על ידי המנתח".

סרטן הערמונית הוא השכיח ביותר בקרב גברים בישראל. בכל שנה מאובחנים כ־2,500 חולים חדשים. הטיפול החדש יכול להתאים לכ־700 חולים בכל שנה, שאובחנו עם מחלקה מקומית בסיכון גבוה.

יואב הרמתי (68), מהנדס מערכות הינע חשמליות מטירת כרמל, הוא אחד המטופלים הראשונים. "ד"ר חרס המליץ על השיטה החדשנית והבנתי את היתרונות. אחד השיקולים היה צמצום הסיכון לפגיעה באין־אונות. שבוע אחרי הקרינה ואני מרגיש טוב, אין לי פגיעה בסוגרים, כך שבמובן הזה זאת ממש הקלה".

טכנולוגיה זו וחידושים נוספים באונקולוגיה יוצגו בוועידת הפסגה של רמב"ם בשבוע הבא.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר