בשורה לקשישים: חיסון חדש נגד דלקת ריאות בדרך לישראל - "יעיל הרבה יותר וימנע תחלואה ותמותה"

היתרון הגדול לעומת החיסונים הקיימים: מתחסנים פעם אחת בלבד - ומקבלים הגנה לכל החיים • החיסון החדש צריך לעבור רישום ואישור של משרד הבריאות • מנתוני תוכנית המדדים הלאומית: כ־79% מבני 65 עד 74 קיבלו את החיסון הישן

ב־2021 רק כ־79% מבני 65 עד 74 קיבלו את חיסון הפנוימווקס. צילום אילוסטרציה

חיסון חדש ויעיל לדלקת ריאות במבוגרים בדרכו לישראל, והוא צפוי להחליף שני חיסונים שניתנים כיום. החיסון מגן מפני 20 זנים של חיידק פנמוקוק הגורם לדלקות ריאה במבוגרים, ובמקרים קשים גם לדלקת קרום המוח ולזיהום בדם.

החיסון החדש נקרא פרבנר 20. יתרונו הגדול לעומת החיסונים הקיימים בכך שהוא ניתן פעם אחת ומספק הגנה לכל החיים. כיום מדיניות החיסונים לבני 65 ומעלה נגד פנמוקוק היא לתת שני חיסונים, חיסון ותיק בשם פנוימווקס שאמנם מגן מפני 23 זנים, אך יעילותו נחשבת נמוכה ויש לחזור ולהתחסן בו מדי חמש שנים, וחיסון פרבנר 13 המגן מפני 13 זנים. מדובר במדיניות מסורבלת שמקשה על מעקב של המטופלים ומפחיתה היענות לחיסון. מנתוני תוכנית המדדים הלאומית עולה כי ב־2021 רק כ־79% מבני 65 עד 74 קיבלו את חיסון הפנוימווקס.

החיסון הוותיק פנוימווקס כלול בישראל בסל הבריאות הממלכתי לכלל המבוגרים מגיל 65 ומעלה ולחולים כרוניים. החיסון פרבנר 13 ניתן בסל הבריאות למבוגרים שמוגדרים בסיכון מיוחד (סובלים מדיכוי חיסוני, מושתלי איברים ומח עצם, חולי אי־ספיקת כליות, ועוד). חולים כרוניים אחרים (למשל חולי סוכרת, לב או מחלות דרכי הנשימה) וכן בני 65 ללא מחלות רקע, יכולים לרכוש את החיסון בהנחה בביטוחים המשלימים.

כעת צפוי שהחיסון החדש יחליף את החיסונים שכלולים כבר בסל התרופות. נוסף על כך הוגשה השנה לסל התרופות בקשה לאפשר לכל בני 65 ומעלה לקבל את החיסון ללא תשלום בסל הבריאות. הבקשה דורגה בחשיבות גבוהה, והחלטה סופית של ועדת הסל תינתן בתוך כשבועיים.

גליה רהב. "לחשוב על המבוגרים", צילום: באדיבות המצולמת

"יעיל ונוח יותר"

מנתוני משרד הבריאות עולה כי בשנת 2021 מתו בישראל 512 איש מדלקת ריאות כסיבה יחידה ו־5,491 מדלקת ריאות בשילוב מחלות נוספות.

החיסון החדש צריך לעבור רישום בישראל ולעבור את אישור הוועדה המייעצת לחיסונים ומחלות זיהומיות ואז יוכל להינתן לאנשים בסיכון שזכאים כבר היום לחיסון.

לאור התוצאות החיוביות שעלו מניסויים קליניים שבחנו את החיסון, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) פרסם בתחילת 2022 המלצות לכל המבוגרים מעל גיל 65, כמו גם לאנשים מתחת לגיל 65 שנמצאים בקבוצות סיכון, ושלא קיבלו חיסון נגד דלקת ריאות בעבר לקבל מנה יחידה של פרבנר 20.

"זיהום מפנמוקוק זה אחד הגורמים המשמעותיים לתחלואת חורף. מדובר בחיסון חשוב שיכול למנוע תחלואה ותמותה. 30% מהקשישים שנדבקים בפנמוקוק ומפתחים גם זיהום בדם מתים", אומרת פרופ' גליה רהב, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, "החיסון החדש נוח יותר ויעיל יותר ויכול ליתר את חיסון הפנוימווקס הישן. זה נרשם בארה"ב ובאירופה, והגיע הזמן שבישראל יתחילו לחשוב על האוכלוסייה המבוגרת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר