קבלת פנים צוננת לדרעי: תפוסת שיא וסגירת המיון למטופלים חדשים

בכלל בתי החולים נרשמה בימים האחרונים תפוסה ממוצעת של 103% • בכניסה למחלקות לרפואה דחופה מחכים מטופלים, וכך גם במחלקות הילדים • "קטסטרופה, וזה אפילו לא שיא החורף"

אין ימי חסד. דרעי , צילום: קוקו

שר בריאות חדש, אתגרים ישנים: חדר המיון באסותא אשדוד נסגר בתחילת השבוע לקבלת מטופלים חדשים למשך כשעתיים בגלל עומס. בכלל בתי החולים נרשמה לאחרונה תפוסה ממוצעת של 103%. בבתי החולים מזהירים: "זה עוד לפני עליית התחלואה בשיא החורף. האלונקות מחכות בכניסה לחדרי המיון, וזה מראה נוראי".

לשר הבריאות הנכנס דרעי אין 100 ימי חסד. כבר ביומו הראשון בתפקיד הוא נחשף לאחת הבעיות הקשות של מערכת הבריאות: העומסים הגדולים בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות. מדובר בעומסים שנרשמים כמעט כל השנה, אבל שעולים עוד יותר בתקופת החורף.

בית החולים אסותא, צילום: לירון מולדובן

משרד הבריאות אישר בתחילת השבוע לבית החולים אסותא אשדוד לא לקלוט מטופלים חדשים לחדר המיון במשך כשעתיים. ההחלטה מתייחסת למטופלים שמגיעים באמבולנסים ושאינם בהולים.

"מראה נוראי"

גורם בבית החולים סיפר: "כשבחדר המיון אין לנו מקום פנוי להשכיב חולים - אנו פונים לחמ"ל משרד הבריאות ומבקשים הפוגה בהגעת האמבולנסים. אנו זקוקים להפוגה הזו כדי לפנות חולים לאשפוז בית ולפנות מיטות בבית החולים. חשוב להבין ששהייה במיון כשאין מקום במחלקות יכולה להגיע עד לשלושה ימים, וזה פוגע מאוד באיכות הטיפול ובשביעות הרצון ממנו.

חדר מיון צילום: לירון אלמוג, צילום: לירון אלמוג

"סגירת דלתות למטופלים במיון זו קטסטרופה מבחינתנו. מובן שהחייאות ומקרים דחופים מתקבלים כל העת. האלונקות מחכות בכניסה למלר"ד, וזה מראה נוראי. גם מיון ילדים ומחלקות הילדים עמוסים אצלנו, וזה עוד לפני שיא החורף. ללא תוספת מיטות אשפוז - נחזור למציאות הזו".

מנתוני משרד הבריאות עולה שבימים האחרונים התפוסה הממוצעת במחלקות היתה 103%: בהדסה עין כרם התפוסה עמדה על 129%, בנהריה על 116.3%, בשערי צדק על 106% ובהלל יפה על 100%.

שדה קרב במחלקות

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא ומ"מ יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים: "תמיד ימי ראשון הם ימים עמוסים יותר בבתי החולים. אך עדיין, בהשוואה לימי ראשון בשיבא גם בעבר, וממה ששמעתי ממנהלי בתי חולים אחרים, היה אתמול שיא במספר ההפניות למיון.

"מדברים על עומסים גדולים מאוד, שהקרינו על עלייה בתפוסות במחלקות הפנימיות. אנחנו במעל 100% תפוסה בפנימיות שלנו. זה היה כמו שדה קרב. פנינו למשרד הבריאות כדי להבין מה מצב העומס החריג, והבנו מהם שיש עומסים בכל בתי החולים. אנו מדברים על מתיחת כל התשתיות של המערכת. צריך לזכור שמערכת הבריאות בישראל עובדת גם בשגרה ללא עתודות באשפוז ובמחלקות לרפואה דחופה.

"האנשים במערכת הבריאות רוצים לטפל בכולם בצורה שוויונית, ואנו זקוקים בהקדם למשאבים הנדרשים כדי להיות מסוגלים לטפל בכולם. יש עלייה גדולה בפניות למרפאות הקהילה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר