הטרגדיה של רונית: "הרופאים ב'העמק' לא זיהו את הזיהום בזמן - והיולדת מתה"

עוד עדות להזנחה בבית החולים: רונית פישל נפטרה לאחר שילדה בשבוע ה־26 • לפי ממצאי משרד הבריאות, האסון נבע בין היתר משחרורה המהיר מדי ומאי־העברתה בדחיפות לטיפול נמרץ • האב של הפעוט: הטיפול הרשלני גרם לנכות אצל הילד • ביה"ח: "ההחלטות הרפואיות היו מקובלות"

בית חולים העמק , צילום: דני מרון

היולדת רונית פישל מתה שישה ימים לאחר הלידה בבי"ח העמק בעפולה, בעקבות שורה של מחדלים קשים של הצוות הרפואי בבית החולים, והמחסור הקיצוני במיטות אשפוז במחלקה לטיפול נמרץ. כך עולה מממצאי החקירה של משרד הבריאות, שנחשפים בתחקיר "שישבת" שיתפרסם בסוף השבוע.

האירוע המשמח הפך לסיוט. רונית פישל ז"ל ודגן בירנד,

רונית, בת 42 במותה, נפטרה באפריל 2020, ועל פי ממצאי החקירה הפנימית של משרד הבריאות, שהסתיימה סופית לפני כשבועיים, הלכה לעולמה בעקבות שורה של כשלים ומחדלים חמורים מאוד:

היא לא קיבלה טיפול אנטיביוטי לפני הלידה ולא אחריה, אף שהטיפול הזה התבקש בגלל הסיכון במצבה וההחמרה הקשה והמסוכנת במצבה לאחר הלידה; היא שוחררה באופן מהיר מדי לביתה לאחר הלידה, וכשכבר חזרה והידרדר מאוד מצבה היא לא הועברה בדחיפות למחלקה לטיפול נמרץ; למרות ההחמרה המסוכנת מאוד במצבה, הרופאים הבכירים קיבלו עליה רק דיווח חלקי מאוד מהגינקולוג התורן במחלקה, טלפונית, במקום לבוא ולבדוק אותה בעצמם, כמתחייב מחומרת מצבה מסכן החיים.

הפגנה נגד בית החולים העמק, צילום: גיל אליהו/ג'יני

לא התנהל תחקיר מסודר

נוסף על כל אלה, במחלקת הנשים בבי"ח העמק לא התנהל תחקיר מסודר של המקרה. הבדיקה הפנימית, שדווקא כן קיימה הנהלת בית החולים, התנהלה מראש, אך ורק לצורך היערכות של בית החולים להליך המשפטי שהיה צפוי שיהיה נגדו. ממצאי הבדיקה הפנימית הוסתרו על ידי בית החולים לא רק מהמשפחה של רונית, אלא אפילו מוועדת הבדיקה של משרד הבריאות, שחקרה את הפרשה העגומה.

בכיר בבי"ח העמק אמר ל"ישראל היום": "היולדת לא היתה צריכה למות, והבעיה המרכזית היתה שהרופאים לא זיהו בזמן את ההחמרה הקשה במצבה ואת הזיהום שהתפשט בגופה. אם היא היתה מועברת לטיפול נמרץ בדחיפות היה סיכוי גבוה להציל אותה, או לכל הפחות לתת לה את כל האפשרויות להציל את חייה, כפי שמתחייב ברפואה סבירה".

מגדל את הילד לבד. דגן ובנו נאדרי, צילום: אריק סולטן

שש מיטות בטיפול נמרץ

רונית פישל, תושבת עפולה, הרתה לאחר טיפולי הפריה חוץ־גופית (IVF) וילדה ב־14 באפריל, בשבוע ה־26 להיריון, בתקופת הסגר הראשון של הקורונה. התינוק נולד במשקל 940 גרם והועבר מייד לפגייה של בית החולים. מאז מותה של רונית, את התינוק נאדרי מגדל אביו, דגן בירנד. עכשיו הוא הגיש בשמו של בנו תביעת רשלנות רפואית נגד קופ"ח כללית, הבעלים של בי"ח העמק, ונגד בית החולים עצמו, בטענה כי הטיפול הרשלני לא רק הביא למותה של רונית, אלא גם גרם לפגיעה ולנכות אצל התינוק. את התביעה הגישו עוה"ד יוסי טולדנו ועידו שטובר.

הזנחה מתמשכת

מחקירת פרשת מותה של רונית פישל עולה גם תמונה מחרידה על ההזנחה המתמשכת של המחלקה לטיפול נמרץ בבי"ח העמק, שאליה אמורים להיות מועברים המטופלים הקשים ביותר כדי לנסות להציל את חייהם. אחת הבעיות המרכזיות שעלו בחקירה היא המחסור במיטות האשפוז במחלקה זו.

לאחר החשיפות ב"ישראל היום": הפגנה בעפולה נגד הזנחת ביה״ח ״העמק״ // צילום: מטה המאבק

הוועדה עצמה ציינה, באופן יוצא דופן בחקירות כאלה של משרד הבריאות: "לאורך שמיעת הרופאים בוועדת הבדיקה עלתה אי־שביעות רצונם לנוכח מיעוט מיטות הטיפול הנמרץ בבי"ח העמק, שבו שש מיטות טיפול נמרץ ו־600 מיטות אשפוז, עובדה שבהכרח משפיעה על קבלת החלטות קליניות. היה מצופה כי בית חולים כזה יכיל עשרות מיטות טיפול נמרץ".

עו"ד טולדנו, צילום: נעמה שטרן

הוועדה קבעה עוד כי נתונים אלה על המחסור הקריטי החריג במיטות הטיפול הנמרץ בבית החולים היו "בעלי תרומה משמעותית לאופן ניהול המקרה ביומה האחרון של רונית פישל".

"נמצאו ליקויים"

מכללית ומהעמק נמסר: "מדובר במקרה טרגי ויוצא דופן של זיהום בדם, שהתפתח בתוך שעות ספורות וגרם להידרדרות מהירה ולמותה של המנוחה. משרד הבריאות קבע כי ההחלטות הרפואיות שהתקבלו היו מקובלות והתקבלו לאחר הפעלת שיקול דעת, והיא נפטרה עוד בטרם הספיקה להגיע ליחידה לטיפול נמרץ, שם הוכנה עבורה מיטה. לבית החולים תוכנית להרחבה משמעותית של היחידות לטיפול נמרץ למבוגרים, לילדים ולפגים. אנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אנו משתתפים בצערה של המשפחה. משרד הבריאות הקים ועדת בדיקה, שעשתה עבודה יסודית ומצאה ליקויים בהתנהלות הצוות המטפל בבית החולים, והוחלט כי אין מקום לצעדים משמעתיים. יש לציין כי אי־העברת המטופלת ליחידה לטיפול נמרץ לא נבעה מחוסר במיטות טיפול נמרץ, אלא משיקולים מקצועיים בלבד".

התחקיר המלא ביום שישי ב"שישבת"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר