ביה"ח העמק מציג: מחלקה בלי רופאים, אחיות ומיטות

אחרי החשיפות ב"ישראל היום" של קיפוח והזנחה, בביה"ח הכריזו על הקמת יחידת ניתוחי חזה, אך בפועל המציאות שונה • "הכל פיקציה ויח"צ" • העמק וקופ"ח כללית: "תרומת היחידה מורגשת היטב"

בית חולים העמק, צילום: גיל אליהו - ג'יני

גילויים חדשים על דרך הניהול של בית החולים "העמק" בעפולה: על רקע הטענות הקשות שהועלו על הקיפוח ועל ההזנחה של בית החולים, המשמש מיליון מתושבי העמקים והגליל ונחשפו ב"ישראל היום", הכריזה הנהלת בית החולים בחגיגיות לפני כחודש וחצי כי הוקמה יחידה חדשה לניתוחי חזה, כחלק מהשדרוג של בית החולים והניסיון להקים גם מחלקה לניתוחי לב.

אלא שעכשיו מתברר שהיחידה הזו כוללת רק מנהל שנבחר לתפקיד, ד"ר רוני בן אבי, והיא פועלת בתוך המחלקה הכירורגית מבלי שהוקצו ותוקצבו מיטות, אחיות, מזכירה וחדרי ניתוח, ומבלי שמשרד הבריאות וקופת חולים כללית הכירו קודם לכן ואישרו את המחלקה ואת כוח האדם שיעבוד בה, כמתחייב.

לדברי רופאים בכירים בבית החולים, הדבר פוגע במטופלים המיועדים לעבור ניתוחי חזה וגם בכלל החולים המיועדים לניתוחים, שלחלקם בוטלו ונדחו ניתוחים חיוניים שתוכננו להם בשבועות האחרונים.

פרופ' דורון קופלמן, מנהל מחלקה כירורגית ב' בבית החולים העמק, אומר כי "אין יחידה לניתוחי חזה, יש מנהל מוכשר מאוד וזה כל מה שהם עשו, הביאו רופא מעולה ואת כל המבנה לקחו מהמחלקות הכירורגיות הקיימות, כולל צוות סיעודי, מיטות וחדרי ניתוח. ככה מקימים מחלקות חדשות בבית החולים כבר עשרות שנים, זו פיקציה של מחלקה, זה לא פיתוח ושינוי מהותי של בית החולים, כמו שבונים כאן כבר 17 שנים חדרי ניתוח ומחלקת טיפול נמרץ חדשים וזה לא קורה.

"ההכרזה היא בעיקר לצורכי יחסי ציבור, וכל עוד יש מספיק אנשים שנופלים בפח הזה זה עצוב מאוד וממשיכים את המציאות הקשה של אפליה. את חדרי הניתוח לקחו מכל המחלקות המנתחות, אז פחות אנשים מנותחים במחלקות האחרות. זה לא תקין, ככה לא מקימים יחידה ומחלקות בבית חולים. זה הכל מהיד אל הפה בשיטה שלא היו מעיזים לנקוט בבתי החולים במרכז הארץ".

"עוולה של שנים"

פרופ' נמרוד רוזן, מנהל המחלקה לאורתופדיה ושיקום בבית החולים העמק, אומר כי "כבר יש היסטוריה ב'כללית' של הכרזה על הקמת מחלקות או יחידות חדשות ב'העמק' בלי שניתן לזה שום גיבוי תקציבי של כוח אדם, של מיטות ושל השירותים הנלווים החיוניים להפעלת המחלקות. ההכרזה היא רק לשם סתימת פיות ואין מאחוריה כלום, זו עוולה של שנים וזה 'טלאי על טלאי'.
"הביאו מנהל מוכשר מאוד, אבל הוא לגמרי לבד. אין לו רופאים בכירים לצידו, אין לו אחיות ליחידה שלו, אין לו מיטות משלו אלא לקחו מיטות ממחלקות אחרות ולקחו זמני ניתוח ונתנו לו. מה המשמעות של זה? התארכות של תורים לניתוחים בכל המחלקות וביטול של ניתוחים מתוכננים רבים. זו בנייה צולעת של יחידה חדשה. כך גם הטיפול, הבדיקות והמעקב לפני ואחרי הניתוח לא אפשריים על ידי צוות מיומן, אלא בנויים על יסודות עקומים. הכל כאן עקום לגמרי".

ואכן, ב־1 במארס הודיע בית החולים בדף הפייסבוק על כך שיש "בשורה לצפון" בכך ש"יחידה לניתוחי חזה הוקמה במרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית בניהולו של ד"ר רוני בן־אבי, מומחה לניתוחי חזה ולניתוחי לב". עוד נכתב כי ד"ר בן־אבי עבר למרכז הרפואי העמק מבית החולים הממשלתי פוריה שבטבריה, שם הקים וניהל את היחידה לניתוחי חזה.

עוד נכתב בהודעה כי ד"ר בן אבי אומר כי הוא "נלהב לפתח ב'העמק' את היחידה לניתוחי חזה, תחום שחסר עד היום בעמקים ובגליל, וכעת נוכל לתת מענה למטופלים רבים, כולל מקרים של תאונות, חבלות ומקרים של סרטן הריאה, שעד כה נדרשו למצוא פתרונות רפואיים רחוקים". עוד פורסם בהודעת בית החולים כי בתחילת מארס "נותחו בהצלחה שני חולים ראשונים שסבלו ממצב מסכן חיים".

אלא של"ישראל היום" נודע כי ממסמך פנימי של הנהלת בית החולים מתחילת אפריל עולה כי היחידה לניתוחי חזה פועלת בתוך מחלקה כירורגית א', כי אין צוות רפואי וסיעודי של היחידה החדשה וכי אפילו המנותחים על ידי היחידה החדשה רשומים כאילו הם מאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ לב, וכך לצוות הרפואי והסיעודי במחלקה הכירורגית שבה הם מאושפזים "אין גישה לתיק המטופל ויכולת לטפל".

התושבים יפגינו

במסמך הפנימי, שעליו חתום ד"ר גיל הירשהורן, סגן מנהל בית החולים, נכתב עוד כי "מאחר שעדיין אין יחידה והתקנים לא מאוישים, יש עומס גדול יותר על הרופאים ועל הצוות הסיעודי של כירורגית א'". עוד ציין כי "בהנהלת בית החולים פועלים מול הנהלה ראשית של כללית ומשרד הבריאות לצורך הכרה, תקינה ואיוש מתאים, ועד שתוכר היחידה יימצא פתרון רישומי שיאפשר גישה לתיק המטופל ובנוסף יפחית פגיעה בהכנסות".

מאבק מנהלי המחלקות בבית החולים העמק נחשף בשבועות האחרונים ב"ישראל היום", ובמסגרתו העלו מנהלי המחלקות וראשי הרשויות המקומיות בעמקים ובגליל טענות קשות על קיפוח, הזנחה ואפליה מתמשכים של בית החולים. בין השאר, נחשפו תלונות קשות על סיכון חיים של ילדים בשל עומסים קיצוניים, תלונות של רופאים כי חולי קורונה במצב קשה מתו עקב היעדר טיפול, תלונות של מנהלי מחלקות כי ההתנהלות של אחד ממנהלי המכונים הרפואיים "בלתי מקצועית עד כדי אדישות לפגיעה במטופלים" ועוד.

בתוך כך, כ־3,500 מתושבי העמקים והגליל חתמו על עצומה אינטרנטית המיועדת לשר הבריאות ניצן הורוביץ, שבה הם דורשים לממש את ההבטחות של הנהלת כללית להפוך את "העמק" למרכז־על רפואי הכולל את כל המחלקות כמו בתי החולים בילינסון, סורוקה ורמב"ם. עוד נכתב בעצומה כי "עשרות שנים של הזנחה חייבות להסתיים, מאסנו בהבטחות ואנו חרדים לבריאותנו ולא מוכנים להיות קורבנות של אפליה מתמשכת בין המרכז לפריפריה ושל תשתית רעועה, שללא ספק תעלה בחיי אדם". נוסף על כך, בעפולה וביישובים סביבה נתלו בימים האחרונים מודעות הקוראות לתושבים לבוא להפגנה למען חיזוק בית החולים. ההפגנה תתקיים ביום שישי, 29 באפריל, בעשר בבוקר, בכיכר העצמאות בעפולה. את ההפגנה מארגנים חברי המכינה הקדם־צבאית למנהיגות חברתית ע"ש יצחק רבין בקיבוץ מזרע.

מכללית והעמק נמסר כי "במסגרת פיתוח ׳העמק׳ החלה הקמת יחידה לכירורגיה של החזה באוקטובר 2021 בניהולו של ד"ר רוני בן אבי, מומחה בכיר לניתוחי חזה ולב, בעל ניסיון של אלפי ניתוחי חזה.שלב ההקמה נמשך עד פברואר השנה וכלל הכשרת צוותי רפואה וסיעוד במרכזים מובילים, ורכישת ציוד מתקדם. מאז פועלת היחידה, תרומתה מורגשת היטב והאישור העקרוני להפעלתה ניתן על ידי משרד הבריאות אשר מטפל כרגע ברישומה הפורמלי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר