מחקר חדש מוכיח: לחשיפה לאוויר המזוהם במפרץ חיפה יש קשר לתחלואה בסרטן

זיהום האוויר גורם לתחלואה עודפת גם במחלות נשימתיות כמו אסתמה, ובאלרגיות למיניהן • במחקר נבחנו יותר משני מיליון נבדקים • השרה להגנת הסביבה זנדברג: "המחקר מצביע על הצורך הדחוף לפנות את התעשייה הפטרוכימית מהמפרץ ולספק לתושבים אוויר נקי, בריאות ואיכות חיים"

זיהום אוויר בחיפה (ארכיון), צילום: הרצי שפירא

ראיות חד־משמעיות: חשיפה סביבתית לזיהום אוויר תעשייתי במפרץ חיפה בגיל צעיר קשורה למחלת הסרטן. 

מחקר חדש, במימון המשרד להגנת הסביבה ובביצוע חוקרים מהאוניברסיטה העברית, הדסה, הטכניון, חיל הרפואה והמרכז הלאומי לבקרת מחלות של משרד הבריאות, מספק חיזוק מדעי נוסף לצורך בפינוי של התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה ובהרחקתה מריכוזי אוכלוסייה. 

זיהום אוויר מעל חיפה (לרוחב), צילום: מישל דוט קום

את המחקר ערכו פרופ' רענן רז מביה"ס לבריאות הציבור וממרכז הקיימות באוניברסיטה העברית; פרופ' דוד ברודאי מהטכניון; פרופ' גלעד טוויג מחיל הרפואה וממכון גרטנר; פרופ' ליטל קינן־בוקר מאוניברסיטת חיפה ומהמרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, וחוקרים נוספים.

במארס 2022 אישרה ממשלת ישראל החלטה להפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור, ולקידום תוכנית לפיתוח תשתיות ומנועי צמיחה כלכליים במפרץ. החלטה זו התקבלה על בסיס הדו"ח המסכם של ועדת המנכ"לים, שקודמה על ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד ראש הממשלה ובחנה את הנושא.

תושבי חיפה והקריות מפגינים נגד זיהום האוויר, 2016, צילום: הרצי שפירא

המחקר מצא כי בשנים 2012-1967 חשיפה לזיהום אוויר תעשייתי במפרץ חיפה נקשרה לסיכון מוגבר לחלות בסרטן. לצד בחינת מחלת הסרטן, המחקר מצא כי באותן השנים הייתה במפרץ תחלואה עודפת של מחלות אסתמה ואלרגיות אחרות. עם זאת, בניגוד לסרטן, המחקר לא מצא שתחלואה עודפת זו נקשרה לחשיפה לזיהום אוויר.

אוכלוסיית המחקר כללה את כל המתבגרים בגילי 20-16 שנולדו בישראל ושמצבם הרפואי הוערך לצורך גיוס צבאי על ידי חיל הרפואה הישראלי בין 1967 ל־2012, מהם 59% גברים. בסך הכל נבחנו 2,187,317 נבדקים. 

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, צילום: אורן בן חקון

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "המחקר מצביע על הצורך הדחוף לפנות את התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה ולספק לתושבי העיר והמטרופולין הצפוני אוויר נקי, בריאות ואיכות חיים. החלטת הממשלה לפינוי המפעלים היא צעד בכיוון הנכון, ויש להאיץ את ביצועה ולקדם את ישראל לעידן של כלכלה נטולת דלקים פוסיליים".

עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, מסר: "המחקר שפורסם היום שוב מוכיח שהתעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה הורגת תושבים. כל משרדי הממשלה והשרים חייבים לפעול כדי לזרז התוכנית לסגירת בזן. אין עוד מקום לתירוצים בנושא זה ואין להעדיף שיקולים כלכליים כאלו ואחרים. פקידים שיעדיפו את המפעלים על חיי התושבים יצטרכו ללכת הביתה".

מחברת בזן נמסר: "במרבית השנים שהמחקר מתייחס אליהן, בתי הזיקוק היו בבעלות ובאחריות של הממשלה, על כל המשתמע מכך. מאז הפיכתה לפרטית בשנת 2007 השקיעה הקבוצה יותר מ־1.5 מיליארד שקלים, אשר הביאו לשיפור סביבתי חסר תקדים, תוך הפחתת הפליטות לאוויר בשיעור של עד 96% מאז שנת 2009. קבוצת בזן הציגה לפני שנה אסטרטגיה חדשה אשר תיתן מענה לצו השעה - תקופה היברידית ארוכה בשוק האנרגיה, שבמסגרתה בזן תמשיך לספק את צורכי המשק הישראלי, לצד השקעה באנרגיה ירוקה. בזן תהווה גשר לעתיד משק האנרגיה לתחבורה, והחזון שלה נמצא בהלימה לחזון הממשלה בנוגע להפסקת פליטת CO2 בשנת 2050".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר