עלייה של 90% בהיקף המרשמים לתרופות משככות כאבים וממכרות

משרד הבריאות מתחיל בימים אלו בצעדים ראשונים שנועדו להגביל את השימוש בתכשירים • קופות החולים יידרשו לדווח על היקפי הנפקת המרשמים • בשבוע הבא: בג"ץ ידון בסימוני אזהרה על אריזות המשככים

בית מרקחת (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: הרצי שפירא

בישראל חל גידול של יותר מ-90% בהיקף רישום מרשמים לאופיאטים, תרופות משככות כאבים וממכרות. משרד הבריאות מתחיל בימים אלו בצעדים ראשונים שנועדו להגביל את השימוש בתכשירים, שבארה"ב כבר הוכרזו כ"איום על בריאות הציבור".

עם זאת, במשרד הבריאות מסרבים לפרסם אזהרות על גבי חפיסות התרופות מפני סכנת ההתמכרות והתלות בתרופות. בשבוע הבא תתקבל החלטת בג"ץ בעתירה שהוגשה בנושא סימון האריזות.

אופיאטים הם תרופות נרקוטיות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית ומשמשות נגד כאבים חזקים. התרופות, ובהן פנטניל, אוקסיקודון, הידרוקודון פרקוסט וטרמדול, נחשבות לחזקות ביותר וגורמות לפיתוח תלות. מנתוני משרד הבריאות עולה כי חלה עלייה תלולה של 70% במספר חפיסות האופיואידים שנמכרו בישראל בשנים 2017-2021. שיעור המשתמשים באופיאטים בישראל עלה בכ־5.5% מאז 2017.

תוצאות הרסניות

ארגון רופאים לזכויות אדם ו"לאלתר - הקרן לתמיכה וליווי חולים נרקוטיים" עתרו לבג"ץ נגד משרד הבריאות ונגד חברות התרופות טבע, תרו, דקסל פארמה ורפא, בדרישה שיסמנו באופן בולט על גבי אריזות התרופות אזהרה מפני הסכנות ותופעת הלוואי של השימוש בתרופה. למשל, אזהרה בדבר תמותה, פיתוח תלות, שינויים בתפקוד ההתנהגותי, החמרת כאב ודיכאון.

"משבר האופיאטים בישראל כבר כאן, אך הרשויות אינן נאבקות בו והתוצאות צפויות להיות הרסניות", כותבים הארגונים. בעתירה מוצגים נתונים שלפיהם בשנים 2008-2018 זינק פי שלושה מספר המשתמשים באופיואידים בישראל.

"בשנים האחרונות הצליחו חברות התרופות לשכנע רופאים רבים שאין סכנה ברישום של אופיאטים חזקים. מטופלים רבים מניחים שאם משכך הכאב נרשם על ידי רופא, אז לא ייתכן שמדובר בתכשיר מסוכן. המטופלים יודעים על הסכנה של סמים בשם 'הרואין' ו'מורפין', אבל שם כמו 'פנטה' נשמע להם תמים, אף שהוא חזק פי 50 מהרואין.

"המשתמשים באופיואידים אינם מודעים לסכנות ולתופעות הלוואי. הותרת הדברים ב'אותיות הקטנות' שבתוך העלון לצרכן אינה מספקת", הם מציינים ומבקשים כי יופיעו אזהרות גם על גבי האריזות של התרופות. "אין די בידיעת הרופאים או באזהרת הרופאים בלבד, יש צורך ליידע ישירות גם את החולים, ללא תיווך הרופאים".

רופא רושם למטופל מרשם: אילוסטרציה,

לראשונה: חובת דיווח

כעת, לראשונה משרד הבריאות נוקט צעדים להתמודדות עם העלייה המדאיגה ברישום אופיואידים. מנהל רפואה במשרד הבריאות פרסם חוזר למנהלי בתי החולים ולמנהלי קופות החולים כדי להעמיק את הבקרה והניטור על רישום תרופות מרשם אופיואידיות. לפי החוזר, בכל בית חולים או קופת חולים תוקם ועדה מוסדרת שתפקידה יהיה להנגיש חלופות לטיפול בשיכוך כאבים שאינם אופיאודיות.

מנהל המוסד הרפואי יכין תוכנית בקרה על ניהול מערך הרוקחות וניפוק התרופות, אשר תוצג בכל שנה למשרד הבריאות. בכל בית חולים או קופה יתבצעו הערכת היקף השימוש באופיואידים ואיתור מטופלים שלגביהם נדרשת התערבות.

במשרד הבריאות מסרו לבג"ץ כי בכוונתם לתקן את פקודת הסמים ו"להפסיק או להגביל" ניפוק של אופיואידים במרשמים בכתב יד על ידי רופאים פרטיים, מרשמים שקלים במיוחד לזיוף. עם זאת, במשרד הבריאות מתנגדים להרחבת האזהרה על חפיסות התרופות ומציינים כי "כבר עתה משרד הבריאות מחייב פרסום אזהרות מתאימות על גבי אריזות תכשירים המכילים אופיואידים" ומבקשים לדחות את העתירה.

בארגונים שהגישו את העתירה סבורים שהצעדים הללו לא מהווים התקדמות משמעותית.  לדברי אביתר סמולסקי, יו"ר לאלתר, "תם עידן הנרקומנים עם המחט בפח האשפה, הם כולם בקופת חולים עם כאבים וסבל. הפושע המיתולוגי הוא כעת רופא עוטה חלוק. המילים 'שימוש מושכל באופיאטים' הן הטעות. אין דבר כזה שימוש מושכל. פשוט לא להשתמש".

מרופאים לזכויות אדם ולאלתר, נמסר: "תגובת המדינה מעידה כי לאחר שנים של גרירת רגליים, משרד הבריאות מכיר בכך שבישראל קיים משבר אופיואידים. חלק מהצעדים, דוגמת קביעת מדדי איכות והכרה שמדובר בסמים מסוכנים, הם חשובים, אך מדובר ביישום שחלקו דורש שינוי חקיקה וייקח זמן רב".

ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד רואה חשיבות רבה בשימוש מושכל ונכון באופיאטים. משרד הבריאות החל בצעדים אופרטיביים, לצד חוזר חטיבת הרפואה שיצא בנושא, בכוונת המשרד לשלב את תחום הרישום באופיאטים בתוכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה לצורך בקרה. בהמשך ידונו בשינויים רגולטוריים בתקנות הסמים המסוכנים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר