בית החולים שערי צדק מציג: תמונות מההיסטוריה

המנהל המיתולוגי של בית החולים שערי צדק, ד"ר וואלאך - שהתגורר בחדר צפוף במתחם עד יום מותו - נהג לאגור מסמכים, תיקים רפואיים, צילומים ועוד • 120 שנה אחרי שייסד והקים את המוסד הרפואי, נחשפות כעת תמונות נדירות המספרות את ההיסטוריה של המקום ושל העיר ירושלים

תה במחלקת ילדים, שערי צדק, צילום: מתוך אלבום משפחת שפרה דאנה־לשם, ישראל נגלית לעין

על קירות בית החולים שערי צדק שבירושלים נתלו לאחרונה 62 צילומים נדירים, שמרכיבים יחד את ההיסטוריה של המוסד הרפואי מאז ימיו המוקדמים ועד תקופת מלחמת ששת הימים.

את האוצר הצילומי הזה יש לזקוף לזכותו של ד"ר משה (מוריץ) וואלאך (וולך), מייסד בית החולים שרכש ב־1898 את המגרש שעליו נבנה המתחם, שאותו ניהל במשך כ־50 שנה.

וואלאך לא נישא מעולם והקדיש את חייו לרפואה. הוא התגורר בשערי צדק עד יומו האחרון, תחילה בחדר מרווח ובהמשך עבר לחדר צר וקטן שבקומת הכניסה של הבניין.

בקפדנות יקית מעוררת השתאות, אגר ד"ר וואלאך בחדרו שבבית החולים כל מסמך, תצלום, חפץ או תיק רפואי. ארכיון התצלומים שבנה וואלאך הפך כעת לתערוכה מרהיבה - בזכות שיתוף פעולה בין ארכיון יד בן־צבי, בראשות האוצרת ומנהלת המחלקה להיסטוריה חזותית ותיעוד ד"ר נירית שלו כליפא, לבין חברת MyHeritage, שגם איתרה צאצאים של תורמים לבית החולים או של עובדים במקום. כך התברר, למשל, כי סבא רבא־רבא של השחקנית גל גדות, אריה לייב נטקין, היה הרוקח הראשי של בית החולים.

האוצרת ד"ר נירית שלו כליפא ומנהל צוות המחקר בחברת MyHeritage רועי מנדל, צילום: אפרת אשל

"מטורף מה שהם שמרו שם בבית החולים", מתרגשת האוצרת שלו כליפא, "120 שנים של חיים ירושלמיים מתרכזים בבניין אחד. כבר 20 שנה אני חושבת על התערוכה הזאת. בית החולים הזה הוא עולם מופלא של מרתפים בלתי נגמרים, ובכל ביקור בהם אני מוצאת עוד ועוד אוצרות היסטוריים ותיעודיים שנשמרו שם. ד"ר וואלאך פשוט שמר הכל. אפילו את הפגז שנחת על בית החולים במלחמת ששת הימים שמרו והוא מוצג בתערוכה. נוסף על כך, קיבלנו לידינו אוספים נוספים מאנשים שונים שהיו קשורים לבית החולים והשתמשנו בהם.

"וזה באמת מדהים. בית החולים שכר ממש בתחילת דרכו את הצלם הירושלמי צדוק בסן, והוא תיעד הכל. כל זווית, אלפי תמונות של עבודה רפואית יומיומית בבית החולים ומחוצה לו".

רועי מנדל, מנהל צוות המחקר בחברת MyHeritage, מספר: "בשנים האחרונות השקנו יישומונים לצביעת תמונות, חידוד תמונות ושיפור איכות תמונות, ולכן אנחנו עושים לא מעט שיתופי פעולה עם ארכיונים כדי להוציא לאור מחדש אוספים של תמונות שלא נראו בציבור או שלא נראו מעולם בצבע. אבל התערוכה הזאת באמת מרגשת אותי במיוחד".

"בית החולים נולד ברגע מכריע בתולדות ירושלים", מסבירה שלו כליפא, "במהלך עשרות השנים הראשונות קרו אירועים גדולים, שליטים התחלפו והיו מגיפות ומלחמות בהיקף שמתמצת את קורותיה של העיר".

תה במחלקת הילדים

סביב השולחן - ילדים מאושפזים לצד האחות הראשית, שוועסטער זלמה מאיר. שנייה מימין יושבת בוליסה דאנה; אחת האחיות העומדות, חוה, כתבה על גב התמונה הקדשה לבוליסה הקטנה. בוליסה הפעוטה אומצה על ידי ד"ר וואלאך  לאחר שעלתה ארצה מסוריה על גבי גמל, כשהיא חולה ויתומה מאם.

תה במחלקת ילדים, שערי צדק, צילום: מתוך אלבום משפחת שפרה דאנה־לשם, ישראל נגלית לעין

מי הזמין אמבולנס

אמבולנס בחצר בית החולים, בראשית המאה שעברה. הצבעים הם ניחוש על פי בינה דיגיטלית וחקר היסטורי.

אמבולנס בחצר בית החולים שערי צדק, בראשית המאה שעברה,

דוקטור, תציל אותי

ד"ר משה (מוריץ) וואלאך בצעירותו, זמן קצר לאחר שעלה לירושלים מקלן שבגרמניה.

הוא הקדיש את חייו לרפואה והתגורר בשערי צדק עד יומו האחרון, תחילה בחדר מרווח ובהמשך עבר לחדר צר וקטן בקומת הכניסה של הבניין.

ד"ר משה (מוריץ) וואלאך בצעירותו, צילום: צלם: G. Krikorian. מתוך ארכיון ד"ר משה (מוריץ) וואלאך, ישראל נגלית לעין

האחות הגדולה

האחות זלמה מאיר תפקדה במשך 50 שנה כאחות הראשית של בית החולים. היא היתה יד ימינו של ד"ר וואלאך, הרופא הראשי ומנהל המוסד. עד שנות ה־30 היתה אחראית להכשרה של צוות בית החולים ולפיקוח עליו, וב־1934 ייסדה את בית הספר לאחיות של שערי צדק. במהלך השנים דבק בה הכינוי "פלורנס נייטינגייל היהודייה".

האחות זלמה מאיר, שערי צדק, צילום: צילום: מתוך אלבום משפחת דני ואביבה (לבית סידס־מוזס) ריקנטי, ישראל נגלית לעין

רוקח מהסרטים

הרוקח הראשון של בית החולים, אריה לייב נטקין, שהוא גם הסבא רבא־רבא של כוכבת הקולנוע גל גדות. אריה היה רוקח נערץ שעבד בבית החולים מאז היווסדו ועד 1911, אז נפטר ממגיפה בהיותו בן 35 בלבד.

הרוקח, אריה לייב נטקין, שערי צדק,

סוחבים

חולה נשלף מתוך אמבולנס על ידי הצוות הרפואי, כשהוא נישא על אלונקה אל המשך האשפוז. התמונה צולמה בשנות ה־50, בכניסה מרחוב יפו.

חולה מוצא מאמבולנס, שערי צדק, צילום: צילום: אלבום בית החולים הכללי שערי צדק, ישראל נגלית לעין

טיפול אישי

אחות במחלקת הנשים של ביה"ח משקה בחלב את אחת המאושפזות.

אחות משקה בחלב מאושפזת, שערי צדק,

ניתוח מכל הלב

האחיות מכינות לפעילות את חדר הניתוח של בית החולים, בראשית המאה שעברה.

אחיות בחדר ניתוח, שערי צדק,

חלה להחלמה

הרב זכריה פולק, משגיח הכשרות בשערי צדק, מביא חלות ששלחו תלמידי ישיבת בעלז לחיילים הפצועים במהלך מלחמת ששת הימים, יוני 1967.

הרב זכריה פולק, שערי צדק, צילום: מתוך האלבום של רחל שלקובסקי (במבי)

מלך המזרנים

ניקיון ללא פשרות: כך נראתה מכונת החיטוי של המזרנים.

מכונת החיטוי של המזרנים, שערי צדק,

תרופת רב

הרב אריה לוין מבקר את פצועי מלחמת ששת הימים בבית החולים, 1967.

הרב אריה לוין, שערי צדק, צילום: מתוך האלבום של רחל שלקובסקי (במבי)

חלון הזדמנויות

תלמידי ישיבת מרכז הרב ממלאים שקי חול כדי לאטום את חלונות בית החולים בתקופת המתיחות שלפני פרוץ מלחמת ששת הימים.

תלמידי ישיבה ממלאים שקים בשערי צדק במהלך מלחמת ששת הימים, צילום: מתוך האלבום של רחל שלקובסקי (במבי)

קרן שמש משופרת

גג בית החולים הוסב לטובת "אמבטיית שמש", בימים שבהם עוד האמינו כי חשיפה מרובה לשמש מועילה לבריאות.

אחיות וחולים על גג בית החולים, שערי צדק,

פרה בחצר

בתקופת מלחמת העולם הראשונה היה מחסור בחלב, ולכן הוחלט להקים בחצר ביה"ח רפת שהכילה בשיאה 40 פרות. הפרות הובאו למקום מהמושבה הטמפלרית וילהלמה, כדי לספק חלב טרי למאושפזים.

פרה בחצר בית החולים, שערי צדק,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר