איגור קוצ׳טקוב, המנותח הראשון בארץ שעבר ציפוי מפרק ירך

לראשונה בישראל: ניתוח חדשני מקצר את השיקום מהחלפת מפרק ירך

ציפוי המפרק בגישה קדמית מספק את התוצאה הכי קרובה למקור, עם פחות כאבים וללא מגבלת תנועה • "חזרתי לעצמי. לפני הניתוח הרגשתי בן 70, לא יכולתי לעשות פעולות רבות. עכשיו אני ישן בלי כאבים, יכול להרים דברים, יכול להתכופף - אני כבר לא מוגבל. זה עולם אחר לגמרי", אומר המנותח הראשון בארץ

לראשונה בישראל: ניתוח חדש לציפוי מפרק הירך בגישה קדמית (Resurfacing THR) מחליף את ניתוח החלפת מפרק ירך המסורתי ומקצר משמעותית את זמן ההחלמה, מפחית את אחוז הזיהומים ואינו פוגע בשרירים באזור.

ניתוח להחלפת מפרק ירך הוא אחד הניתוחים השכיחים בישראל ובעולם. מדי שנה נעשים 6,000 ניתוחים כאלה. הניתוח נעשה לאנשים הסובלים מנזק חמור בירך, הגורם לכאב, לנפיחות ולהפחתת התנועה במפרקים, עד כדי הגבלת הפעילות היומיומית.

הניתוח החדשני בוצע במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) על ידי ד"ר ירון בר זיו, מנהל השירות להחלפת מפרקים במחלקת אורתופדיה. בניתוח החליף ד"ר בר זיו רק את המשטח המפרקי השחוק במשתל מתכת דק.

"מכיוון שמדובר בהחלפת מפרק ירך בגישה קדמית, הניתוח אינו כרוך בניתוק וחיתוך שרירים, ולכן ההחלמה ממנו פחות כואבת ומהירה הרבה יותר. זו גם אחת הסיבות שמציעים את הניתוח הזה לאנשים שעוסקים בספורט בעצימות גבוהה, או פעילים פיזית במסגרת עבודתם", אומר ד"ר בר זיו.

המנותח הראשון בארץ הוא איגור קוצ׳טקוב. עבור קוצ׳טקוב, העובד בניקיון מטוסים בחברת אל על, מדובר בניתוח שני להחלפת מפרק ירך, כאשר הראשון נעשה בגישה המסורתית. "התחלתי לסבול מכאבים בגיל 44", הוא מספר. קוצ׳טקוב אובחן עם אוסתאו-ארטריטיס, שינויים ניווניים של מפרקים, במיוחד מפרק הירך, והטיפול שהוצע לו היה ניתוח להחלפת מפרק הירך. "במשך 6 שנים ניסיתי כל מיני דברים אחרים - משככי כאבים, שחייה, אופניים. הייתי בהכחשה ולא רציתי לעבור בגילי ניתוח כזה".

עם פרוץ הקורונה יצא קוצ׳טקוב לחל"ת ואז החליט לעבור את הניתוח הראשון: "אחרי הניתוח לא הבנתי למה חיכיתי כל כך הרבה זמן. הפסקתי לסבול מכאבים  ויכולתי להירדם בלי לקחת משככי כאבים", הוא מספר, "הייתי בטוח שנפטרתי מהבעיה. אחרי כמה חודשי התאוששות חזרתי לעבוד ואז התחלתי להרגיש כאבים ברגל השנייה. הפעם לא הייתי מוכן לסבול 6 שנים".

ד"ר בר זיו המליץ לקוצ׳טקוב לעבור את הניתוח בגישה החדשה, בשל גילו הצעיר והעובדה כי הוא עובד בעבודה פיזית. "ד"ר בר זיו אמר שהשיקום יהיה הרבה יותר מהיר, ולכן החלטתי ללכת על זה", אומר קוצ׳טקוב, "חזרתי לתפקוד מלא במחצית מהזמן בניתוח השני. אחרי חודש וחצי כבר חזרתי לעבודה, לעומת 3 חודשים בניתוח הקודם. בנוסף, בניתוח השני שוחררתי למחרת הביתה, ותוך כמה ימים נפטרתי מהקביים, בהן השתמשתי במשך שבועיים אחרי הניתוח הראשון. גם כמות משככי הכאבים שלקחתי היתה קטנה משמעותית".

הבדל נוסף ומשמעותי עליו מצביע קוצ׳טקוב הוא התחושה במפרק: "ברגל שעברה את הניתוח הראשון יש לי עדיין כאבים בתנועות מסוימות. ברגל השנייה אני לא מרגיש שום מגבלה".

ד"ר בר זיו מסביר כי "בשיטת - Resurfacing אנחנו מצפים את המפרק הטבעי, ולא מחליפים את המפרק, ולכן זה התוצאה הכי דומה למקור. בגישה הזו הרקמות הרכות מסתגלות למפרק יותר בקלות, והסיכוי לחזור לתחושה רגילה גדול יותר. בנוסף, ההחלטה לעשות את הניתוח בגישה קדמית מונעת פגיעה בשרירים, ומאפשרת תיקון מיידי במידת הצורך. בהשוואה לניתוח בגישה האחורית, מדובר בניתוח שיותר קשה למנתח, אבל יותר קל לפציינט".

קוצ׳טקוב מסכם: "חזרתי לעצמי. לפני הניתוח הרגשתי בן 70, לא יכולתי לעשות פעולות רבות. עכשיו אני ישן בלי כאבים, יכול להרים דברים, יכול להתכופף - אני כבר לא מוגבל. זה עולם אחר לגמרי".

אחד המטופלים המפורסמים שעברו את הניתוח הוא הטניסאי זוכה ווימבלדון, הבריטי אנדי מארי. מארי, שעבר את הניתוח בגיל 30, הודיע למעריציו טרום הניתוח, כי כנראה שלא יחזור לשחק. חודשים בודדים אחרי הניתוח, חזר מארי לפעילות ספורטיבית מלאה ושב להתחרות באופן מקצועי. כיום (נכון למארס 2022) הוא מדורג במקום ה-88 בעולם.

מטופל מוכר נוסף הוא פלויד לאנדיס, רוכב אופניים אמריקאי, שזכה בטור דה פראנס. לאנדיס עבר את הניתוח לאחר זכייתו במרוץ המפורסם, ואף הוא חזר לפעילות ספורטיבית מקצועית. בנוסף, נהנו ספורטאים נוספים בעולם מיתרונות הניתוח, ביניהם כדורסלני ליגת ה-NBA.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו