שוחרר עם דימום במוח בעקבות טעות - ונפטר

בן 70 נשלח מהמיון לביתו, לאחר שהרופא הסתכל על בדיקה של מטופל אחר • ביה"ח שמיר: "טעות אנוש"

המרכז הרפואי שמיר, צילום: דני מרון

עדת בדיקה שהקים המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) הגיעה למסקנה כי בטיפול באדם כבן 70 שנפטר בשל דימום מוחי, התרחש שילוב של עומס וטעויות אנוש של רופאים. הרופא בחדר המיון שחרר אותו לביתו, לאחר שהסתכל על בדיקת CT של מטופל אחר.

בימים האחרונים הגישה משפחתו של המטופל תביעת ענק נגד בית החולים והרופאים שטיפלו במנוח, בטענה ששוחרר לביתו עם דימום מוחי שלא אובחן - ולאחר מכן נפטר.

מהתביעה עולה כי המנוח נפל על ראשו בביתו ואיבד את הכרתו לכמה דקות. לאחר שהכרתו שבה אליו, הוא נלקח באמבולנס לביה"ח אסף הרופא, ושם עבר בדיקת דימות ונאמר לו כי הבדיקה תקינה וכי הוא יכול להשתחרר לביתו. כמה שעות לאחר ששוחרר מבית החולים הוא שוב איבד את הכרתו, הובהל לבית החולים שוב לניתוח דחוף, אולם יצא משם במצב של קומה ולאחר כחודשיים נפטר.

אלמנתו של המנוח הגישה לאחרונה תביעת רשלנות כנגד בית החולים ושני הרופאים שהחליטו על השחרור לביתו, באמצעות עו"ד ד"ר אסף פוזנר. בתביעה טוענת האישה לרשלנות קשה מצד בית החולים והרופאים ששחררו את המטופל לביתו. לדבריה, בדיקת הדימות שביצע בעלה לא היתה תקינה היות שסבל מדימום מוחי, ולמרות זאת, הרופאים פספסו את הממצא והמנוח שוחרר לביתו, כשנאמר לו שמצבו תקין.

כארבעה חודשים לאחר הפטירה התקיימה בבית החולים ועדת בדיקה, שכללה את בכירי בית החולים והיועץ המשפטי שלו. הוועדה קבעה כי היו כמה כשלים: הרופא הכירורג שחרר אותו לביתו מבלי שראה את הממצאים מהבדיקות, והרופאה שפענחה את צילום ה־CT לא דיווחה לרופא המטפל על תוצאות הבדיקה. למעשה, שחרור המנוח היה לאחר שתוצאות בדיקה של מטופל אחר יוחסו לו. הוועדה קבעה כי אסור היה לשחררו לביתו. "מדובר במקרה שבו התרחש שילוב של עומס עבודה משמעותי, יחד עם טעויות אנוש שבוצעו על ידי הכירורג והרדיולוגית. הרופאים היו בקיאים בנהלים. למרבה הצער, טעויות כאלה הן תולדה של עומס העבודה הרב שמוטל עליהם", נכתב במסקנות ועדת הבדיקה.

תגובת המרכז הרפואי שמיר: "כתב התביעה טרם הגיע למשרדנו. כשיגיע, נגיב בפני הגורמים הרלוונטיים. אנו משתתפים בצער המשפחה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר