מהתסמינים הראשונים ועד לשיא המחלה: כל מה שחשוב לדעת על אבעבועות הקוף

אחראית תחום מחלות זיהומיות, ד"ר יעל פארן, שוחחה עם "ישראל היום" על אבעבועות הקוף, המחלה שהגיעה גם לארץ • על הסכנה: "לא היו עד כה מקרי מוות, ההחלמה לרוב לאחר שבועיים" • התסמינים: "כמו שאר המחלות הוויראליות - חום, צמרמורות בגוף וכאבי שרירים" • למה צריך לשים לב במיוחד? איך נדבקים? והאם האבעבועות מגרדות?

סימני אבעבעות הקוף שהמופיעים על הגוף, צילום: רויטרס

לאחר ששני ישראלים אומתו למחלת אבעבועות הקוף ואזרח מדינה זרה שהגיע לארץ נבדק בחשד להידבקות, עולה השאלה מהם התסמינים של מחלה זו - כיצד ניתן לזהות או לחשוד שחולה נדבק בה. לשם הבנה טובה יותר של מחלה, שוחחנו בנושא עם ד"ר יעל פארן, אחראית תחום מחלות זיהומיות ומחלות טרופיות בתל אביב מדיקל סנטר.

חשיפה וחשד להידבקות
ראשית, צריך לציין כי גם אם אדם קרוב אליכם חלה באבעבועות הקוף, סיכויי ההידבקות שלכם נמוכים. צוותים רפואיים במערב שטיפלו בחולים שנדבקו במחלה לא נדבקו בעצמם. עם זאת, אם הייתם במגע אינטימי קרוב עם חולה, כדאי לכם לשים לב לאפשרות של הדבקה. כמו כן, המחלה עוברת על ידי נוזלי גוף, ועקרונית, אפשר להידבק בעיטוש או במגע עם הפרשות של חולה.

דגירת הנגיף
התסמינים לאחר הדבקה לא מופיעים אצל הנדבק באופן מיידי. נדרש לנגיף לפחות שבוע דגירה עד שהמחלה מתפרצת בגוף, ולעיתים ההדבקה מתגלה עד 21 ימים מרגע החשיפה. משום כך אפשרות ההדבקה צריכה להיות על השולחן גם אם הייתם במגע אינטימי קרוב עם חולה בטווח של כמעט חודש.

השלבים הראשונים של המחלה
תחילת המחלה דומה למחלות נגיפיות רבות, כולל שפעת. מרגישים כאבי ראש, שרירים וגב. החום עולה וחשים צמרמורות ועייפות.

ניתן להגיע לאשפוז, אך המחלה לא מסוכנת,

מאפיין שצריך לשים אליו לב
עם זאת ואף שהמחלה דומה למחלות נגיפיות אחרות, אחד התסמינים הראשונים המעידים על הידבקות במחלה הוא נפיחות של בלוטות הלימפה.

הופעת האבעבועות
ימים בודדים אחרי הופעת החום יתחילו להופיע סימני אבעבועות רוח במרכז הגוף, שינועו גם לגפיים ולראש. שיאם של הנגעים הוא דווקא בצדדי הגוף ולא במרכזו.

התהליך שעובר הגוף עם האבעבועות
למעשה מבחינה רבה אבעבועות הקוף היא מחלה בעלת מאפיינים של האבעבועות השחורות, אלא שהיא קלה הרבה יותר ואינה מסכנת חיים בדרך כלל. לכן האבעבועות יעברו שינויים דומים לאבעבועות השחורות ויהפכו מכתמים לפצעונים, לאבעבועות מורסות ואז לגלדים.

האם האבעבועות מגרדות?
בעיקרון מדובר באבעבועות דומות לאבעבועות רוח, אולם הן יותר כואבות ממגרדות. בכל מקרה ישנם כיום תכשירים שמסייעים להתמודדות עם תופעות הלוואי.

למה צריך לשים לב במיוחד?
לעיתים האבעבועות מזדהמות על ידי הדבקה חיידקית משנית ועלול להתפתח במקום כיב חריף יותר. כמו כן, הכיבים יכולים להופיע בפה ואפילו לפגוע בעיניים. בכל מצב של הסתבכות יש לפנות לרופא כדי לבדוק טיפול מתאים למניעת הידרדרות.

שלב ההחלמה
ד"ר יעל פארן מציינת כי תהליך ההחלמה הממוצע הוא בין שבועיים לארבעה שבועות. אם כי יש מקרים שבהם ההחלמה היא איטית יותר ונמשכת שבעה שבועות.

תרופות למחלה
כיום אין חיסון למחלת אבעבועות הקוף, אם כי ישנן תרופות שמקילות על החולים הלוקים בה. במערב לא נרשם מקרה מוות מהמחלה עד כה, וזאת בניגוד לאפריקה, שם חלק מהחולים ימותו ממנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר