כל מה שצריך לדעת על אבעבועות הקוף, המחלה שמעוררת דאגה בעולם המערבי

המחלה מוכרת משנות ה-70 וכללה אפילו מקרה יחיד בישראל לפני כעשרים שנה • תחילה חשים בכאבי שרירים, עייפות, ובהמשך שלפוחיות מוגלתיות וגלדים בכל הגוף • "ישראל היום" עושה לכם סדר בדברים

אבעבועות הקוף, צילום: רויטרס

נגיף אבעבועות הקוף שמתפשט כעת במערב מעורר דאגה מפני התפרצות נוספת של מחלה קשה בעולם, ממש אחרי שסיימנו להתמודד עם נגיף הקורונה, עולות לא מעט שאלות על הנגיף. ד"ר יעל פארן האחראית על תחום המחלות הזיהומיות והמחלות הטרופיות בתל אביב מדיקל סנטר, השמיעה צפירת הרגעה בשיחה עם "ישראל היום". 

ד"ר פארן הסבירה שהמחלה קלה בדרך כלל, ושהנגיף מדבק רק במגעים ממש קרובים (כמו יחסי מין לא מוגנים). יש למחלה חיסונים ותרופות במערב, כך שאין חשש מהתפרצות קטלנית קשה או התפרצות ענק כמו שחווינו עם נגיף הקורונה.

"אבעבועות הקוף היא מחלה נגיפית שהמקור שלה בכלל הוא מכרסמים מסוגים שונים ולא קופים או בני אדם". אמרה ד"ר פארן והוסיפה, "זה נקרא אבעבועות הקוף בטעות אבל זה כך כי המחלה לעיתים מדבקת קופים וגם בני אדם אבל הם מהווים פונדקאי שלה במקרה בלבד".

כמה זמן המחלה מוכרת בעולם?

"המחלה הזו מוכרת בעולם מאז שנות ה-70, אז זוהה מקרה ראשון שלה. יש למחלה הזו שני זנים מרכזיים: זן קונגו - שהוא מדבק יותר וחריף יותר, וזן מערב אפריקה שהוא קל יותר".

מה מאפיין את המחלה?

"זו מחלה דומה למחלת האבעבועות השחורות, אבל קלה יותר וחולפת בעצמה. המחלה מתחילה בחום של כמה ימים, כאבי שרירים, עייפות, נפיחות של בלוטות הלימפה ואז אחרי יומיים שלושה מתחילות אבעבועות במרכז הגוף שמתפשטות לצדדים לגפיים ולראש ששם זה השיא שלהן. אלו בהתחלה אבעבועות רוח שהופכות לשלפוחיות, בהמשך הן הופכות למוגלתיות ואז לגלדים. אפשר אגב לבלבל את המחלה עם אבעבועות רוח".

כמה זמן בדרך כלל חולים במחלה?

"המחלה נמשכת בדרך כלל בין שבועיים לארבעה שבועות ואצל רוב מוחלט של החולים היא עוברת מעצמה. לפעמים עלולים להיווצר כאבים בפה, בעין, בריאות או באזור הוואגינלי, וכן הדבקה משנית של זיהומים חיידקיים שמצריכים טיפול. אבל לרוב זו מחלה קלה שלא מצריכה אשפוז אלא שהייה בבית בלבד".

יש למחלה הזו תרופה?

"החיסון שכל האוכלוסייה קיבלה עד שנות ה-80 לאבעבועות שחורות טוב גם למחלה הזו, כי זו מחלה דומה. לכן מי שחוסן מוגן מהמחלה פי חמישה ממי שלא חוסן. מעבר לכך יש טיפולים טובים ותרופות שפותחו בעולם. הטיפולים האלו פותחו מהחשש לטרור ביולוגי של אבעבועות שחורות מסוגים שונים, אבל הם טובים מאד גם נגד אבעבועות הקוף. ככלל יש טיפולים טובים שנפוצים במערב".

כמה התפרצויות של המחלה היו עד היום?

"ב-2003 הייתה התפרצות גדולה בארצות הברית של הנגיף. ייבאו אז מכרסם מאפריקה שהיה נגוע במחלה וכל הווטרינרים והמטפלים במכרסם נחשפו, היה מדובר בהתפרצות של 70 חולים. אז למדו הרבה מאוד על המחלה הזו כי התברר שאף אחד מאנשי הצוות הרפואי שטיפל בחולים לא נדבק במחלה וגם רוב החולים לא הזדקקו בכלל לאשפוז, ואף אדם לא מת.  אגב, גם בישראל היה חולה אחד לפני ארבע שנים. היה מדובר באדם שהגיע לארץ מניגריה שהיא מדינה בה המחלה שכיחה. החולה טופל וזה המקרה היחידי שהיה בארץ".

מה המצב כרגע מבחינת המחלה בעולם?

"כעת יש באמת התפרצות קצת גדולה של המחלה. זה התחיל בחולה הראשון שהתגלה בבריטניה ב-06 במאי. הוא הגיע מאפריקה אבל שאר החולים כבר לא הגיעו מאפריקה ונדבקו בקהילה. כרגע יש מעל 70 מקרים חדושים בעולם שחלק כבר הוכחו כאבעבועות הקוף. בפועל, המחלה התגלתה כעת בקנדה, בריטניה, איטליה, פורטוגל, צרפת וארצות הברית. המאפיין של ההדבקה הוא ככל הנראה בעקבות מגעים מיניים קרובים בין אנשים שמעבירים מאחד לשני את הנגיף. בכל מקרה הוא ככל הנראה בהתפשטות כי אין קשר לפעמים בין חולה אחד לשני וזה אומר שהיו עוד אנשים באמצע שנדבקו. הטיפול הוא פשוט חיסון של כל החברה הקרובה של חולה מאובחן וזאת כדי למנוע את המשך ההפצה של הנגיף. החיסון הוא בחיסון של האבעבועות השחורות שהוא טוב גם למחלה הזו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר