"דמינו אינו הפקר": 1,675 מקרי אלימות בבתי החולים מתחילת השנה

האימה שבשגרה: מנתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי "ישראל היום" עולה כי בכל יום צוותים רפואיים נתונים למתקפות • שביתה תחל במערכת הבריאות הציבורית • בהסתדרות הרפואית דורשים הגברת מערכי האבטחה ושינוי חקיקה • "אם הממשלה לא תפעל - נחריף את הצעדים"

מחאה נגד אלימות בהדסה אין כרם, צילום: אורן בן חקון

אלימות פיזית כלפי צוותי רפואה - כמעט בכל יום: מאז תחילת השנה אירעו 110 מקרים של תקיפה ואלימות פיזית כלפי אנשי צוות רפואי, ו־1,675 מקרים של אלימות מילולית, איומים או פגיעה ברכוש.

המשמעות היא כי בכל יום מתחילת השנה היו בממוצע 12.5 מקרי אלימות מילולית ו־0.8 מקרי תקיפה פיזית. כך עולה מנתוני משרד הבריאות, לבקשת "ישראל היום".

מהנתונים בשלוש השנים האחרונות עולה כי ב־2019 היו 333 מקרי אלימות פיזית ותקיפה כלפי צוותי רפואה ומאבטחים, ו־6,015 מקרים של אלימות מילולית, איומים וגרימת נזק. פרוץ הקורונה ב־2020 לא הוביל לשינוי מגמה מהותי: 306 מקרי תקיפה פיזית ו־5,616 מקרי אלימות מילולית, איומים ונזק לרכוש נרשמו בשנה זו. בשנת 2021 היו 313 מקרי תקיפה פיזית ו־6,505 מקרים של אלימות מילולית, איומים ונזק לרכוש.

היום תתקיים שביתת מחאה בכל בתי החולים הציבוריים והמרפאות, על רקע אירוע האלימות הקשה שבו הותקפו צוותי רפואה ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים. באירוע התפרעו שישה אנשים, שקרוב משפחתם נפטר ביחידה. המשטרה עצרה חשוד אחד בלבד, ששוחרר למעצר בית.

במסגרת השביתה, רופאים ורופאות בבתי החולים, בלשכות הבריאות ובקופות החולים יעבדו במתכונת שבת ובכוח אדם מצומצם, מרפאות החוץ לא יעבדו ויתקיימו ניתוחים וטיפולים דחופים בלבד. עוד יתקיימו פעולות אנדוסקופיות שאי אפשר לדחותן, סקירת מערכות מאוחרת לנשים הרות, טיפולים אונקולוגיים ויחידות להפריה חוץ־גופית.

האלימות נגד הצוותים הרפואיים: משפחת הרוג בתאונת אופנוע התפרעה בבית החולים

"העדויות הקשות על שהתרחש ותחושת הפחד שחוו אנשי הצוות מזעזעות ומחייבות פעולה", אומר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, סגן יו"ר הר"י ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא, "הזלזול של גורמי האבטחה בבקשת הצוות להיערכות לקראת ההידרדרות הצפויה של המטופל מחייב חקירה והסקת מסקנות. האלימות הזו חייבת להיפסק! אסור שרופאים ורופאות ירגישו מאוימים ויפחדו במקום העבודה שלהם, אסור לתת לפורעים האלימים לשתק מחלקות ומערכים שלמים תוך פגיעה קשה בעבודת הצוות הרפואי ובמטופלים".

צעדי חירום

בצעדים שדורשים בהסתדרות הרפואית: הצבת נקודות שיטור בכל חדר מיון, הגברת מערך האבטחה בבתי החולים ובמרפאות הקהילה, הטמעת טכנולוגיות מסייעות ושינוי חקיקה - זאת כדי שתקיפת איש צוות רפואי לא תהיה שונה מתקיפת שוטר במדים.

הבוקר תתקיים עצרת מחאה בהדסה הר הצופים, בהשתתפות ד"ר תמר אלרם, מנהלת בית החולים הדסה הר הצופים, ופרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, יחד עם ועדי העובדים והרופאים בבית החולים. פרופ' חגי: "דמם של הרופאים והרופאות לא יהיה הפקר, וככל שהממשלה לא תנקוט צעדים מיידיים - לא נהסס להחריף את הצעדים".

תקרית אלימה בביה"ח הדסה // קרדיט: דוברות הדסה

גם במרכז הרפואי שיבא תתקיים היום עצרת הזדהות עם הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ בשל ריבוי מקרי האלימות נגדם. בביה"ח מסרו כי במחצית הראשונה של שנת 2022 הם עדים לעלייה של 30% במקרי האלימות הפיזית נגד צוותי הרפואה, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וביחס לתקופה המקבילה לפני כשנתיים.

לצד שביתת הרופאים והרופאות, קופת חולים מאוחדת תצטרף למחאה ותשבית את פעילותה, לרבות הסיעוד ומקצועות הבריאות במרפאות בין 12:00 ל־13:00. בשנת 2021 דווח על 322 אירועי אלימות נגד צוותי מאוחדת. ההערכה היא שמדובר בהערכת חסר ושבפועל היו יותר מקרי אלימות. רק ב־12 מתוך המקרים הוגשה תלונה במשטרה. במאוחדת מסבירים זאת בעובדה שחלק ניכר מעובדי קופת החולים מעניקים שירות בקרב הקהילה שבה הם מתגוררים, וחוששים ממפגשים נוספים איתם מחוץ למרפאה, או בתוכה, שכן מדובר במבוטחים קבועים של המרפאה.

מנכ"לית מאוחדת, סיגל רגב: "צוותי מערכת הבריאות עושים לילות כימים למען בריאות המטופלים, ולא נקל ראש בהתנהגות אלימה כלפיהם. מאוחדת תמשיך לדבוק במדיניות אפס סובלנות כלפי מקרי אלימות, ותפעל להבטיח את ביטחונם האישי של הצוותים שלנו".

ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד מביע זעזוע וקורא למערכות האכיפה לפעול ביד קשה מול כל מי שבוחר בדרך אלימה. אלימות פיזית או מילולית כלפי אנשי צוות רפואי היא תופעה חמורה, ומשרד הבריאות יפעל בכל הדרכים האפשריות להבטיח את שלום הצוות המטפל והמטופלים האחרים. משרד הבריאות נמצא בקשר עם הנהלת ביה"ח הדסה הר הצופים והצוות המטפל בהתמודדות עם האירוע ותוצאותיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר