בשיתוף תוכן שיווקי
הנתונים האלו מעידים בעיקר על הפערים הגדלים בין גברים לנשים בתחומי המדעים באקדמיה ובשוק העבודה, בדגש על תחום המדמח, ממנו פונים באופן טבעי לתעשיית ההייטק הענפה בישראל – שגם היא, בתורה, סובלת מפערים גדולים בין גברים לנשים.
חשוב לשאול מדוע נשים לומדות תואר במדעי המחשב פחות מגברים, ולנסות להבין למה הפערים האלו כל כך גדולים ואיך ניתן לצמצם אותם. כדי לענות על השאלה הזו, ניסינו להצביע על כמה סיבות אפשריות שמונעות מנשים לפנות לתואר במדעי המחשב.
עולם “גברי”
הסבר ראשון למה פחות נשים לומדות תואר במדעי המחשב הוא שסביב תואר במדעי המחשב יש הילה “גברית”. זה לא דבר חדש לומר שהעולם המדעי כולו נחשב בעבר לגברי בלבד, ולנשים היו פערים רבים לצמצם כדי לזכות גם הן למקומן בעולם המדעי – פערים שמצטמצמים עד היום. תוסיפו לזה את העובדה שמדמח מקושר הרבה פעמים לגיימינג ולמשחקי מחשב, עולם שנשלט, בצדק או שלא בצדק, על ידי גברים, ומכאן ניתן להסיק כי נשים נרתעות יותר להיכנס לעולם הגברי הזה, ולכן פחות ופחות נשים מחליטות ללמוד תואר ראשון במדעי המחשב. סיבה הקשורה לזה יכולה להיות תדמיתית – הרבה פעמים נשים בכלל לא שקלו מקצועות מדעיים ולימודי תואר במדעי המחשב רק כי חשו כי מדובר במקצוע גברי מדי.
הסללה מגיל צעיר
סיבה נוספת למה נשים לומדות פחות תואר במדעי המחשב יכולה להיות ההסללה של נשים למקצועות טיפוליים יותר, והרחקתן ממקצועות מדעיים. לפי מחקרים, כבר בגילאים צעירים נשים נוטות להראות פחות נכונות ללמוד מקצועות מדעיים בהשוואה לגברים, ומראות העדפה למקצועות מילוליים וטיפוליים על פני מקצועות ריאליים ומופשטים. סביר להניח כי יש לכך הסבר סביבתי – אולי העובדה שנשים מגיל צעיר גדלות לתוך עולם גברי שבו הנשים שהן רואות עוסקות פעמים רבות במקצועות טיפוליים (בין אם מורות, פסיכולוגיות, עובדות סוציאליות), והגברים עוסקים במקצועות המדעיים והריאליים יתר, משפיעה על הדעה שלהן כבר בצעירותן ומסלילה נשים לעבר מקצועות הומניים לעומת ריאליים.
אפליה ודעות קדומות
לפי מחקרים, אנשים עדיין רואים בעולם המדעי עולם מאוד גברי, והרבה פעמים החברה רואה בנשים בתפקידי תכנות והנדסה פחות ראויות ופחות טובות מאשר גברים באותה עבודה, וזה לא משנה מהן התוצאות האמיתיות בשטח. הסטריאוטיפים האלו משפיעים באופן ישיר על המוטיבציה של נשים לבחור בתחומים אלו.
עידוד מצד המורים
הרבה נשים לא מקבלות עידוד מצד המורים – ואולי אפילו עידוד מהסביבה הקרובה, כמו המשפחה – ללמוד מקצועות מדעיים עוד מגיל בית הספר והתיכון. לכן, הרבה פעמים נשים גם לא יבחרו ללמוד מגמות מדעיות בבתי הספר ולא יגבירו 5 יחידות מתמטיקה בתיכון, מה שיכול להגביר את הפער הזה גם לאחר מכן.
אורח חיים והתמקדות במשפחה
כדאי לציין כי הרבה פעמים מדובר פשוט על סגנון חיים אחר ועל העדפות אישיות שונות. על אף שאנחנו כבר בשנת 2021 ואין ספק שהרבה דברים השתנו ביחסים בין גברים לנשים בתוך המשפחה, עדיין ישנן נשים רבות שמעדיפות לבחור בקריירה סולידית יותר ולהשקיע את עצמן בחיי המשפחה ובילדים, מבלי לבלות שעות ארוכות בעבודה או לפתח קריירה משמעותית. זוהי בחירה לגיטימית של נשים, אך כמובן בחירה שמשפיעה גם כן על הפערים הנוצרים בין גברים ונשים בתארים מדעיים, בדגש על תואר ראשון במדעי המחשב.
תואר ראשון במדעי המחשב – גם לנשים
הצגנו כמה סיבות שיכולות להצביע למה נשים בוחרות בלימודי מדמח פחות מגברים, אך חשוב מאוד לציין מידע נוסף: לפי מחקרים, לנשים יכולות מדעיות כמו של גברים, ולא גורמים ביולוגיים הם אלו שיוצרים את הפער בין המינים. לכן, הדרך לצמצם את הפער הזה היא להפחית את הסטריאוטיפים ואת ההסללה המגדרית של נשים למקצועות הומניים וטיפוליים, ולספק לנשים סביבה נוחה, תומכת וחיובית במקצועות אלו – כך שיוכלו להתמקד בכישרון שלהן ובלמידה, ולא בהנחות סביבתיות שגויות.
נשים שמתעניינות במדע, במתמטיקה ובמחשבים, ומעוניינות בקריירה מרתקת ומתגמלת בעולמות ההייטק מוזמנות להירשם לתואר ראשון במדעי המחשב!
בשיתוף תוכן שיווקי