החורף הישראלי לא ידוע בזכות ריבוי ימי הגשם שבו, אך כשהוא מגיע - הוא מגיע בגדול ואסור להקל בו ראש, על אחת כמה וכמה בעקבות אירועי השבועות האחרונים שבהם פקדו הצפות ושיטפונות כמעט את כל אזורי הארץ.
עבור שליחים (שליחי האוכל במקרה זה, אך זה נוגע לכולם) התקופה הזו של השנה אינה פשוטה. מצד אחד, הרצון להישאר בבית עם התה מול החימום והנטפליקס ולא להילחם במזג האוויר הקשה בעודם רכובים על קורקינט, אופניים או אופנוע, ומנגד, קיימת הפרנסה, הכסף שלעולם לא יחזור על יום עבודה שפוספס, וכמובן, הביקוש נותר בעינו. אנשים עדיין רעבים ורוצים להזמין אוכל.
אם נשים לרגע את מזג האוויר בצד, להיות שליח של מזון זו עבודה מאתגרת מאוד. ראשית, הדרישות גבוהות מצד הלקוחות ומצד המעסיקים, בין אם מדובר בעסקים פרטיים או בחברת משלוחים, עמידה ביעדים, מפגשים פרונטליים רבים מול בני אדם שלעיתים גם מסתיימים באכזבה ובכפיות טובה.
במזג האוויר הזה, הצורך בשליחים גובר, אך בכל זאת רבים בוחרים להישאר בבית ולוותר על יום העבודה מסיבות ברורות של ביטחון או הימנעות מנסיעה במבול ובסערה בכבישים או בשבילי האופניים, המסוכנים גם כך.
לרוב במזג אוויר חורפי, ההחלטה לצאת לעבוד מתבררת כמשתלמת מאוד עבור השליחים, אך לעיתים, אפילו הטיפים הגבוהים והמפתים לא תמיד מספיקים כדי לגרום להם לצאת מהבית ולעבוד.
שליחים בגשם // צילום: יהודה בן יטח
"מספר ההזמנות בשעה בימי סערה גבוה בכ־15% מאשר בימים רגילים", מספר אוהד פרי, מנהל מערך המשלוחים של "תן ביס". "בימים הללו יש מלכוד, מצד אחד יש דרישה ליותר שליחים, ומצד שני, שיעור ההיעדרויות ביום כזה יכול להגיע עד ל־30%".
"יש שליחים שביום גשום מודיעים שהם מבטלים את הגעתם למשמרת", מספרת נועה חייט, מנהלת אזור ברשת פיצה האט. "אך מאחר שאנו מודעים למצב, אנו מתארגנים בהתאם, ומראש משבצים יותר שליחים מהרגיל למשמרת כשצפוי מזג אוויר סוער וגשום. בנוסף, יש גם יותר משלוחים מהרגיל במזג אוויר גשום, מכיוון שאנשים מעדיפים להישאר בבית ולהזמין את הפיצה אליהם במקום לצאת.
"כשאנחנו רואים שמזג האוויר עתיד להיות חורפי, אנו דואגים להזכיר לכל השליחים את כללי הזהירות בנהיגה במזג אוויר חורפי - מהירות נמוכה, שמירת מרחק, לעצור בצד כשיש צורך וכדומה. בנוסף, מוודאים שלכל שליח יש ציוד מיגון מתאים וחם לנסיעה כמו לבוש חם, חליפת סערה וכפפות. אם המצב מחמיר ומזג האוויר כלל לא מאפשר רכיבה, אנחנו פשוט משכירים רכבים".
חליפות וגרביים ספייר
היחס כלפי נותני שירות בישראל בעניין הטיפים בפרט הוא נושא מורכב ולרוב יוצר ויכוח שאין לו סוף. עם זאת, במקרי קיצון דוגמת מזג אוויר קשה או "אקסטרה עבודה" מצד השליח גם המקפידים והמחמירים נוטים להתגמש ולתת לשליח טיפ. עם זאת, רבים עדיין לא יודעים איך להתנהל מול השליחים בסיטואציות מסוג זה, ולכן אספנו עבורכם כמה שליחי מסעדות ואפליקציות משלוחים ושאלנו אותם את כל השאלות הקשות.
איך מתכוננים לעבודה בסערה?
אדיר בשארי, "תן ביס": "אנחנו מצוידים בציוד איכותי הכולל חליפות סערה, מעילים מחממים ואפילו מרקים שמחולקים לצוות השליחים בימים עמוסים". אלון דוד, "ג'פניקה": "אני מכין את עצמי עם נעליים גבוהות, חליפה, סט גרביים נוספים ולפעמים גם נעליים, תלוי בצפי של התחזית. גאטקעס וגופייה טרמית חובה אצלי. בימים סוערים מחכה לשליחים עמדה מפנקת של תה וקפה וגם מרקים חמים להנעים את הזמן ולחמם את הגוף".
באילו אמצעי בטיחות אתם נוקטים?
דוד: "לפני כל משמרת אני בודק את הקטנוע, שכל האורות עובדים, בלמים תקינים, איתותים, אורות גבוהים וברקסים. לרוב הנסיעה תהיה בקצב יותר איטי מבדרך כלל. זה מובן פה לכולם, גם למנהלים וגם ללקוחות".
בשארי: "ב'תן ביס' יש הנחיה לכל השליחים לעצור בצד כאשר מזג האוויר סוער. אני נוסע לאט יותר ומקפיד יותר על רכיבה בטוחה. אנו מקבלים תדריכי בטיחות לפני כל יציאה לשטח".
דוד. "בימים סוערים מחכה לנו מרק חם"
האם הטיפים באמת גבוהים יותר?
דוד: "יש כאלה שלא נותנים גם אם גשם וגם אם שמש, ויש כאלה שנותנים. רוב האנשים שנותנים טיפים בדרך כלל, מפנקים יותר בטיפ בימים סוערים. בסוף יום מורגשת עלייה לעומת יום קיצי".
חן פיירמן, "SUSU&SONS": "בדרך כלל כן, אבל גם בימים כאלה יש לקוחות שלא נותנים כלום".
ניר כהן "פיצה האט": "הרבה לקוחות מקבלים את פנינו באהדה ולפעמים אפילו בהתנצלות על כך שנאלצנו לצאת במזג האוויר הזה וגם נותנים טיפ גבוה יותר מהרגיל".
כהן. "חלק מהלקוחות מקבלים אותנו עם התנצלות"
מה התגובות של הלקוחות שמזמינים ביום כזה?
אמיר נפתלי, "תן ביס": "חיוך רחב והערכה רבה, משדרים ש'הצלתי' אותם כאשר הבאתי את הארוחה הטעימה שבחרו".
פיירמן: "יש לקוחות שמתנהגים רגיל ואומרים שלום וביי, ויש כאלה שאומרים כל הכבוד לך שאתה עובד ביום כזה, סע בזהירות, תשמור על עצמך".
לקוחות מודים לכם בדרכים מיוחדות?
פיירמן: "יש כאלה שמציעים להיכנס, להתייבש ולשתות משהו חם, ויש כאלה שאומרים לך תשאיר את המשלוח על הדלת ובכלל לא יוצרים איתך קשר".
דוד: "יצא לי שהגעתי ללקוחה וכשראתה אותי נוטף מים היא אמרה לי 'אני מה זה מצטערת שהבאתי אותך במזג האוויר הזה', הציעו לי להיכנס להשתמש במגבת שלהם, ויש שהציעו משהו חם לשתות".
הסיפור הכי ביזארי שנתקלתם בו?
נפתלי: "בשבוע שעבר הגעתי רטוב למשלוח ובבית היו כמה חבר'ה ששיחקו פוקר. הם החליטו, כאות הוקרה על המשלוח המהיר, שהיד הבאה שישחקו בפוקר תהיה בשבילי ובזכות זה עשיתי טיפ של 500 שקל".
פיירמן: "פעם הלכתי למשלוח, דפקתי בדלת, אמרתי שלום וביררתי עם הבנאדם, שהוא זה שביצע את ההזמנה. הלקוח שילם על המשלוח השאיר לי טיפ ובירך אותי לשלום. כשהגעתי חזרה לסניף התברר כי היתה טעות בכתובת ושהבנאדם שהזמין את המשלוח לא קיבל אותו עדיין. מתברר שהבנאדם שלקח ממני את ההזמנה לא ביצע אותה וסתם קיבל משלוח ועבד עליי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו