בשורה נהדרת לטבעונים ולצמחונים: צוות הפיתוח של אסם-נסטלה השיק היום (שלישי) על מוצר חדש – תחליף טונה טבעוני, כלומר, טונה מן הצומח, שתשווק בעולם תחת השם VUNA.
הטונה מן הצומח תיוצר בישראל ותשווק בשווקים רבים בעולם. מדובר במוצר שעשוי מחלבון מן הצומח, חלבון סויה וחלבון אפונה והוא דומה בטעמו ובמרקמו לדג הטונה. בשלב הראשון המוצר ישווק בישראל בשוק המקצועי הכולל מסעדות, בתי קפה ועוד ובהמשך ישווק לצרכן הפרטי.
ראשית, ישולב המוצר במטבחי רשת לנדוור, שתגיש שלוש מנות בהן ישתלב: כריך VUMA עם אבוקדו ולימון כבוש (44 שקלים), סלט ניסואז טבעוני (61 שקלים) וממרח VUNA שישולב בארוחת הבוקר הטבעונית של הרשת.
בכל הנוגע לערכים התזונתיים: המוצר החדש מכיל 206 קלוריות ל 100 גרם מזון, לעומת 194 קלוריות ב 100 גרם של שמן צמחי לאחר סינון ו 18 גרם חלבון לעומת 26 גרם בטונה רגילה.
המוצר מכיל 13 % שומן לעומת טונה רגילה , 300 מ"ג נתרן לעומת 390 מ"ג בטונה רגילה, 0.5 פחמימות לעומת 0 פחמימות בטונה רגילה ו 7.7 גרם סיבים תזונתיים לעומת 0 גרם בטונה רגילה. עם זאת במוצר החדש אין אומגה 3 כמו בטונה.
שוק הטונה בישראל נאמד בכ- 700 מיליוני שקלים. כמיליון מנות עם טונה מוזמנות בכל שנה במסעדות, כאשר המנה הפופולארית ביותר היא סלט טונה. עד כה, לפי החברה, לכשלושה מיליון אנשים בישראל המעידים על עצמם כחצימחונים , כלומר שבוחרים לשלב פחות מזון מן החי בתזונה שלהם ומחפשים חלבון אלטרנטיבי, לא היה תחליף ראוי לדג הפופולרי ביותר בישראל.
באסם-נסטלה מציינים גם כי למעלה מ-44% מהאמריקאים, 65% מהאירופאים, 42% מהסינים, ו- 30% מהישראלים כבר הצהירו כי הם מפחיתים אכילת בשר, עוף ודגים מתוך רצון לשמור על קיימות הפלנטה, בריאות או מסיבות אמוציונאליות.
"ההשקה של המוצר היא המשך התפתחותו של חזון תזונתי של ישראלים צעירים: ד"ר מיכה שמר וגזי קפלן ז"ל שגדלו בקיבוץ לוחמי הגטאות ולפני 40 שנה חשבו שהעולם הזה יהיה יותר טוב אם הוא יתבסס על תזונה צימחונית והקימו את טבעול", מספר מנכ"ל אסם- נסטלה, אבי בן אסאייג.
"שניהם היו אנשי חזון שראו לנגד עיניהם מציאות שבה בני אדם יתבססו לא רק על חלבון מן החי אלא מן הצומח. הם ראו שהמסלול שהעולם צועד אליו הוא לא בר קיימא. היום ממשיך את זה הדור הצעיר שמפתח וממציא מוצרים , בניהם ד"ר מעוז גרופר, המדען הראשי של הקבוצה".
"היום תעשיית החלבון אשר מבוססת על צימחונות, מגלגלת כמה מיליארדים של דולרים בעולם וזה החל כאן במדינת ישראל. אנחנו משלימים את בנית מפעל טבעול בקרית גת, אשר עובר מלוחמי הגטאות. לאחר שהשקנו מגוון רחב של מוצרי חלבון כדוגמת נקניקיות והמבורגרים, היום אנחנו מביאים בשורה חדשה, היום אנחנו יורים יריית פתיחה כי אנחנו לוקחים את עולם הטבעונות והצמחונות לים".
"אנחנו סוללים דרך חדשה לפיה נפתח מגוון רחב של מוצרים שמתבססים על דגת הים, שכולם צמחונים וטבעונים. היום אנחנו משיקים את המוצר הראשון שהוא פרי פיתוח ישראלי. היו עוד צוותים של נסטלה שעבדו על אותו פיתרון. הצוות שלנו יצר מוצר שניצח את כולם והמוצר הישראלי אמור להיות מיוצא לכל העולם, כאשר זו יריית הפתיחה. זה יתחיל בטונה טבעונית וזה ימשיך בשורה של פיתרונות".
"זה שער לעולם חדש. בקרוב נראה סטייק של דגים ונתחי טונה שנמצאים במעבדות הפיתוח ויצאו לשוק. בחלבון הצמחי רואים תנופה מטורפת בעולם. בעוד כמה שנים היא תגלגל מאות מיליארדים דולרים. הקצב גדל מאד גם במדינת ישראל, כאשר אנחנו רואים כל חודש משפחות חדשות מצטרפות".
"התעשייה הזו מתפתחת כי המוצרים הללו הפכו להיות יותר טעימים וקרובים לדבר האמיתי. כשהחברים בנסטלה הגיעו עם סנסשיונל ביקשתי להשוות אותו מול המבורגר רגיל הכי טוב בעיר. בצוות של הטונה זה היה הדבר הכי קרוב לדבר האמיתי".
"בנוסף, המוצרים הללו הרבה יותר בריאים ואנחנו יודעים בדיוק מה יש בהם, כמה חלבון ומה מקורו, עד כמה הוא מושלם ופחות מושלם וזה אתגר. לא כל חלבון מציע את כל חומצות האמינו שאנחנו צריכים. יש פה תעשייה שהיא חשובה והיא קריטית. העולם הופך להיות הרבה יותר צפוף בבני אדם והמשאבים נהיים צפופים הרבה יותר ואנחנו צריכים לחשוב על פיתרונות תזונה בני קיימא. תעשיית הבשר והחלב העולמית אחראית בהיקף ניכר על הפליטות של גזי החממה. יש לאנשים יותר כסף ופחות שטחי מרעה ומים ולכן תעשיית המזון צריכה למצוא פתרונות חדשים כדי להזין את העולם".
"אם נמשיך לצרוך את החלב מהפרה או חלבון מהפרה, כבשה או כל יצור חי אין סיכוי שתעשיית המזון תוריד את היקף הפליטות שלה. הדרך היחידה זו מציאת פתרונות אלטרנטיבים וזה מה שאנחנו עושים. אין לי ספק שהיא תמשיך לצמוח. שיעור הצמיחה שאנחנו יכולים לראות לנגד עינינו הוא עצום בהיקפו כי מעגל האנשים שנכנס הוא גדול".

לגבי פוטנציאל המכירות של מוצר זה בעולם אמר בן אסאייג: "זו אבולוציה. מוצרים חדשים צומחים לאט לאט, אבל בהחלט זה יגיע לא תוך הרבה זמן לעשרות מיליוני דולרים".
חגית אדלר, מנכ"לית החטיבה המקצועית באסם-נסטלה הוסיפה כי "וונה זו הטונה החדשה. מבחינתנו זה הנושא החם ביותר במזון. כולם משקיעים בפוד טק סכומי עתק. קהל הצמחונים הולך וגדל והוא הגיע ל 10%. כבר למעלה מ 30% מעידים על עצמם שהם מפחיתים באכילת בשר. לנסטלה כבר יש בעולם חלופה לביצים ולמאכלי ים ואנחנו פורצי דרך בתחום הדגים. זה מאתגר כי זה שצרכן הוא צמחוני או מפחיתני זה לא אומר שהוא רוצה להתפשר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו