Loading...

ביקורנו מפעל של במבה

"אין כמו במבה": מה הפך את החטיף לאייקון ישראלי?

בעולם האוכל המקומי, רווי טרנדים וחידושים, יש מוצר אחד שעומד איתן מעל כולם, כבר 61 שנה • מעטים יודעים שהמסע שלהמותג האהוב החל דווקא ככישלון, אך החלטה גורלית הצילה את המפעל מקריסה • הסיפורים שלא הכרתם על המוצר שנמצא כמעט בכל בית

עולם האוכל המקומי, בדגש על חטיפים ומתוקים, ידע ויודע אין סוף טרנדים, בטח בשנים האחרונות, רוויות גירויים ורשתות חברתיות, חלקם מיובאים (שוקולד דובאי), חלקם מקומיים (קראנץ פיסטוק), חלקם אורחים לרגע וחלקם עדיין כאן עמנו, בעוצמות כאלה ואחרות. אבל אם נשאיל לרגע את הסלוגן שהפך להיות חלק מה"ישראליות" כבר לא מעט עשורים, לא היה כמו, לא יהיה כמו ואין כמו... במבה.

מהפכת הטעם שהצילה מפעל

את סוד הקסם של החטיף הצהוב קשה להסביר, אבל על העובדה שמדובר בקונצנזוס שהופך אותו כבר 61 שנה למאכל הישראלי האייקוני (עם כל הכבוד לפלאפל) אי אפשר להתווכח.

מעטים יודעים שהמסע של במבה החל דווקא ככישלון - בשנת 1964 השיקה אסם חטיף תירס בטעם גבינה שלא זכה להצלחה המצופה. רגע לפני סגירת המפעל, התקבלה החלטה גורלית: לצפות את החטיף בחמאת בוטנים. מהלך זה שינה את ההיסטוריה הקולינרית של ישראל, והוביל ליצירת החטיף האהוב והמזוהה ביותר עם התרבות הישראלית.

"יש תינוקות שזה המוצק הראשון שהם אוכלים", מספר בגאווה נחום זיימן, מנהל חטיבת חטיפים ומאפים באסם, לטענתו, זאת גם הסיבה שבישראל שיעור האלרגים לחמאת בוטנים הוא מהנמוכים בעולם.

אבל זה ממש לא חטיף לתינוקות בלבד, למעשה זה כנראה החטיף היחידי שחוצה גילאים ודורות, שמלווה אותנו בכל כך הרבה רגעים בחיים, החל מגיל ינקות כאמור, דרך הילדות, בצבא וגם כהורים, שבסוף גונבים לילדים את שאריות החטיף האייקוני.

התינוק של במבה, צילום: יח"צ אסם

האייקון התרבותי: התינוק של במבה

בתחילת שנות ה-90, נולד סמל נוסף שהפך לחלק בלתי נפרד מהמותג - דמות התינוק המפורסמת. היא נוצרה על ידי האנימטור גיל אלקבץ בשיתוף עם "אולפני אנימה" וחברת הפרסום "אריאלי". הסלוגן המפורסם "אמא אבא - במבה" נולד בהשראת מילותיו הראשונות של בנו של איש הקריאייטיב עופר גולן ממשרד הפרסום "אריאלי", שאמר "אבא - במבה". וכמובן, מי יכול לשכוח את הג'ינגל האהוב והמוכר "אין אין אין כמו במבה"?

המהדורות המיוחדות של במבה, צילום: יח"צ

המספרים מדברים בעד עצמם - במבה היא החטיף הנמכר ביותר במדינת ישראל. הייצור מתרחש חמישה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה, כאשר ביום מיוצרות כמיליון שקיות במבה במפעל בקריית גת. החטיף אף חצה גבולות ומיוצא לחו"ל, כשהמותג משווק גם במגוון רשתות גדולות ומובילות בארה"ב.

באסם לא נחים על זרי הדפנה. במרוצת השנים הושקו מהדורות מיוחדות רבות וטעמים שונים של במבה, חלקם במהדורה מוגבלת וחלקם נשארו כמהדורה קבועה על מדפי החטיפים. דוגמה בולטת היא במבה נוגט, שהושקה לכבוד חגיגות ה-60 למדינת ישראל, זכתה להצלחה כבירה ומיוצרת מאז ועד היום.

מרכז המבקרים של במבה, צילום: עזרא לוי

מרכז המבקרים: חוויה ישראלית אייקונית

בשנת 2023 נפתח מרכז המבקרים של במבה בקרית גת, המאפשר לילדים (ולהוריהם) לחוות את ייצור החטיף האייקוני בצורה אינטראקטיבית מהנה במיוחד, תוך צפייה בתהליך הייצור שמתרחש במפעל. מרכז המבקרים מחזק את החיבור בין הצרכנים למותג, ומציע הצצה ייחודית לתהליך הייצור של אחד מסמלי התרבות הישראלית.

לקראת יום העצמאות ה-77 של מדינת ישראל, במבה ממשיכה להוות סמל לישראליות ולאוכל שמחבר דורות. החטיף האפוי, העשוי מבוטנים ותירס ומועשר בוויטמינים וברזל, הוא הרבה יותר מסתם חטיף - הוא חלק בלתי נפרד מהזהות התרבותית הישראלית. עם כל שקית במבה שנפתחת, נפתח גם רגע נוסטלגי, המתחבר לזיכרונות ילדות, לטיולים, לימי הולדת, לצבא, ולאינספור רגעים ישראליים טיפוסיים.

אייקון ישראלי כבר 61 שנה, צילום: יח"צ
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...