במהלך חסר תקדים שמטרתו להפחית צריכת מזון מתועש בקרב תושבי בריטניה, בדגש על ילדים ובני נוער, החל מאוקטובר 2025 כבר לא יהיה ניתן לפרסם בממלכה המאוחדת מודעות מקוונות שמקדמות ג'אנק פוד. כמו כן, ייאסר שידור פרסומות דומות בטלוויזיה לפני השעה תשע בערב.
תת-שר הבריאות הבריטי אנדרו גווין, אמר שהצעדים החדשים נועדו להגן על ילדים ולהילחם בשיעורי ההשמנה במדינה. לפי נתונים מעודכנים של ממשלת בריטניה, יותר מילד אנגלי אחד מתוך חמישה (21.3 אחוזים) סובל ממשקל עודף עוד לפני שהוא מתחיל ללמוד בית ספר יסודי, והמספר הזה נוסק לילד אחד מתוך שלושה (36.6 אחוזים) לקראת סיום הלימודים בבית הספר.
אז אילו מאכלים ומשקאות ימצאו את עצמם מחוץ לנתח עוגת הפרסום? יש שני קריטריונים שעל המוצר להשתייך אליהם כדי לזכות בכבוד המפוקפק. ראשית, המוצר חייב להיות מוגדר כ"לא בריא" לפי מדד רשמי של ממשלת בריטניה, מדד שלוקח בחשבון את ריכוזי המלח, השומן, הסוכר והחלבון שבמזון.
הקריטריון השני הוא השתייכותו של המוצר לאחת מהקטגוריות הבאות, אשר כוללת בעצמן כמה תתי-קטגוריות: משקאות קלים ממותקים, חטיפים מלוחים, דגני בוקר, חטיפי אנרגיה וחטיפי חלבון, שוקולד וממתקים, גלידות וקינוחים קפואים, עוגות ועוגיות, מאפי בוקר, יוגורטים ממותקים, קינוחי ג'לי ופודינג, פיצה ומאפים דומים, מוצרים מבוססי תפוח אדמה וארוחות מוכנות.
מוצרים שיוחרגו מהחרם הפרסומי הם מזון לתינוקות, מוצרים דיאטטיים ותחליפים ותוספים שנועדו לצריכה מסיבות רפואיות. אף שבריטניה היא ללא ספק המדינה הראשונה שמקדמת חוק כל כך מחמיר, גם נורבגיה מעוניינת להגביל פרסום של ג'אנק פוד לבני 18 ומעלה, ואילו בפורטוגל אסור לפרסם ברדיו ובטלוויזיה מזון לא בריא כשלפחות רבע מהצופים הם בני מתחת ל-16. בקרוב גם בישראל?
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
