הנציבות האירופית הטילה קנס של 337.5 מיליון אירו (כ- 366 מיליון דולר) על "מונדלז", ענקית הממתקים האמריקאית העומדת מאחורי מותגים כמו טובלרון, אוראו, קדבורי ומילקה. זאת בשל מה שהיא מגדירה כ"התנהגות אנטי-תחרותית" ו"מניעת מסחר בין מדינתי".
המפקחת על התחרות באיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, האשימה את מונדלז ב"הגבלת המסחר חוצה הגבולות של מוצרי שוקולד, עוגיות וקפה בתוך האיחוד האירופי". לדברי וסטגר, החברה לממתקים וחטיפים, שממוקמת בשיקגו, הפרה את כללי התחרות של האיחוד האירופי "על ידי מעורבות בהסכמים או בפעולות מתואמות אנטי-תחרותיות שמטרתן להגביל את הסחר חוצה הגבולות של מוצרי שוקולד, ביסקוויט וקפה שונים, באמצעות ניצול לרעה של מעמדה הדומיננטי בשווקים לאומיים מסוימים למכירת טבלאות שוקולד", כך מתוך הצהרה שיצאה לתקשורת.
וסטגר גם אמרה לעיתונאים בבריסל ש"זה פגע בצרכנים ששילמו יותר עבור שוקולד, עוגיות וקפה". היא הוסיפה: "המקרה הזה עוסק במחירי המצרכים. זוהי דאגה מרכזית של אזרחים באירופה. הבעיה בולטת עוד יותר בזמנים של אינפלציה גבוהה מאוד, כאשר רבים נמצאים במשבר יוקר המחיה".
מונדלז, שנודעה בעבר בשם קראפט, היא אחת מיצרניות השוקולד, העוגיות והקפה הגדולות בעולם ובשנה שעברה השמה הכנסות של 33 מיליארד אירו (כ-36 מיליארד דולר). הנציבות האירופית האשימה את החברה במניעת פעילות מסחרית של סוחרים ממכירת מוצרים בין מדינות האיחוד האירופי בין השנים 2015 ו-2019, למרות שהגוש באיחוד שומר על שוק יחיד המיועד להבטיח את התנועה החופשית של סחורות.
בהמשך הצביעה וסטגר על 22 דוגמאות לפיהן מונדלז נמצאה מעורבת בהסכמים או בתיאומים אנטי-תחרותיים. במקרה אחד, מונדלז הואשמה במשיכת חטיפי שוקולד מהולנד כדי למנוע את מכירתם מחדש בבלגיה, שם נמכרו במחירים גבוהים יותר. במקרה נוסף, ענקית הממתקים הואשמה בסירוב לספק סחורה למסחר בגרמניה כדי למנוע את מכירת השוקולד מחדש באוסטריה, בלגיה, בולגריה ורומניה שם המחירים היו גבוהים יותר.
הקנס הכספי הגבוה, עליו הוכרז ביום חמישי האחרון, הוא הקנס התשיעי בגודלו אי פעם שהוטל על ידי האיחוד האירופי. עם זאת החברה הדגישה כי "לא יהיה צורך בנקיטת צעדים נוספים למימון הקנס" וביקשה להבהיר כי "הקנס נוגע לתקריות בודדות שרובן חדלו או טופלו הרבה לפני חקירת הנציבות". בהצהרה של מונדלס נמסר בין השאר כי "רבות מהתקריות הללו נגעו להתקשרויות עסקיות עם מתווכים, כאלה שבדרך כלל מתבצעות באמצעות מכירות חד פעמיות מפוזרות, וכן מספר מוגבל של מפיצים קטנים המפתחים עסקים חדשים בשווקי האיחוד האירופי - שבהם מונדלז אינה נוכחת או לא משווקת את המוצר המדובר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו