גלידה או ג'לטו? תודו שלא ידעתם שזה לא אותו דבר

אם כקינוח מתוק בסוף ארוחה או סתם כנשנוש שמשמח את הנשמה - שניהם נחשבים לאחד המאכלים האהובים ביותר בעולם • עכשיו תוכלו גם לזהות מתי חשקה נפשכם בזה ומתי בזה • פרטים בכתבה

Young woman licking a new fantasy flavour of blue ice cream. צילום: Getty Images

גלידה היא אחד הקינוחים האהובים ביותר בעולם, ועם המתיקות הנלוות לכל כדור שאנו אוכלים בתאווה – אי אפשר שלא להסכים עם הבחירה הזו. אבל האם אי פעם תהיתם מה ההבדל בין גלידה לג'לטו?

למרות ששני הקינוחים הללו מכילים חלב, שמנת וסוכר – הם לא נחשבים לאותו המאכל. בדרך כלל, לגלידה יש יותר שומן מאשר לג'לטו בגלל כמות גדולה יותר של שמנת לעומת חלב שיש בה. גלידה היא גם אוורירית יותר ובעלת מרקם רך יותר. לעומת זאת, בג'לטו יש בדרך כלל יותר חלב מאשר שמנת, מה שהופך את טעמו לעדין ועז יותר.

טעמים שונים בג'לטריה באיטליה, צילום: Getty Images

על פי מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA), גלידה חייבת לכלול לפחות 10% שומן חלב, אם כי למרבית המותגים יש חלב בעל 14%-25% שומן. מנקודה זו, כל אחד יכול לקחת את הכיוון שלו – וכהוכחה לכך, אפשר ללהיווכח לשוני הגדול שיש בין גלידות וגלידריות ברחבי העולם.

ג'לטו, לעומת הגלידה, הוא קינוח איטלקי קפוא שהתרגום שלו מהשפה של ארץ המגף היא, ובכן, "גלידה". השוני נובע מכך שבג'לטו יש 4%-9% שומן חלב, נתון נמוך משמעותית כשמדובר בטעם ובמרקם.

המנה בבסיסה בדרך כלל אינה כוללת ביצים, אבל יכולה להכיל אותן. בנוסף, ג'לטו, שמרכיביו מפוסטרים ואז מקוררים ומעורבבים, בדרך כלל נשמר בטמפרטורה גבוהה יותר יחסית מזו של גלידה, מה שתורם לחלקלקות המרקם שלו (שבעצמה מגיעה בזכות המכונה שמכינה אותו ומכניסה לתוכו מעט מאוד אוויר). ואם תרצו שהג'לטו שלכם ייחשב כאיטלקי מסורתי, אז דעו שלשם כך תצטרכו שיהיו בו לפחות 3% שומן חלב.

למה להתלבט אם אפשר לאכול גם וגם? חנות גלידה, צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר