רופא, יינן, קצין וג'נטלמן: האיש שייצור עבורכם יין לפי טעמכם המדויק

דני יניב הוא לא יינן קונבנציונלי • הוא רופא משפחה בכיר המתמחה בסכרת ומטפח כרמים בחצרו • בעת המלחמה הוא משרת כרס"ן במילואים • בעקבות המלחמה הוא מפעיל את המיזם "חבית פרטית"

ד"ר דני יניב. צילום: ללא

ד"ר דני יניב הוא יינן לא שגרתי. בימי השגרה עובד דני כרופא משפחה בכיר המתמחה במחלות סוכרת, כשבלילות ובסופי שבוע הוא מטפח את כרם גפני היין הצמוד לביתו שבכפר בן נון, ומייצר ממנו יין. בעת מלחמה, על אף שישים שנותיו, הוא משרת כרס"ן במילואים באוגדה 99, וככה למיילים מהפציינטים הוא משיב בשעות הקטנות של הלילה, חוטף כמה שעות שינה - עד כמה שיכול הורה ששני ילדיו משרתים ונלחמים כקצינים אף הם למען המדינה – ואז הוא מקיץ לעוד יום עמוס פעילות. בקיצור, איש עסוק.

"נקראתי למילואים מיד למחרת שמחת תורה", הוא מספר לנו, "כשלשמחתי הבציר כבר היה אמנם מאחורינו, אבל עדיין הקושי בתפעול היקב גדול. אנחנו מייצרים כמעט 50,000 בקבוקים מדי בציר, והיינן שלנו, איציק לוטן, אמנם נמצא אבל רוב הצוות מגויס או שנמנע ממנו מלהגיע. אנחנו פעילים מאד במזרח הרחוק ויש לנו שיתופי פעולה מאד מעניינים שם. בין היתר, אנחנו בין היקבים הישראליים היחידים שמשתתפים בתערוכת וינאקספו – אסיה, תערוכה היין הגדולה והחשובה בחלק הזה של העולם, מכרנו חביות משומשות שלנו למזקקת וויסקי יפנית והם מיישנים בהן את התזקיקים שלהם ועוד.

לא יינן קונבנציונלי, צילום: ללא

חלק לא מבוטל מהיין שלנו מיוצא למזרח, אבל מאז פרוץ המלחמה, הלקוחות שם – במדינות כמו סינגפור, יפן ודרום-קוריאה – החליטו "לשבת על הגדר" ובינתיים ביטלו את ההזמנות מאתנו. גם השוק הכשר בארה"ב, למרות שהוא מאד מפרגן למוצרים ישראליים ובמיוחד מאז תחילת המלחמה, נמנע מצריכת יינות ישראליים מבציר 2022, כיוון שזו היתה שנת שמיטה, ותבין שהגענו לסיטואציה לא סימפטית בה רוב יינות 2022 שלנו נשארו במרתפי היקב מבלי שאנו יכולים למכור אותם ועם בור תזרימי לא קטן".

ומה קורה כרגע עם המכירות בישראל? 

יניב: "הבעיה העיקרית שלנו היא מצב הרוח הלאומי. בגלל המלחמה אין לאנשים מצב רוח וחשק לשתות – מה שמאד מובן כשלעצמו – אבל זה פוגע במכירות כי יין הוא משקה חברתי. אפילו בניגוד לוויסקי או ברנדי שאין לאנשים בעיה לקחת איזה שוט קטן בבית בסוף היום – הרי שבשביל לשתות יין צריך חברה, אנשים, אוכל וכו', וכרגע אין לנו ראש לחגוג. יין מעניק תחושה של כיף, ועכשיו זה לא הזמן. אני מאד מבין את זה אבל בשורה התחתונה אנחנו לא מוכרים מספיק".

לא מוכרים מספיק, צילום: ללא

אנחנו מנהלים את השיחה הזו עמוק לתוך הלילה, באחת ההפוגות בהן הגיע יניב לחופשה, ואיכשהו השיח הזה מחזיר אותנו לימים של נורמליות, כשיניב מתגלה כאיש שיחה נעים וידען לא קטן גם בהיסטוריה של היין.

דווקא ליין ולמלחמות יש היסטוריה עשירה...

יניב: "זה נכון. בהיסטוריה של העולם היו צבאות שהחיילים שתו תוך כדי מלחמה לא מעט יין – בצבא הצרפתי, ברומא העתיקה, אפילו הצלבנים בעת מסעותיהם קיבלו תפריט יומי שכלל גאלונים של יין. כנראה שמה שהחמאס עשה פה עם הקפטגון הם עשו אז עם יין...".

אז איך בכל זאת אפשר לתמוך בתעשיית היין בעת הזאת?

יניב: "לקנות בקבוק יין שלנו זה תמיד נחמד אבל מי שבאמת רוצה לתמוך ביקבים עכשיו, יכול לעשות אצלנו 'חבית פרטית'. זה מיזם נהדר שבו אנשים פרטיים, קבוצות של חברים או אירגונים, מגיעים אלינו ליקב לסדרה של מפגשים עם היינן שלנו ואיתי, טועמים את חומרי הגלם (כלומר את היינות השונים במהלך ההכנה שלהם) ומרכיבים בעצמם את החבית הבלעדית שלהם. הם מלווים את ההתפתחות של היין במהלך שנה שלמה ומרכיבים את הבלנד הסופי. התהליך מאד מהנה ובסופו של דבר מקבלים כ-300 בקבוקים (תכולה של חבית סטנדרטית היא כ-225 ליטר – ר.פ.). זה תומך ביקב כי זו המכירה של כמות גדולה יחסית של בקבוקים, וזה מצוין ללקוחות גם בגלל שהתהליך מהנה, גם מפני שהיין הוא לפי טעמם המדויק וגם בגלל שהמחיר פר בקבוק נמוך משמעותית מול מחיר בקבוק בודד של היקב".

תוכלו ללוות את תהליך הייצור,

ואיך היין?

ספיישל אדישן 2020 - ממסך מרשים של 66% קברנה סוביניון, 24% מרסלן ו-10% מרלו, שנבצרו ידנית והתיישנו כשנה וחצי בחביות אלון. גוון עמוק ויפה, אף מורכב ונעים של פירות יער כהים, ציפורן ומעט אדמתיות, כשבטעימה הוא עשיר ועגול, קטיפתי, בעל טעמי דובדבן ואסנה, עם מעטפת עץ טובה. מרשים. (150 שקלים).

EBONY 2022 – יין נדיר שמיוצר אחת לשבע שנים מענבים שגדלו בכרם גבוה שספר המדבר (דרום מזרח גוש עציון). הממסך הורכב מ-73% קברנה סוביניון, 15% פטיט סירה, 8% מרסלן ו-4% מרלו, שהתבגרו כשנה בחביות צרפתיות. באף ניחוחות פרי שחור ותבלינים היוצרים מורכבות מעודנת, ובלגימה הוא בעל מרקם קטיפתי וגוף מלא. עתיד להתיישן יפה בשנים הקרובות (150 שקלים).

מימין: צביקה אמיתי וחברי המועדון,

חוויית יין משותפת

גם מי שאין באפשרותו לארגן קבוצה או לרכוש בעצמו כזו כמות של יין יכול להצטרף לחבורת "נחמת שותים" של צביקה אמיתי, חובב יין ותיק ובעצמו בעלים של יקב לשעבר (יקב זמורה שנסגר). במסגרת מועדון היין הזה ניתן להצטרף לטעימות ייחודיות, להכין חביות פרטיות כאלה במבחר יקבים, ליהנות מקבוצות רכישה של יינות אקסלוסיביים שמוצעים רק במסגרת חברי המועדון ועוד. (לפרטים והצטרפות חפשו בפייסבוק את "נחמת שותים").

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר