סניף סטארבקס. צילום: צילום: אי.פי

סטארבקס שוב מסתבכת: עומדת לחקירה על הפרת זכויות הגנת הצרכן

"הקואליציה להגנת הצרכן של מדינת וושינגטון" הגישה תלונה לתובע הכללי של המדינה נגד מעצמת בתי הקפה, לפיה האפליקציה וכרטיסי התשלום שלה "מתעתעים ולא הוגנים" • נציג הרשת: "אם וכאשר מתעוררת בעיה כלשהי, מחלקת שירות הלקוחות תשמח לפתור אותה"

נראה שהצרות לא מפסיקות לפקוד את סטארבקס. תלונה חדשה שהגישה "הקואליציה להגנת הצרכן של מדינת וושינגטון" (ה-WCPC) נגד מעצמת בתי הקפה האמריקנית גורסת כי האפליקציה של סטארבקס וכרטיסי התשלום הדיגיטליים הנטענים שלה "מתעתעות ולא הוגנות", ולמעשה פותחו מלכתחילה כדי להערים על הצרכנים ולגרום להם להוציא הרבה יתר כסף משתכננו, בדומה ל"שירות מנויים לא רצוני".

התלונה, המתפרשת על פני לא פחות מ-15 עמודים, נשלחה לתובע הכללי של מדינת וושינגטון, בוב פרגוסון, ודורשת ממנו לחקור האם דפוסי הפעולה של סטארבקס (שנוסדה במדינת וושינגטון ומשרדי ההנהלה שלה ממוקמים בעיר סיאטל) מפרות את חוקי הגנת הצרכן במדינה.

קפה סטארבקס, צילום: יח"צ

בין היתר נטען בתלונה כי מכיוון שניתן להטעין את כרטיסי התשלום בכפולות של עשרה דולרים בלבד ולא בסכומים ספציפיים (של מוצר מסוים, למשל), בסופו של דבר תמיד נשארים עם עודף שאין מה לעשות איתו. כמו כן, גם סכומי הטיפ הקבועים שאפשר להעניק לעובדים לא משאירים מקום לתמרון.

לשם ההמחשה, אם היתרה בכרטיס היא למשל 2.34 דולר, לא ניתן לתת את הסכום המדויק הזה כטיפ על מנת שהיתרה תרד לאפס. "העובדה שסטארבקס מונעת מלקוחות שמשלמים באפליקציה לקבל החלטות שלקוחות שמשלמים בקופה הרגילה יכולים לקבל, מעידה על כך שהחברה פיתחה במכוון פלטפורמת תשלום שתשפיע על התנהגות הלקוח באופן שייטיב עם סטארבקס ויפגע בלקוח", נכתב בתלונה.

האפליקציה של סטארבקס ב-App Store, צילום: ללא

כריס קרטר, ממנהלי קואליציית הצרכנים, אמר כי "כמה דולרים פה וכמה דולרים שם שנותרים בפלטפורמת התשלום אולי לא נשמעים כמו הרבה, אבל הם בסופו של דבר מצטברים". קרטר הבהיר כי בחמש השנים האחרונות, גרפה סטארבקס לכיסה סכום אסטרונומי של קרוב ל-900 מיליון דולרים לא ממומשים מכרטיסי תשלום דיגיטליים ומהאפליקציה של הרשת - כסף שלכאורה לא נעשה בו שימוש מהסיבות שהועלו בתלונה.

בריטני פרגוסון, עובדת חברת תעופה המתוארת כאחת מנפגעות סטארבקס, הוסיפה: "אני מרגישה שיש לי מחוייבות אישית לגרום לתאגידים לשאת באחריות כשמדובר ביחס שלהן ללקוחות. חייבים לתת לצרכנים את החופש להשתמש בכסף ששילמו לסטארבקס כפי שירצו".

משרד התובע הכללי של וושינגטון אישר את קבלת התלונה. מנגד, נציג מטעם סטארבקס אמר שלקוחותיה מעריכים את הקלות והנוחות שהאפליקציה מציעה, וכי אם וכאשר מתעוררת בעיה כלשהי, מחלקת שירות הלקוחות תשמח לפתור אותה. יחד עם זאת, הרשת הבטיחה כי תשתף פעולה עם החקירה באופן מלא.

ועד עובדי סטארבקס, צילום: פייסבוק

נזכיר כי מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל עלה שמה של רשת בתי הקפה העולמית לכותרות בעוד שסניפים רבים שלה סבלו ממקרי ונדליזם על רקע הבעת התמיכה של איגוד העובדים בחמאס, צעד שזכה לגינוי מההנהלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו