היין האדום גורם לכאבי ראש? זאת ככל הנראה הסיבה לכך

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו סבורים כי הם פתרו את התעלומה סביב כאבי הראש הנלווים לשתיית יין אדום אצל חלק מהאנשים • הם גם גילו קשר בין יין אדום לתרופה הניתנת לאלכוהליסטים • למה זה קורה והאם בקרוב נוכל לשלוט בתופעה? פרטים בכתבה

יין אדום . צילום: Getty Images

האם נפתרה התעלומה סביב תופעה מוכרת שנגרמת בעקבות שתייה מתונה של יין אדום? חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, בסן פרנסיסקו, פרסמו כי הם פתרו את החידה בת אלפי השנים, שאפפה באשר לכאבי ראש שחלק מאיתנו חווים תוך זמן קצר אחרי שתיית יין אדום.

ראשית נסביר שלא מדובר בתופעת ההנגאובר המוכרת שחווים אנשים שצורכים אלכוהול בבוקר שלמחרת השתייה, אלא בסוג אחר של כאבי ראש. חלק מצרכני היין האדום חווים אותם מיד אחרי צריכתו, לעיתים כבר אחרי חצי שעה מרגע השתייה עצמה.

כאב ראש שחווים גם אחרי חצי שעה, צילום: GettyImages

התגלית היא של חומר המתפרק בתוך הכבד שמייצר סוג של סם בעל אותן ההשפעות שקיימות בתרופה הניתנת לאלכוהוליסטים במטרה לגמול אותם מההתמכרות לשתייה. "לדעתנו, יש לנו סוף סוף את ההסבר לתעלומה העתיקה הזו", אמר מוריס לוין, מנהל המרכז לכאבי הראש שפועל באוניברסיטה בראיון שנתן ל"הגרדיאן" הבריטי. לדבריו "כעת יש לערוך בדיקה מקיפה ומדעית על החומר שמצאנו בקרב אנשים הסובלים מהבעיה הזו".

למה זה קורה והאם אפשר להפחית את התופעה?

במחקר המדובר, שפורסם ב-Scientific Reports, התמקדו החוקרים בקבוצת תרכובות המצויה בכמות רבה ביין אדום - קבוצה של פלבנואידים פנולים. התרכובות הללו, שמופקות מזרעי הענבים ומהקליפה שלהם, מוסיפות לצבעו האדום של היין וכן לתחושות המיוחדות שמרגיש צרכן היין בפיו בעת השתייה. קבוצת תרכובות זו מצויה בכמות גדולה פי עשר ביין אדום מאשר ביין לבן ולכן העריכו החוקרים כי יתכן והפתרון לתופעה מצוי באחת התרכובות האלו.

הבדיקה העלתה כי אחד החומרים שנמצאים בתוך התרכובות הוא קוורצטין גלוקורוניד. חומר זה עוצר את אחד השלבים של פירוק היין בכבד. מדובר בעצירת השלב שבו מפרק הכבד את החומר הרעיל אצטאלדהיד, שנוצר במהלך תהליך עיכול היין בגוף, לחומר אחר בשם אצטט.

כרמים בפיימונטה, צילום: אורן בן חקון

עצירת הפירוק של היין, גורמת לאצטאלדהיד, הרעיל כאמור באופן יחסי, להצטבר בזרם הדם. רמות גבוהות מהחומר מובילות לשורה של תופעות גופניות כמו בחילות, הזעה, הסמקה בפנים וגם לכאבי ראש.
תהליך זה דומה מאוד לתהליך שמחוללת התרופה דיסולפירם, שניתנת לאלכוהוליסטים כדי לגרום להם תחושות קשות אחרי שתיית יין. גם הדיסולפירם, מונעת את פירוק האצטאלדהיד.

כמות הקוורצטין מהיין האדום מייצרת אצל אנשים רגישים או כאלו שסובלים ממיגרנות, כאבי ראש. למה חלק מהאנשים מפתחים כאבי ראש וחלק לא? הסיבה עדיין לא התבררה, אבל ניתן לשער שאצל חלק מצרכני היין קל יותר לחומר לעצור את תהליך פירוק היין מאשר אצל אחרים. יתכן גם שחלקנו רגישים יותר להימצאות של אצטעלדהיד בדם.

כעת מתכננים החוקרים לבחון את הממצא שלהם באמצעות ניסוי קליני שיבדוק את הופעת כאבי הראש ביחס לקבוצת יינות אדומים שונים שבהם יש יותר או פחות קוורצטין. "יתכן שכך נאפשר לצרכני יין אדום לבחור את היין שיש בו פחות מהחומר ובכך נקטין את הסיכוי שלהם להיפגע" סיכמו החוקרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר