התבלבלו במנה שהזמנתם? במסעדה הזו עושים זאת למען מטרה טובה

כל המלצרים העובדים ב"מסעדת ההזמנות השגויות" שביפן סובלים מדמנציה, ולכן לא תמיד מדייקים בהזמנות של הלקוחות • המקום הוקם במטרה להעלות את המודעות לדמנציה ולשינוי הגישה כלפיה • באתר המסעדה נכתב: "גם אם קיבלתם הזמנה שגויה, כל המנות שלנו טעימות"

מלצרית ב"מסעדת ההזמנות השגויות" שבטוקיו. צילום: יחסי ציבור

בדרך כלל, כשהמלצר טועה או מתבלבל בהזמנה שלנו, אנחנו נוהגים להחזיר את המנה למטבח מכיוון שזה לא מה שרצינו לאכול. לגיטימי, לא? אבל יש מסעדה אחת בטוקיו שביפן שהזמנות שגויות הן דבר שבשגרה בה, והלקוחות צריכים לקבל אותן בהבנה – ואפילו באהבה.

למעשה, אותן הזמנות עם טעות הן גולת הכותרת של המקום, שאפילו מתגאה בהן. הכירו את Restaurant of Mistaken Orders ("מסעדת ההזמנות השגויות", בתרגום מאנגלית), שמעסיק אך ורק מלצרים – רובם ככולם מבוגרים – הסובלים מדמנציה. לפיכך, בשל ההידרדרות המנטלית והקוגניטיבית שלהם, שגורמת לליקויים רבים בתפקודם, ייתכן מאוד שהם לא ידייקו בהזמנות שלכם, ואולי אפילו יגישו לכם מנה שבכלל לא קשורה לזו שחשקתם בה – למשל, סשימי במקום דג מטוגן, מרק מיסו במקום גיוזה או כוס קפה עם קשית שתייה – וזה בסדר גמור.

"מסעדת ההזמנות השגויות" נפתחה לראשונה בשנת 2017 על ידי במאי טלוויזיה יפני בשם שירו אוגוני, בתור מסעדת פופ-אפ וכמיזם ללא מטרות רווח. היא הוקמה במטרה להעלות את המודעות לדמנציה ולשינוי הגישה כלפיה. לכן, במקום תלונות וכעס, שומעים במקום בעיקר צחוק ומחמאות.

מלצרית ב"מסעדת ההזמנות השגויות", צילום: יחסי ציבור


"אולי תחשבו שזה מטורף – מסעדה שאפילו לא יכולה לקחת הזמנה נכונה", נכתב באתר הרשמי של המקום. "כל המלצרים שלנו הם אנשים שחיים עם דמנציה. אולי הם ייקחו את ההזמנה שלכם כמו שצריך, ואולי לא. אבל אתם יכולים להיות בטוחים שגם אם קיבלתם הזמנה שגויה, כל המנות בתפריט שלנו טעימות ומיוחדות".

המלצרים הקשישים במסעדה נראים מאושרים בעבודתם, למרות שכ-37% מהמנות שמוגשות במסעדה שגויות. במשך השנים צבר המיזם תאוצה, ואף זכה בפרסים ול"ספינאופים" דומים בקוריאה הדרומית ובאוסטרליה. כעת, אחרי שיפן נפתחה מחדש לתיירים לאחר הסרת כל מגבלות הקורונה, גם אתם מוזמנים לבקר בה – ובמסעדה יוצאת הדופן הזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר