גלידת מוצ'י . צילום: בקי כהן

מוצ'י: הלהיט היפני מגיע לפסטיבל גלידה ראשון בנמל

שוק FREEZE - פסטיבל שמוקדש כולו למאכל האהוב של הקיץ - יוצא לראשונה לדרך בשוק הנמל בתל אביב ומקבץ גלידריות מכל רחבי הארץ • אחד הדוכנים במקום מוקדש לגלידת מוצ'י, שכבשה את העולם בסערה • הוא מגולל סיפור מעורר השראה וגם כמה עובדות, שלא ידעתם על הקינוח האסייתי

יש האומרים שטרנד הרולאפס - מעטפת פרי נמתחת על גלידה צוננת - שאב השראה מטרנד שהגיע אלינו כמה שנים קודם לכן ממחוזותיה המרוחקים של אסיה - מוצ'י גלידה.

מאכל עגול ואסתטי, כיאה למטבח היפני. כדורי המוצ'י עשויים גלידה, שאינה על בסיס חלב ולכן היא טבעונית. הם מוצעים בטעמים שונים ולעיתים אף משונים. השוס - הם עטופים בבצק אורז דביק, מה שמעניק להם מרקם שונה ואלמנט מפתיע. המוצ'י צבר באיטיות פופולריות בכל רחבי העולם. ההייפ סביבו הגיע גם לישראל והפך גבוה בעיקר בקרב פודיז עם אהבה לאוכל אסייתי. לרוב אפשר למצוא את הקינוח הכדורי במסעדות אסייתיות.

מוצ'י בטעמים קיציים של אוקי דאקי,

בימים הקרובים אפשר יהיה ליהנות מהגלידה המיוחדת גם בפסטיבל הגלידות הראשון של ישראל "שוק FREEZE". הפסטיבל הקיצי, שמוקדש כולו למאכל האהוב של הקיץ, מתקיים בין התאריכים 2-3 באוגוסט בשוק הנמל בתל אביב בין השעות 17:00-22:00. במהלך ימי הפסטיבל יוצבו ברחבת שוק הנמל שלל עגלות עם ויטרינות צבעוניות עמוסות גלידות מפתות ממיטב הגלידריות ברחבי הארץ. זה לצד זה יוצעו במקום בין השאר גם: גלידת צנוברים של "פינולי" מתל אביב, גלידה אמריקאית בטעמי לוטוס ונוטלה של "סופטי", סורבה תפוזי דם של "גלילטו" מרמת הגולן, גלידת לחם וחמאה של "ארטה" התל אביבים, גלידה לבנונית עשויה חלב עיזים של פרח ראסלן ועוד.

גלידות מהפסטיבל בשוק הנמל, צילום: שני בריל

"בפעם הראשונה שטעמתי את המוצ'י, זה היה לי מוזר", נזכרת בקי כהן, בעלת מפעל הבוטיק לייצור גלידת מוצ'י "אוקי דאקי" שתפתח את הדוכן בפסטיבל. "גרתי אז בניו יורק ושם הטרנד התפשט במהירות משוגעת", היא נזכרת.

כהן התחילה לייצר את הקינוח המרענן יחד עם אביה, לאון כהן ואשתו השף קונדיטורית, אתי בן נעים. "אני חייתי אז בארץ אחרי שעליתי מוונצואלה. אבי ואשתו שהו בחופשה באשדוד, אבל המצב בוונצואלה הפך כל כך קשה, שהם פשוט החליטו להישאר ולהמשיך את חייהם כאן. אז חשבנו על עסק מהיר שאפשר להקים בכמה שבועות או חודשים".

מימין: בקי, לאון ואתי, צילום: בקי כהן

למה דווקא מוצ'י?

"ברגע שחושבים על עולם של מתוקים בארץ - הכל כבר קיים. אבל כשהיינו מבקרים במסעדות סושי בתל אביב ורצינו לסיים בקינוח, לא היו כאלה - היו מציעים לנו עוגיות שוקולד. אז אבא שלי אמר: 'למה שלא נייצר גלידה - רק גלידה אסיאתית'. בניו יורק, בכל פעם שהיינו יוצאים לאכול סושי, היינו מסיימים במאצ'ה - גלידת תה ירוק. שם מקבלים אותה מיד בסיום הארוחה כמו כוס קפה נחמדה. אז התחלנו בזה".

הניסיונות לשווק את המאצ'ה לחנויות ומסעדות בתל אביב לא צלח. "אנשים היו מסתכלים עלינו כאילו, מאיפה הגענו. איפה הווניל, איפה השוקולד? היו שואלים, למרות שהיה מדובר במסעדות סושי", נזכרת כהן. "אחת הבעיות הייתה באסתטיקה של המנה, אז החלטנו לנסות עם מוצ'י". היום את המוצ'י של העסק המשפחתי אפשר למצוא ביותר מארבעים מסעדות אסייתיות, חנויות בוטיק ומעדניות ברחבי הארץ. בפסטיבל ניתן יהיה ליהנות מכל 12 טעמי המוצ'י שהם מציעים, החל מפסיפלורה, מנגו או פירות יער, דרך סומסום שחור או תה ירוק וכלה בטעמים "סטנדרטיים" של שוקולד או וניל. מאז, המשפחה כולה עלתה לישראל ומתגוררת כאן עד היום.

המוצ'י של אוקי דאקי // צילום: ליטל אוהלי כהן

מוצ'י מהוואי ומוצ'י מיפן

"רבים בטוחים שמקור גלידת המוצ'י ביפן, אבל היא בעצם נוצרה בהוואי", מבהירה כהן ומסבירה שמאכל המוצ'י היפני המקורי הוא, למעשה, מעין פירה משעועית אדומה ותה ירוק במרקם קרמי אותו מצפים בבצק אורז. "לפני בערך 30 שנה שף בהוואי יצר את גלידת המוצ'י שאנחנו מכירים כי הייתה לו במקום גלידה אמריקאית. הוא בעצם היה הראשון ליצור את השילוב", מספרת כהן ומוסיפה: "להוואי מגיעים הרבה משפיענים יפנים והמוצ'י גלידה התחיל להיות טרנדי בארה"ב לפני כעשר שנים. יום אחד זה פשוט הגיע לניו יורק ומהר מאוד הוקמו כבר שתי חנויות לקינוח, משם זה התרחב וגדל".

פסטיבל שוק - freez יתקיים בתאריכים 2-3 באוגוסט, ימים רביעי וחמישי, בין השעות 17:00-22:00
שוק הנמל - האנגר 12, נמל תל אביב

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו