חוששים לאפות? כך תכינו חלה מוצלחת פעם אחר פעם

מימי נאמן, מבעלי רשת "מאפה נאמן", מפרטת מהם הצעדים החשובים להצלחה בהכנת חלות בבית • היא גם מספקת מתכון קל ומנצח לחלת בגט אוורירית, רכה וטעימה

הכנת חלת בגט, צילום: גיל אבירם

ניחוחות מתקתקים של שמרים העולים מהחלה של שבת, מאפיינים בתים רבים בישראל בסופי השבוע וממלאים את החלל בתחושת משפחתיות. למרות שמלאכת הכנת חלות היא פשוטה להפליא, חלקנו חוששים מאפייה שלהן ומעדיפים לרכוש אותן טריות מהמאפייה - בסופו של דבר, הרבה מונח על הכף כשמדובר בלחם המלווה מגוון רחב כל כך של מאכלים על שולחן השישי. כדי להפיג את החששות, מימי נאמן שייך, מפתחת מוצרים מבעלי רשת "מאפה נאמן", מפרטת את השלבים שחשוב להתעכב עליהם בזמן ההכנה, על מנת להצליח פעם אחר פעם לאפות חלה מוצלחת. אם עדיין נשארו לכם תירוצים - נאמן מספקת גם מתכון לחלת בגט פשוטה להכנה.    

חלת בגט קלה להכנה, צילום: גיל אבירם

הטיפים של מימי נאמן שייך לאפיית חלה מושלמת:

הפרדת הרכיבים

ראשית כל, הקפידו להתחיל את העבודה עם החומרים היבשים לפני הרטובים. כלומר, ערבבו את כל המרכיבים היבשים (קמח, שמרים, מלח וסוכר) לפני שאתם מתחילים להוסיף את הנוזליים. 

בחירת השמרים

להכנת חלה רצוי להשתמש דווקא בשמרים יבשים, כדי להבטיח שהם פעילים, מה שיביא בהכרח לתוצאה מוצלחת ואחידה.

הלישה

בזמן הכנת הבצק, חשוב להקפיד על לישה ארוכה. את בצק החלה אפשר ללוש בקערה או במיקסר. מומלץ ללוש אותו באיטיות במשך 10 דקות לפחות, כדי לתת לגלוטן זמן להתפתח. התוצאה צריכה להיות בצק רך וגמיש. אל תמהרו להוסיף לו קמח אם הוא מעט דביק - זה עדיף מאשר לייבש אותו.

הוספת המים (והרבה אהבה)

את המים יש להוסיף לבצק בהדרגה – דעו כי סבלנות היא שם המשחק ( ולא רק בהכנת חלות). אם תכינו את החלה מתוך אהבה, היא תצא מושלמת. מכיוון שכמות המים הדרושה עלולה להשתנות בהתאם לשימוש בקמחים שונים, הדרך הטובה ביותר להוסיף מים היא בהדרגה. חשוב לזכור, המטרה הסופית היא לקבל בצק במרקם אחיד - לא סמיך מדי ולא דליל מדי.

קליעה

בעת קליעת החלה, השאירו אוויר בין חלקי הבצק. נסו לקלוע את הצמה בעדינות, תוך שאתם משאירים מקום לאוויר בין החלקים. קליעה הדוקה מדי תגרום לחלה להיקרע כשהיא מתנפחת.

התפחה

יש להמשיך להתפיח את הבצק עד הרגע האחרון. רשמו לפניכם טיפ חשוב - לפני הכנסת החלה לתנור החם, מניחים בתחתית התנור תבנית עם מים חמים. האדים ישמרו על סביבה לחה שתאפשר לחלה להמשיך לתפוח תוך כדי האפייה.

הגשה

לפני הגשת החלה, מומלץ לתת לה להתקרר במשך כמה דקות אחרי שהיא יוצאת מהתנור. 

מימי נאמן שייך, צילום: אלון שהרבני

מתכון לחלת בגט

מצרכים:

1 ק"ג קמח לבן בהיר מנופה

1/4 כוס סוכר

1/4 כוס שמן

1 כף שמרים יבשים

1 כף מלח

2.5 כוסות מים

לציפוי:

ביצה טרופה

מעט מלח

שומשום / פרג / קצח

הכנת חלה, צילום: גיל אבירם

 אופן ההכנה:

מערבבים היטב את כל החומרים מלבד המים במיקסר עם וו לישה עד לאיחוד (או כ-10 דקות בידיים). חשוב שהגלוטן יטמע היטב והבצק יתפח.

יוצקים את המים ולשים במהירות בינונית עד לקבלת בצק אחיד.

מכסים בניילון נצמד ועליו מגבת כ–40 דקות או עד שהבצק מכפיל את נפחו.

לאחר תפיחת הבצק מחלקים לשלושה חלקים שווים ולאחר מכן כל חלק לשניים (סה"כ 6 חלקים).

מכל שלושה כדורים יוצרים גלילים מאורכים וקולעים לחלה.

מסדרים על מגש ומתפיחים כחצי שעה נוספת.

מחממים תנור ל-200 מעלות בטורבו, מברישים את החלה בביצה, מפזרים שומשום, קצח, פרג או כל מה שבא ואופים כ-25 דקות או עד שמתקבל צבע שחום עמוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר