מכורים לשוקולד? מחקר חדש גילה את הסיבה לכך

שוקולד הוא אחת המתנות הפופולריות בוולנטיינ'ס דיי ולא בכדי • באוניברסיטת לידס גילו מה גורם לנו לאהוב כל כך את ממתק הקקאו המענג • למה עשו את המחקר? הסיבה מפתיעה

שוקולד מריר, צילום: Thinkstock Photos

מה הכי תרצו לקבל במתנה לוולנטיין דיי? אין צורך לענות – ברור ששוקולד, וכמה שיותר. בונבוניירה בומבסטית, פרלינים מפונפנים, מארז מושקע או במקרה הספציפי שלנו – כמה טונות של ממולדה תות, כי אנחנו מכורים – הכל יתקבל בברכה, ואין צורך בנשיקה.

אבל האם אי פעם עצרתם לחשוב, סתם ככה בין ביס לביס, מדוע הממתק הממכר הזה כל כך טעים, ולא פחות חשוב – נעים למאכל? תתפלאו, אבל התשובה מגובה בהסבר מדעי.

• מתברר שכל הזמן הזה אכלתם לא נכון שוקולד – כך תעשו זאת כמו שצריך

• בריא? לא בטוח: אלה החומרים המסוכנים שנמצאים בשוקולד המריר

• משבר האקלים יפגע בזמינות השוקולד? החברה הזו פועלת שזה לא יקרה

צוות חוקרים מאוניברסיטת לידס שבבריטניה נאלץ להתעסק אך ורק עם שוקולד במשך כמה חודשים טובים (רחמנות עליהם), במטרה לקבוע מדוע אכילת המאכל גורמת לתחושת סיפוק כל כך גבוהה. המסקנה: זה קשור לדרך שבה השומנים שנמצאים בממתק משפיעים על חלקים שונים בפה שלנו.

עכשיו אתם יודעים למה אתם מכורים (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

בתוצאות המחקר שפורסמו בחודש שעבר, נאמר כי כל חתיכת שוקולד שנוגעת בלשון שלנו ובאה במגע עם הרוק, יוצרת מעין שכבה שומנית שמתפשטת בפה וגורמת לתחושה חלקה ומענגת בעת הלעיסה.

"לא משנה אם יש לשוקולד 5 או 50% שומן, רסיסי השומן עדיין ייווצרו בפה שלנו ויפזרו בו את התחושה השוקולדית", אמרה פרופסור אנוושה סארקר, מיוזמי המחקר. סארקר הבהירה כי מה שבאמת משפיע על התחושה הוא לא אחוז השומן שיש בשוקולד, אלא דווקא מיקומה של שכבת השומן על השוקולד. לטענתה, על שכבת השומן הזו להימצא בצד החיצוני של השוקולד כדי להתפשט בפה כמו שצריך ולספק את החוויה האולטימטיבית.

מה צופן לו העתיד? (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

ולפני שאתם מחליטים להתפטר ממקום העבודה שלכם או לנטוש את מוסד שבו אתם לומדים לטובת מעבר לאוניברסיטה מהאגדות שבה רק טוחנים מתוקים כל היום, נדגיש כי אנוושה וצוותה דווקא שמרו על פאסון ולא גלגלו על הלשונות שלהם כמויות שוקולד אדירות "רק לצורכי מחקר". למעשה, החוקרים השתמשו ב"לשון" סינטטית מודפסת העשויה מחומר פולימרי רך, גמיש ורטוב - ממש כמו לשון אנושית - שייתרה את הצורך להשתמש בלשונות אמיתיות (וחבל שכך?). בכל אופן, היכולות של הלשון הסינטטית לשחזר את התהליך שבו השוקולד והרוק שלנו מתערבבים סייעה רבות למחקר, שעשוי להפוך את צריכת השוקולד העתידית שלנו, תתפלאו, למעט יותר בריאה.

"על ידי הבנת המכניקה הפיזית שמתרחשת כשאנשים אוכלים שוקולד, אנו מאמינים כי ניתן לפתח 'דור' חדש של שוקולד שיעניק את אותה התחושה של אכילת שוקולד עתיר שומן, אבל יהיה בריא יותר", הסביר דוקטור סיאבש סולטנאמדי, שותפה של סארקר. "המחקר שלנו עשוי לאפשר ליצרניות 'לעצב' שוקולד מריר באופן מושכל, ולצמצם את אחוז השומן הכללי שלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר