הטובים ליין: המלצות אלכוהול לשולחן ארוחת החג

לערב חגיגי כמו ארוחת ראש השנה, סביר להניח שנבחר ללכת על בטוח בבחירת היין, עם הלהיטים הגדולים והקלאסיקות שתמיד עובדות • עם זאת, בטח תשמחו לגלות שגם בהם יש לא מעט שינויים וחידושים

יין לחג, צילום: יוג'ין וייסברג, יסמין ואריה, רועי עדות, בועז אשכול, סבטלנה שולגה, רן הילל, אייסטוק ויח"צ

ראש השנה הוא זמן של חשבון נפש, של חזרה בתשובה, סוג של "חישוב מסלול עצמי מחדש", התבוננות פנימית וחזרה למקורות. בשפה כלכלית קוראים לזה "תקציב מול ביצוע" - מבדק אישי פנימי של מה עשינו במהלך השנה ולאן אנחנו רוצים להגיע. לא צריך לפחד מהמונח "חזרה בתשובה", וגם לא להיכנס לסטרס.

זה תהליך טבעי ונכון, שמאפשר לנו להתפתח ולצמוח.גם ביין, לא אחת אנחנו מנסים במשך השנה לפזול ימינה ושמאלה, למצוא חידושים וגיוונים, זנים אקזוטיים ויינות נדירים - וזה בסדר, אבל בסוף־בסוף מוכרחים להודות שרוב הביקוש בארץ, כמו גם בעולם, הוא ליינות הקלאסיים - קברנה סוביניון, מרלו, שרדונה ודומיהם.

ויחד עם זאת, מתברר שגם היינות המופקים מהזנים האלה יכולים להיות מרגשים, משמחים ומחדשים, אם בשיטות העשייה, אם באזורי הגידול ואם בתוצאה הסופית. ממש כמו המילה "שנה", שמצד אחד משמעותה לשְנות, כלומר לחזור שוב על אותו דבר (to repeat), ומצד שני - לשַנות (to change).

כרמים (אילוסטרציה), צילום: גטי אימג'ס

אז לכבוד ראש השנה תשפ"ג שבפתח החלטנו לחזור גם אנחנו למקורות ולהתמקד בדיוק ביינות האלה, מהזנים הבורדולזיים הקלאסיים אך החדשים על המדף, ומתוכם בחרנו את אלו שריגשו אותנו במיוחד, שחידשו לנו, ושאין ספק כי ישמחו את שולחן החג שלנו. שנה טובה ומתוקה.

שרדונה "קמיליה" 2021, יקב פלם - קמיליה היא אמם של האחים פלם, שפועלת איתם ביקב ולדבריהם משמשת להם השראה. היין נבנה מענבי שרדונה (80%) מכרם מטע שבהרי ירושלים, ומסוביניון בלאן מנחל חכליל. האשכולות נסחטו בשלמותם, והמיץ הועבר לתסיסה בחביות אלון, רובן של 500 ליטרים, שבהן הוא המשיך להתבגר במשך כשבעה חודשים. אף אגוזי נהדר של עוגת גבינה, ליים ותפוח, וגם בפה מאפייני החבית ניכרים - אבל לא על חשבון חומציות עדינה ופירות ירקרקים. ליגה. (164 שקלים)

שרדונה מטע 2020, יקב טוליפ - 100% שרדונה מסדרת היינן, גם פה מכרם מטע. היין תסס והתבגר בחביות של 400 ליטרים במשך כחצי שנה. האף אקספרסיבי ונעים, ומשלב לימוניות, קליפת תפוז ותפוח ירוק לצד וניל וחמאה. בלגימה מתווספים גם טעמים טרופיים קלים. הגוף רחב ושמנוני והחומציות מודגשת. לא זול, אבל מרשים מאוד. (180 ש')

מרלו 2019, מאונטיין הייטס, יקב טורא - מקור הפרי הוא בכרם הר ברכה, והוא התבגר בחביות במשך כ־22 חודשים. צבע היין הוא בורדו כהה, עם פרי אדום נעים באף (שזיף בשל ורימון) לצד מנטה טרייה. בפה הוא טאני וצעיר, בעל גוף בינוני־פלוס, חומצי ואלגנטי. עשיר עם פוטנציאל התבגרות. (129 ש')

דביר, קברנה סוביניון סינגל ויניארד 2020, יקב לה פורה בלאנש - על טוהרת הזן, מגפנים בנות יותר מ־20 שנה שגדלות בכרם שדה כלב, הסמוך לקריית ארבע. צבעו בורדו כהה יפהפה. האף מפולפל־ירקרק, שופע ארומות גרגירי יער שחורים, סיגרים ושוקולד מריר. ממלא את חלל הפה בעסיסיות פירותית מופלאה, עם גוף מלא ומורכב. המצטיין של הטעימה. (129 ש')

Cuvee M ,2018, יקב בית אל - ממסך בורדולזי שרקח הלל מן, בעלי היקב והיינן, מענבי קברנה (58%), מלבק (23%), מרלו ופטי ורדו, שגדלו בבית אל בכרם בן חצי יובל. אף נעים ורענן של דובדבן בהיר, שזיף אדום ורימון. בלגימה הוא מאוד פירותי וזורם, עם מאפייני שוקולד בלגי. מתקתק, צעיר וכיפי. תמזוג לי עוד קצת מזה. (139 ש')

כרם מצודת תפן 2018, יקב כישור - בלנד שהתקין היינן ריצ'י דיוויס ביקב שלו שבכפר כישורית - כפר לבעלי צרכים מיוחדים - מענבי קברנה סוביניון, קברנה פרנק ומרלו. כל זן התבגר בנפרד בחביות במשך 18 חודשים, ולאחר מכן הם מוזגו לכדי יין הרמוני. יש לו צבע סגול יפה, ואף נהדר של דובדבן בשל ואוכמניות עם תיבול גלילי ירקרק. החומציות טובה, הגוף רחב והטעמים קלאסיים. יין מהוקצע, העשוי לפי הספר. (140 ש')

גופנה, קברנה סוביניון 2020, יקב גבעות - 90% קברנה סוביניון מהכרם שמאחורי ביתו של היינן, והשלמה של קברנה פרנק ופטי ורדו בחלקים שווים. צבע סגול־שחור בוהק יפהפה, ובאף פלפל ירוק טיפיקלי ופרי כהה מהודק. בפה הוא עוצמתי, עם טעמי גרגירים שחורים, בעל רבדים המתגלים לאורך זמן וסיומת מרירה וחושנית. יין אלגנטי למרחקים ארוכים. (160 ש')

עמק ברכה 2019, יקב גוש עציון - יין הדגל של היקב הותקן הפעם מ־37% קברנה סוביניון, 28% פטי ורדו, 28% סירה ו־7% קברנה פרנק, שנבצרו ידנית בכרם נחל הפירים. כל זן התבגר בחביות במשך כתשעה חודשים בנפרד, ולאחר האיחוד הממסך הוחזר לחביות למשך שנה נוספת. צבע אינטנסיבי ועמוק, כהה מאוד. ארומות נהדרות של אסנה שחורה, טבק ואדמה. בלגימה הוא מתגלה כרך באופן יחסי, ויחד עם זאת טאני מאוד. סופרב. (220 ש')

נובמבר 2019, יקב אדיר - ממסך הדגל החדש של היקב נבנה מהחביות הטובות ביותר של הבציר. הוא מכיל 85% קברנה סוביניון, 10% מרסלן ונגיעת פטי סירה. הוא התיישן במשך כשנתיים בחביות צרפתיות בנות 500 ליטרים, צפופות במיוחד. כהה ואטום במראהו, עם אף שופע ארומות גרגירי פרי שחור בשל. בחיך הוא מצליח לדלג מעל למשוכת הבשלות, ומפגין רעננות וחומציות מפתיעה יחד עם גוף עשיר ומלא. רב־שכבתי בטעמיו ונמצא בתחילת דרכו. וואחד יין. (420 ש')

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר