אחרי ההייפ של הוודקה, שדי נעלם מחיינו, הג'ין והקוניאק, הגיע כעת תורה של הטקילה להצטרף למדף הכהילים שלכם ולהפוך לדבר הבא בעולם האלכוהול. התפתחות סצנת הקוקטיילים וחזרת מקומות הבילוי לשגרה עם סיום משבר הקורונה הביאו לגידול משמעותי בצריכת אלכוהול, וגם מכירות הטקילה זינקו בשיעור דו־ספרתי (בארה"ב בלבד נרשמה עלייה של כ־40%), כשמותגי הפרימיום מהווים את מנוע הצמיחה העיקרי. הנתונים מספרים שהיקף שוק הטקילה בשנת 2021 בישראל הגיע לכ־73 מיליון שקלים. לא מעט.
אז מה זה בעצם טקילה? תזקיק אלכוהולי המיוצר על בסיס צמח האגבה הכחולה שגדל בחמישה מחוזות במקסיקו, העיקרי שבהם הוא מדינת חליסקו (שבירתה גוודלחרה) ומוגן בסימני מסחר מקומיים, כך שמשקה שאינו מיוצר באותם אזורים אינו יכול להיקרא "טקילה". זו גם הסיבה לעובדה שכמויות הייצור של הטקילה מוגבלות, ומכאן גם ניסיונות הזיוף הרבים שלה.
לא לחינם היצרנים המובילים מדגישים בכל הפרסומים שלהם שהם משתמשים ב־100% אגבה כחולה ללא תוספות, וסימני מסחר רבים מופיעים על הבקבוקים לצמצום הזיופים (טקילה אמיתית חייבת לשאת את סימון ה־NOM של הרשויות במקסיקו ואת הסימון CRT , שמאשרים כי היצרן הוא חבר מוכר על ידי המועצה הממשלתית המפקחת על תעשיית הטקילה במקסיקו.
האיכותיים שבמשקאות הטקילה מיוצרים מ־100% אגבה כחולה, והפחות - מערבוב של תוצרי האגבה עם אלכוהול פשוט (לרוב מסוכר). אם רמת האלכוהול מהאגבה יורדת מ־51%, המשקה לא רשאי להיקרא עוד טקילה אלא מסקל (אגב, בעבר היו בקבוקי מסקל - ולא טקילה - שהוכנס לתוכם כגימיק שיווקי זחל עש, מה שהביא למיתוס מוטעה שבקבוק טקילה איכותי חייב לכלול בתוכו זחל. להד"ם).
הוראות הפעלה
הטקילה משווקת בשלוש רמות יישון נפרדות. הראשונה, "סילבר" (או בלאנקו), ללא יישון כלל ומיועדת בעיקר לקוקטיילים; השנייה, "רפוסאדו" (רגוע בספרדית), עם יישון מינימלי של בין חודשיים לתשעה חודשים; והשלישית, "אנייחו", המתיישנת בין שנה לארבע שנים בחביות. לא תמצאו כאן משקאות שהתיישנו 12 שנה או יותר כמו בוויסקי, מכיוון שמקסיקו חמה הרבה יותר מסקוטלנד ומזג האוויר בה ממהר להראות את תוצאות היישון בצבע ובטעמי המשקה כבר אחרי פרקי זמן קצרים אלו.
את הטקילה שותים נקייה. את הזולות שותים עם טריק המלח שלפני והלימון שאחרי, שבא להסוות את הטעמים הפחות מחמיאים; את הטקילות המשובחות מומלץ לשתות בכוסות סניפטר, ממש כמו ברנדי, על קרח או בקוקטיילים.
טקילה יוקרתית
לאחרונה הצטרפו כמה מותגים חדשים לענף, ובהם תאגיד היוקרה LVMH , בין היתר, בעלי המותגים לואי ויטון, שמפניה Moët & Chandon והקוניאק Hennessy , בבעלות המיליארדר הצרפתי ברנאר ארנו, שהשיק את מותג הטקילה VOLCAN DE MI TIERRA במסגרת שותפות עסקית עם משפחת גלארדו המקסיקנית.
זו הפעם הראשונה שמואט־הנסי לא רוכשים מותג קיים, אלא משקיעים בפיתוח מזקקה ובבניית מוצר מהיסוד - ייצור, פיתוח, שיווק והפצה, וההערכה היא שבשנים הקרובות הוא יהפוך לאחד ממותגי הטקילה המובילים בעולם, לצד מותגים מפורסמים אחרים כמו פטרון, דון חוליו, ועוד.
הנה ההמלצות שלנו לטקילות פרימיום מיוחדות שמשווקות בישראל:
גראן סנטנאריו רפוסאדו – מותג חדש בארץ עם פורטפוליו נהדר של כל דרגות היישון, במחיר נגיש. זה שלפנינו התיישן כחודשיים בחביות אלון צרפתי ואמריקאי והוא בעל צבע קל. באף ארומת ארטישוק טרי, פירותיות, שקדים קלויים. בפה הוא מעודן ואגוזי, בעל גוף קל עם סיומת חמימה. בעיקר למרגריטות אבל גם נקי עם קצת קרח הוא מהנה ביותר. (159 ש"ח)
פטרון אנייחו – הטקילה אולי המוכרת מכולן על אף שהיא מיוצרת רק משנת 1994. מיוצרת בחליסקו, לוס אלטוס, במזקקה שנבנתה בסמוך לאגם טבעי על אדמת חמארה פוריה ועשירה במינרלים, ברזל ורמת חומציות גבוהה. היא עוברת זיקוק כפול בדודי נחושת קטנים, ומיושנת כ-15 חודשים בחביות עץ. האף שלה אלגנטי, עם ארומות קרמל תפוז ודבש. הטעם עשיר בוניל ובתוספת נגיעת עישון, שמנוני ועשיר. מקסימה. (219 ש"ח)
1800 אנייחו קריסטלינו – טקילה בדרגת אנייחו שיושנה בחביות אמריקאיות וצרפתיות כ-22 חודשים, ובסיום ההתיישנות סוננה דרך פחם פעיל להסרת הצבעים הטבעיים שנוספו לה מהחבית. זו טקילה מורכבת ובעלת אופי ייחודי, בעלת ארומה של פריחה צהובה, קפה וארטישוק ירקרק. בלגימה היא מתקתקה ובעלת טעמי קרמל, אגוז מוסקט ועשבוניות. הגוף בינוני והסיומת נעימה. מיוחדת ונהדרת. (259 ש"ח)
וולקאן אנייחו קריסטלינו - טקילה יוצאת דופן המיוצרת בעבודת יד מ-100% אגבה כחולה שגדלה משני אזורים שונים בחאליסקו – LOWLANDS ו-HIGHLANDS. הייצור של Cristalino נחלק לשניים – חלק מיושן לדרגת Anejo (כשנה), מסונן ע"י פחם וחוזר ליישון נוסף בחביות אמריקאיות, וחלק אחר מיושן לדרגת Extra Anejo (3 שנים), מסונן ע"י פחם וחוזר ליישון קצר נוסף בחביות צרפתיות. בסיום ממזגים בין המשקאות ויוצרים טקילה בעלת ארומה עשירה של תפוז וליים, נגיעות של פירות יבשים, שוקולד, וניל ותפוז. אלגנטית ומופלאה. נסו גם את הבלאנקו העשבונית שהותססה על שמרי שמפניה. (299 ש"ח)
זארזה אנייחו – עוד מותג סופר-פרימיום שעושה את דרכו בימים אלו מחאליסקו לארץ הקודש. המותג נוצר לפני 12 שנים על ידי מייקל וסיליה מאסטרי וכבר צמח ליצואן ה-11 בגודלו ממקסיקו. מיוצר מ-100% אגבה כחולה בשלה ומתוקה, והתיישן עד שלש שנים בחביות אמריקאיות. באף ניחוח עץ, תפוז עשיר, וניל קרמי ועשבי תיבול. הטעם שלו קרמלי ועשיר אך מעודן והמרקם שמנוני וחלק. יוקרתי. (350 ₪)
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו